عصر بازار

ضرورت تدوین قانون برای فین تک ها

عصر اعتبار- عضو هیات مدیره توسن با تأکید بر اینکه نبود قانون بزرگترین ضعف در حوزه فین تک هاست، گفت: هنوز مشخص نیست نهاد ناظر بر فین تک ها کدام دستگاه است.

ضرورت تدوین قانون برای فین تک ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ستاد خبری هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت،امید ترابی در خصوص وضعیت قوانین و مقررات در حوزه فین تک ها و استارآپ ها، اظهار داشت: مشکل اصلی اینجاست که قانونی در این حوزه وجود ندارد و مشخص نیست مقام ناظر کدام دستگاه است.

    وی با تأکید براینکه باید قانون مشخصی برای فعالیت فین تک ها وجود داشته باشد، افزود: هم اکنون وضعیت به گونه ای ست که اجازه سرمایه گذاری وفعالیت برای فین تک ها وجود دارد ولی زمانی که کار سرمایه گذار در این بخش گرفت، سیستم های نظارتی مانع فعالیت شان می شود.
    عضو هیات مدیره توسن ضمن اشاره به فعالیت تاکسی های اینترنتی این نکته را مطرح کرد که حضور فین تک ها در حقیقت ضروری نیست ولی در برخی مواقع کمک کننده است؛ ما بدون تاکسی های اینترنتی سال ها زندگی می کردیم ولی نکته اینجاست که هم اکنون مدل کسب و کار عوض شده است.
    ترابی تأکید کرد: حضور فین تک ها می تواند رشد اقتصادی، کارآیی و اثر بخشی را افزایش دهد؛ اگر مانع پیشرفت در این حوزه شویم، از دنیا عقب می مانیم.
    وی در خصوص نقش فین تک ها در نظام بانکی، گفت: حضور فین تک ها در این بخش می تواند خیلی موثر باشد؛ در دنیا تامین مالی بنگاه های کوچک و بعضاً متوسط به این بخش سپرده می شود.
    این فعال در حوزه بانکداری الکترونیک خاطر نشان کرد: در هر حوزه ای از تامین و مصرف مالی، فین تک ها می توانند به نظام بانکی کمک کنند. البته در حوزه تامین مالی و پرداخت الکترونیک از توانایی تعداد زیادی از فین تک ها که علاقه مند به حضور در این بخش هستند، می توان استفاده کرد.
    وی بار دیگر تأکید کرد که مشکل اصلی فین تک ها عدم قانون است و ادامه داد: فضای دولت یا حاکمیت در مقابل فین تک ها بلاتکلیف است؛ هم اکنون بسیاری نمی دانند فین تک ها قانونی هستند یا غیر قانونی.
    ترابی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون ناآگاهی و عدم اطلاع درباره موضع بانک مرکزی نسبت به فین تک ها وجود دارد، گفت: البته بانک مرکزی در جدیدترین بخشنامه خود در این حوزه سعی کرد اطلاع رسانی در این خصوص داشته باشد ولی بازهم فین تک ها درباره موضع بانک مرکزی بی اطلاع یا ناآگاه هستند.
    عضو هیات مدیره توسن با تأکید بر بزرگ بودن حوزه فعالیت فین تک ها، تصریح کرد: ابتدا باید حوزه قانون گذاری و نظارت بر این بخش مشخص شود چراکه فین تک ها می توانند با انجام کارهای جدید و نوآورانه فعالیت های خوبی را انجام دهند.

    یادآور می‌شود، هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع" نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب و کار مالی" دوم و سوم بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو