عصر بازار

ایران روی کالاهای چینی را کم کرد!

عصر اعتبار- مبادلات تجاری ایران و چین با روند صعودی، از مرز ۴۳ میلیارد دلار گذشت که در این میان تراز تجاری ایران نسبت چین مثبت است.

ایران روی کالاهای چینی را کم کرد!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، براساس سیاست‌های اعلام شده، تجارت ایران و چین تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه در هر سال باید 15 تا 20 درصد افزایش یابد.

    سال گذشته مبادلات دو کشور 35 میلیارد دلار بود که این مبادلات در سال جاری متاثر از بازاریابی‌های مناسب از مرز 43 میلیارد دلار عبور کرده است. این مراودات معمولا به این گونه بوده است که 55 درصد به نفع ایران و 45 درصد به نفع چین بوده است؛ یعنی تراز تجاری به نفع ایران بوده است.

    پیش بینی ها حاکی از این است که مبادلات تجاری و اقتصادی تهران - پکن در پایان سال 2017 میلادی به رقم 45 میلیارد دلار برسد.

    در حال حاضر نیز نفت، گاز و پتروشیمی در صدر اولویت های صادراتی تهران به پکن قرار دارد و بر اساس توافقات صورت گرفته چشم انداز 60 میلیارد دلاری برای سطح مبادلات تجاری دو کشور طی 10 سال آینده ترسیم شده است.

    تلاش بر این است که در کنار رابطه خرید و فروش با چین، موضوع سرمایه‌گذاری مشترک و تولید کالا در ایران از سوی چینی‌ها افزایش یابد.

    با توجه به اینکه خرید و فروش کالاهای مصرفی میان دو کشور آسیب پذیر است، می طلبد دو کشور به سمت سرمایه گذاری های مشترک حرکت کنند .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی