عصر بازار

«پوتین‌کوین» نماینده دیجیتالی روس‌ها شد؛

بیت‌کوین رکورد زد

عصر اعتبار- پایان هفته بازارهای جهانی با ثبت رکورد جدید بیت‌کوین و بر سر زبان افتادن ارز رمزنهاد روس‌ها همراه بود.

بیت‌کوین رکورد زد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بیت‌کوین روز شنبه از محدوده 18هزار دلاری نیز بالاتر رفت و در انتظار افتتاح بازار آتی بورس شیکاگو قرار گرفت. ارز رمزنهاد روس‌ها که به صورت نمادین، نام پوتین را یدک می‌کشد، روز جمعه 126 درصد تقویت شد تا «پوتین‌کوین» برای اولین بار به قیمت 04/ 0 دلاری برسد.
    خروج طلا از محدوده خطر

    شاخص دلار هفته گذشته به امید نتیجه حمایت‌کننده نشست فدرال رزرو از 93/ 93 واحد روز دوشنبه تا بالای 2/ 94 واحد در روز چهارشنبه صعود کرد؛ اما پس از آنکه کمیته بازار آزاد، ضعف در روند رشد تورم را نشانه رفت، شاخص دلار در آن روز حدود 7/ 0 درصد تضعیف شد و اونس طلا موقعیت را برای خروج از محدوده خطر هموار دید. هرچند شاخص دلار هفته پر فراز و نشیب خود را تنها با 03/ 0درصد تقویت پشت‌سر گذاشت؛ اما اونس فلز زرد که در روز نشست کمیته بیش از 8/ 0 درصد تقویت شده بود، هفته خود را با رشد 53/ 0درصدی به ثبت رساند. رشد غیرمنتظره بهای اونس جهانی فارغ از افزایش نرخ بهره فدرال شکل گرفت و بیشتر به غلط از آب درآمدن پیش‌بینی‌های تورمی مربوط بود. تورم ماه نوامبر (ماه گذشته میلادی)، 1/ 0 درصد کمتر از پیش‌بینی انجام‌شده ثبت شد و هفتمین ماه متوالی دور از نرخ تورم هدف را در آمریکا شکل داد. با این شرایط، منتقدان افزایش نرخ بهره با سرعت کنونی، موج جدیدی از مخالفت‌ها را به سمت فدرال رزرو گسیل کردند و بازارها نیز تفرقه در اتمسفر اقتصادی آمریکا را با توقف حمایت از دلار پاسخ دادند. در حالی که دلار و طلا درگیر جدال همیشگی خود بودند، بازار سهام آمریکا، آخرین ساعات بازار هفتگی را با ثبت رکورد تازه‌ای جشن گرفت. شاخص S&P500 مرز 2679 واحدی را پشت‌سر گذاشت و بی‌توجه به هشدارهای تورمی و کاهش رونق اقتصادی در بازار «امپایر استیت» نیویورک، رکورد چهارشنبه خود را ارتقا داد.
    افت شاخص فعالیت اقتصادی

    فعالیت اقتصادی در نیویورک با توجه به گزارش ماهانه شاخص صنعتی امپایر‌استیت از پیش‌بینی‌ها عقب ماند و عامل کاهشی دیگری برای شاخص دلار شد. این شاخص که در نوبت قبلی حدود 4/ 19 واحد به ثبت رسیده بود، در گزارش اخیر 6/ 0 واحد کمتر از پیش‌بینی 6/ 18واحدی درج شد. شاخص صنعتی نیویورک برای اقتصاد کارخانه‌ای آمریکا، پیش‌بینی قابل‌اتکایی از رونق اقتصادی محسوب می‌شود و هر گونه کاستی در آن، شاخص دلار را رو به کاهش قرار می‌دهد.
    صعود بیت‌کوین به بالای قله 18هزار دلاری

    بیت‌کوین در انتظار افتتاح بازار آتی بورس کالای شیکاگو، رکورد جدید خود را با عبور از قیمت 18 هزار و 100 دلاری به ثبت رساند. هفته گذشته که اولین بازار آتی رسمی بیت‌کوین راه‌اندازی شد، قیمت این ارز رمزنهاد افزایشی شده بود.رفتار هفته گذشته بیت‌کوین دیروز نیز تکرار شد و افزایش پذیرش معاملات این دسته از ارزهای دیجیتالی، قیمت آنها را به شدت تقویت کرد. با اینکه گزارش‌های زیادی بر ریسک شدید سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنهاد تاکید می‌کنند؛ اما رفتار سرمایه‌گذاران تغییر چندانی نکرده و بیت‌کوین همچنان هواخواهان خود را دارد.
    بازدهی 126 درصدی «پوتین‌کوین»

    ارز رمزنهاد روس‌ها که از نام رئیس‌جمهوری این کشور الهام گرفته شده، روز جمعه در میان پربازده‌ترین دارایی‌های دیجیتالی قرار گرفته بود. با اینکه پیدایش این ارز دیجیتالی به بیش از یک سال پیش باز می‌گردد؛ اما قیمت آن هنوز به یک دلار هم نرسیده است. روز جمعه پس از رشد 126 درصدی پوتین‌کوین، ارزش آن به حدود 04/ 0 دلار یا 4 سنت آمریکا رسید. با اینکه ولادیمیر پوتین بارها بدبینی خود نسبت به آینده ارز‌های رمزنهاد را مطرح کرده، به نظر می‌رسد این بدبینی تنها راجع به ارز‌های دیجیتالی است که منشا غیر‌روسی دارند. تنها چراغ سبزی که دولت روسیه به شبکه بلاک‌چین نشان داده بود، امکان استفاده از آن برای اجرای آزمایشی انتخابات آزاد و بدون ثبت هویت بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی