عصر بازار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

تاکید وزیر رفاه بر لزوم چاره اندیشی برای حل مسائل اجتماعی

عصر اعتبار-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کتمان مسایل و آسیب های اجتماعی موجب پیچیدگی و حل نشدن آن ها می شود؛ باید این مسایل دیده و درباره آن گفتگو شود.

تاکید وزیر رفاه بر لزوم چاره اندیشی برای حل مسائل اجتماعی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ازصدا و سیما، علی ربیعی با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار در بودجه به طور ملموس و مشخص به موضوع رفع فقر و ایجاد اشتغال پرداخته شده است، افزود: پیش بینی شد بازنشستگان صنایع فولاد برای سال آینده مشکلی نداشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه در زمینه آمار اشتغال و نرخ بیکاری معمولا مناقشات آماری داریم، گفت: مطالعات ما نشان می دهد افرادی که کمتر از 16 ساعت کار می کنند حدود سه و سه دهم درصد هستند.

    ربیعی با بیان اینکه روش محاسبه فقر در جهان متفاوت است، افزود: مهمتر از رقم دقیق تعداد فقرا ، شیوه توانمندسازی آنان است.

    وی با اشاره به اینکه شیوه توانمندسازی فقرا در دستور کار قرار دارد، گفت: ریشه کنی فقر شدید از اهداف ماست.

    ربیعی با اشاره به انواع فقر از جمله فقر سلامت، فقر زیرساخت ها، فقر مسکن، فقر تغذیه و فقر آموزشی افزود: حدود 9 میلیون نفر بی سواد داشتیم که ما بر روی کلاس اولی ها و بازماندگان از تحصیل برنامه ریزی کردیم و تقریبا موفق شدیم.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی که ایجاد کردیم آمار تعداد کلاس اولی ها و بازماندگان از تحصیل و بقیه آمار لازم را داریم.

    ربیعی با بیان اینکه در زمینه رفع فقر تغزیه هم اقداماتی را انجام دادیم، افزود: مسکن مهر انرژی دولت را گرفت اما باید مسکن مهر انجام می شد و این وظیفه دولت بود.

    وی اضافه کرد: عمده انرژی دولت برای آماده سازی زیر ساخت های مسکن مهر صرف شد و هزینه های اساسی مسکن مهر ایجاد زیرساخت ها بود که انجام آن بر دوش دولت های یازدهم و دوازدهم افتاد.

    ربیعی گفت: در وزارت رفاه برای رفع فقر سلامت برنامه ریزی کردیم و حدود 10 میلیون نفر پوشش بیمه سلامت را دریافت کردند.

    وی با بیان اینکه درباره رفع فقر درآمدی هم کار کردیم، افزود: افراد جامعه را به 3 طبقه تقسیم کردیم یکی افرادی که به هیچ وجه توانمند نمی شدند مانند برخی سالمندان و معلولان و قرار شد به نحوی به آنان پرداخت کنیم که به حدود 80 درصد حداقل دستمزد برسند.

    ربیعی ادامه داد: برخی مستمری بگیران هم وجود دارند که با سابقه کم بازنشست شدند و رقم زیادی دریافت نمی کنند به اندازه ای به آن ها پرداخت می کنیم تا فاصله درآمدی آن ها با حداقل دستمزد پوشش داده شود.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه این اقدامات به صورت آزمایشی در حال اجراست، گفت: در مرحله سوم افرادی هستند که قابلیت توانمند شدن دارند که آن ها را برای یک سال تحت پوشش قرار می دهیم و به فنی و حرفه ای و برنامه های خوداشتغال متصل می شوند.

    ربیعی با تاکید بر اینکه مبارزه با فقر نیاز به سیاستگذاری منسجم دارد، افزود: باید توانمندسازی و نظام چند لایه ای ایجاد کنیم و بر اساس برنامه منسجم حرکت کنیم.

    وی با بیان اینکه بودجه و منابع ما محدود است، اضافه کرد: امسال دولت پیشنهاد انحلال سازمان هدفمندی یارانه ها را ارائه کرده است و آن را به صندوق رفاه عمومی تبدیل کرد که در قالب لایحه به مجلس ارائه شده است و قرار است زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

    ربیعی با اشاره به اینکه برخی ها مستحق دریافت یارانه نیستند اما دریافت می کنند، گفت: دولت معتقد است باید بیشتر به افراد نیازمند جامعه توجه شود و باید برای آنان نظام تامین اجتماعی برقرار کنیم.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه چگونه قرار است کاهش یارانه بگیران برای سال آینده اجرایی شود؟ گفت: با این اقدام وضع دهک های پائین جامعه بهتر می شود و برنامه دولت محدود کردن فقر مطلق و نابودی برخی از ابعاد آن است.

    ربیعی با بیان اینکه درباره تامین منابع مالی پیشنهادهایی را در قالب لایحه بودجه به مجلس دادیم، افزود: با مجموع کمک هایی که دولت به صندوق ها ارائه می کند حدود 200 هزار میلیارد تومان پول در حوزه های رفاهی وارد می کنیم که 60 هزار میلیارد تومان به صندوق ها کمک می کنیم.

    وی با اشاره به اینکه بی برنامگی و غیرهدفمند کردن از جمله مشکلات است، ادامه داد: بیش از 40 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می کنیم اما به هدف مورد نظر نمی رسیم.

    ربیعی گفت: حاشیه نشینی آسیب اجتماعی نیست بلکه یک مسئله اجتماعی است که باید برای معضلات آن چاره اندیشی کرد. اکنون آمار طلاق در مناطق 1 و 2 تهران بیشتر از مناطق 16 و 18 تهران است.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کتمان مسایل و آسیب های اجتماعی موجب پیچیدگی و حل نشدن آن ها می شود، گفت: باید این مسایل دیده و درباره آن گفتگو شود و باید در جهت رفع آن آموزش های لازم را ارائه کنیم.

    ربیعی با اشاره به لزوم همکاری با انجمن های علمی و پژوهشی افزود: مرکز مطالعات تامین اجتماعی را که تعطیل شده بود احیا کردیم و با دانشگاه ها و انجمن های مختلف علمی همکاری داریم.

    وی اضافه کرد: رابطه سیاستگذار با سیاستسازان دانشگاهی هنوز خوب نیست و باید بیش از این ها همکاری کنیم.

    ربیعی گفت: حدود 40 طرح را برای امسال تعریف می کنیم که بتوانیم نشست هایی را با دانشگاه ها و انجمن های علمی داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو