عصر بازار

وزیر کشور:

کوله‎بری متوقف می‌شود

عصر اعتبار- وزیر کشور از توقف کوله بری با مصوبه دولت خبر داد.

کوله‎بری متوقف می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم،  رحمانی فضلی  در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد : مصوبه ای در  دولت برده ایم و تصویب کرده ایم که کوله بری در مرزها متوقف شود.

    وی افزود: این امر تبعات اجتماعی و امنیتی در برخی مناطق خواهد داشت اما باید توجه داشت که از انجام کوله بری درآمد زیادی به خود کوله برا‌ن نمی رسد و کرامت انسانی آنها حفظ نمی شود.

    وزیر کشور ادامه داد: به جای عملیات کوله بری امتیازات و تخقیفات ویژه ای به کسانی که کارت پیله وری دارند داده خواهد شد که آنها از مرز استفاده کرده و کالاهای خود را در بازارچه های مرزی بیاورند.

    وی تصریح کرد: بر این اساس 15 بازارچه مرزی ایجاد می شود و به روستائیانی که در 50 کیلومتری مرزها قرار دارند کارت پیله وری داده می شود تا از تخفیفات گمرکی بهرمند شوند و به جای آن مرز ها برای ورود کالا به کشور به شکل قبل بسته خواهد شد.

    رحمانی فضلی همچنین با بیان این که مرزهای مرچین و باشماق امروز باز می شود گفت: سه مرز تمرچین ، باشماق و پرویز خان در زمان نا آرامی های اقلیم عراق بسته شد اما این تصمیم صورت گرفته است که امروز باز شوند.

    وزیر کشور ادامه داد: هیچ کدام از کشورهای توسعه یافته نظام برنامه‌ریزی مانند ما ندارند. این نوع برنامه‌ریزی بر اساس نظام برنامه‌ریزی بعد از جنگ جهانی دوم است که با وصله‌ پینه‌هایی در ایران شکل گرفت.

    وی با طرح این سوال که کدام کشور چنین نظام بودجه‌ریزی دارد، خود پاسخ منفی داد و گفت: 5 سال تلاش کردیم که برخی اختیارات به استانداران داده شود تا خود بتوانند مشکلات بخش تولید را حل کنند اما باید توجه داشت که برخی از آنها هنوز اختیاراتی که مورد نظر شما فعالان اقتصادی است ندارند.

    رحمانی فضلی در واکنش به کارآیی نداشتن کارگروه رفع موانع تولید در استانها گفت: بنده این آمادگی را دارم که همین الان کارگروه رفع موانع تولید را در استانها را تعطیل کنم اما باید انصاف داشت و توجه کرد مشکل تعداد زیادی از فعالان اقتصادی در این کارگروهها حل شده است هر چند که مشکلات 10، 20 نفری نیز برطرف نشده است.

    وزیر کشور تصریح کرد: با سوت و کف زدن و شعر خواندن که مسائل حل نمی‌شود و وضعیت کشور اینطوری می‌شود. باید مسائل از جایگاه خود پیگیری شود به طوریکه مسائل بانکی را باید بانک مرکزی و مسائل گمرکی را گمرک باید حل کند و بنده تنها وزیر کشور هستم.

    وی درباره بسته شدن مرز ایران با عراق در زمان ناآرامی‌های اقلیم کردستان عراق گفت: در بحث رفراندوم و مسائلی که در آن شرایط وجود داشت این تصمیم به طور مشترک با ترکیه گرفته شد که 3 مرز بسته شود و در ابتدا تصمیم گرفته شده بود که مرزها ظرف  2 تا 3 هفته آینده باز شود.

    رحمانی فضلی افزود: همانطور که برنامه‌ریزی شده است قرار است که امروز دو مرزی که  طی این مدت هنوز بسته بوده است (باشماق و تمرچین) باز شود که بعد از این جلسه پیگیری می‌کنم که باز شده‌اند یا هنوز بسته هستند.

    وزیر کشور در واکنش به عدم شرایط مناسب برای برنامه‌ریز‌ی‌های اقتصادی در کشور گفت: بخشی از این امر مربوط به حوزه کاری وزارت کشور نیست اما شرایط اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که قدرت برنامه‌ریزی اقتصادی و پیش‌بینی‌های لازم وجود داشته باشد.

    وی در پاسخ به سوال یکی از اعضای هیئت نمایندگان که وزارت کشور را به صدور مجوز برای فعالیت تشکل‌های اقتصادی متهم کرده بود گفت: فکر نمی‌کنم که چنین باشد در صورتی که چنین اتفاقی افتاده باشد پیگیریهای لازم به عمل می‌آید.

    وی افزود: سمن‌هایی که مجوز آنها توسط وزارت کشور صادر شده است  اگر فعالیت  اقتصادی داشته باشند با آنها برخورد می‌شود.

    رحمانی فضلی همچنین درباره قضیه اینترنت در مرزهای کشور گفت: مسئولیت قطع اینترنت در مرزها برعهده استاندارها نیست همچنان که فعالیتهای اقتصادی در مرز و صادرات و وارداتی که صورت می‌گیرد نیز برعهده استانداری نیست و گمرک باید پاسخگو باشد.

    وزیر کشور افزود: موضوع مناسب نبودن زیرساخت‌ها را در مرزها با حضور مسئولان ذیربط پیگیری خواهم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی