عصر بازار

رییس مجلس شورای اسلامی؛

پولی پرداختی به بازنشستگان کفایت نمی‌کند

عصر اعتبار- رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بازنشستگان گفت: پولی که به بازنشستگان پرداخت می‌کنند کفایت نمی‌کند البته حق دارند و بودجه آن‌ها باید از صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود که متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی آمادگی و استعداد این پرداخت را ندارند.

پولی پرداختی به بازنشستگان کفایت نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علی لاریجانی در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری که صبح امروز در سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: سال‌های پیش این جلسه به نحوی برگزار می‌شد و درباره ارتباط فعالیت‌های قانونگذاری در مجلس و نیازهایی که به پژوهش دارد گفت‌و‌گوهایی انجام می‌شد و تردیدی در این موضوع نیست که یک قانونگذاری خوب باید متکی بر پژوهش باشد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پژوهش باید نیازهای کشور را احصاء کرده و راه حل‌های درستی ارائه دهد، افزود: امروز در موقفی قرار داریم که شرایط کشور اقتضائات جدیدی دارد و نگاه به قانونگذاری باید از سنخ متعارف مقداری تغییر یابد.

    لاریجانی با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید با مراکز علمی کشور و انجمن‌های علمی کشور مرتبط بوده و از ظرفیت آن‌ها استفاده کند، ادامه داد: در حال حاضر باید بدانیم که در چه وضعیت و موقفی قرار داریم تا نیازهای کشور را به درستی تشخیص دهیم و برای آن برنامه ریزی کرده و بر روی آن تمرکز کنیم.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر چند بخش وجود دارد، یادآور شد: بخشی از شرایط به وضعیت بین المللی و منطقه‌ای باز می‌گردد لذا در شرایط فعلی حداقل در محاسبات خود باید این موضوع را در نظر بگیریم که رفتار آمریکا و برخی از کشورهای دیگر در منطقه به گونه‌ای بوده که به دنبال ضربه زدن به منافع ملی ایران هستند و هر از چند گاهی دیده می‌شود که مجلس ملی آمریکا و تمهیدات بین المللی این کشور مشکلاتی را برای ایران به وجود می‌آورند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلاتی که توسط آمریکایی‌ها ایجاد می‌شود، بر اساس دسته بندی مشخص می‌شود که بخشی مسائل سیاسی، بخشی اقدامات ایذایی منطقه‌ای و بخشی مشکلاتی بوده که در صحنه اقتصادی برای ایران ایجاد می‌کنند.

    لاریجانی موضوع مهم دیگری را که باید به آن توجه شود وضعیت اقتصادی درونی کشور دانست و ادامه داد: کشور با چالش‌های متعدد اقتصادی روبه رو است که برخی از آن‌ها مزمن بوده و مربوط به چند دوره است و نکته مهم این بوده که این چالش‌ها به گونه‌ای به یکدیگر تنیده شده که حل تک موردی آن‌ها حلال مشکلات کشور نیست و باید در یک حوزه پهن تری آن‌ها را مورد توجه قرار داد.

    وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده کشور مسئله بودجه کشور است، اظهار داشت: تمام منابعی که از نفت، مالیات و سایر موارد تهیه می‌شود در ‌‌نهایت به زور حدود 300 هزار میلیارد تومان می‌شود که بودجه جاری کشور نیز در همین حدود است.

    رئیس قوه مقننه افزود: اکنون رئیس مرکز پژوهش‌ها از بودجه‌ای که به مرکز پژوهش‌ها برای فعالیت‌های تحقیقاتی اختصاص نمی‌دهند گلایه می‌کرد که گلایه درستی بوده و باید رفع شود اما در مجموع وضعیت کشور به همین ترتیب است و بودجه‌ای که در کل کشور و درآمدهایی که حاصل می‌شود حدود 300 هزار میلیارد تومان است و بودجه جاری کشور نیز همین حدود است.

    وی با بیان اینکه یک دوره‌ای در دهه 70 تا سال 83 برای شرایط بحرانی کمبود منابع از حساب ذخیره جبران می‌شد، ادامه داد: پس از مدتی حساب ذخیره تعیین تکلیف شد و صندوق توسعه ملی تشکیل شد که پس از آن دولت‌ها شرکت‌هایی را که تحت عنوان اصل 44 باید فروخته می‌شد را فروختند و در اختیار بخش خصوصی قرار دادند و درآمد حاصل از آن برای کسری بودجه صرف شد؛ که این منبع نیز در حال پایان یافتن است لذا راهکار دیگری اتخاذ شد که فروش اوراق است.

    لاریجانی با اشاره به اینکه فروش اوراق یعنی افزایش بدهی برای سال‌های بعد تصریح کرد: این وضعیت گره بزرگی برای کشور بوده و مشخص است که مشکل در چه بخشی قرار دارد و این مشکل آن بوده که بدنه اجرایی کشور بسیار وسیع است لذا توانمندی کشور برای تامین این بودجه جاری امکان پذیر نیست و تمامی دستگاه‌ها چنین مشکلی دارند و مربوط به یک دستگاه نیست.

    وی افزود: آموزش و پرورش باید هزینه یک میلیون معلم و سایر کارمندهای خود را پرداخت کند؛ از سوی دیگر طرح سلامت وجود دارد که باید بودجه سنگینی به این منظور اختصاص یابد و همچنین از سوی دیگر وزارت علوم و نیروهای مسلح و غیره وجود دارند که بودجه خاص خود را نیاز دارند، البته کنار این هزینه‌ها مسائل دیگری وجود دارد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازنشستگان مرتبا اظهار می‌کنند که وضعیتشان مناسب نیست، ادامه داد: پولی که به بازنشستگان پرداخت می‌کنند کفایت نمی‌کند البته حق دارند و بودجه آن‌ها باید از صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود که متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی آمادگی و استعداد این پرداخت را ندارند لذا در بودجه باید برای آن‌ها منابع در نظر گرفته شود و اگر به بودجه سال 97 نگریسته شود مبالغ بسیار بالایی برای بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده است زیرا صندوق‌های بازنشستگی ظرفیت آن را ندارند و باید در بودجه منابع آن‌ها تامین شود.

    وی یادآور شد: همانگونه که به شاغلان منابع تخصیص می‌یابد، باید به بازنشستگان نیز اختصاص یابد که این روند رو به صعود است.

    لاریجانی با بیان اینکه مسائل دیگری همانند محیط زیست، غبار و آلودگی هوا به سرمایه گذاری جدید نیاز دارد، افزود: گره‌های مختلف دیگری در کشور وجود دارد که به یکدیگر تنیده است.

    وی ادامه داد: در حوزه مرکز پژوهش‌ها باید نگریسته شود که در چه موقفی قرار داریم و چگونه باید آن‌ها را رصد کنیم، به چه بخش‌هایی باید حساس بوده و نیاز‌ها را چگونه تامین کنیم.

    رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها باید به حوزه سیاست خارجی توجه ویژه‌ای داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به رفتار آمریکایی‌ها و اینکه هر روز یک ماجرایی خلق می‌کنند حتما باید این بخش مورد رصد جدی قرار گیرد و از آن غفلت نشود و در برابر رفتار آن‌ها باید آنالیز صحیحی صورت گیرد که چه تاثیراتی دارد و چه اقداماتی می‌توان درباره آن انجام داد البته بخش‌های دیگر کشور در حوزه هسته‌ای و سایر مسائل این اقدامات را انجام می‌دهند اما مرکز پژوهش‌ها باید با استقلال و با کمک آن‌ها باید یک برداشت جدید به مجلس ارائه کند.

    وی افزود: واحدی که باید رفتار آمریکایی‌ها را رصد کند و با حضور صاحبنظران ارزیابی دقیقی داشته باشد، بسیار مهم است چرا که این رفتار‌ها تاثیراتی در حوزه اقتصادی و سیاسی در رفتار ایران دارد.

    لاریجانی با بیان اینکه ارزیابی ما این نبوده که مسائل تروریستی و رفتار آمریکا برخی کشور‌ها در منطقه کوتاه مدت است، ادامه داد: با توجه به این شرایط ما باید حداقل برای خود یک برنامه میان مدت داشته باشیم و اگر این برنامه حداقل میان مدت است باید دقت نظر ما در این مسائل بیشتر شده و رصد ما دقیق‌تر باشد و برای افق میان مدت برنامه‌ای داشته باشیم که این برنامه می‌تواند ابعاد اقتصادی، ابعاد سیاسی و غیره داشته باشد.

    وی با تاکید بر اینکه نباید منفعلانه به این موضوع نگریسته شود، تصریح کرد: باید پیش بینی‌هایی در این باره انجام شود و مجلس را در جریان گذاشت که مرکز پژوهش‌ها باید یک روش را در این باره دنبال کند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر مسئولیت‌شناسانه به شرایط کشور نگریسته شود و احساس شود که مرکز پژوهش‌ها وجود دارد که نمایندگان به آن مراجعه کرده و زمان می‌گذارند، حاصل آن باید رفع مشکلات کشور باشد، افزود: ما نمی‌خواهیم زمان خود را صرف امور روزمره کنیم و اگر مشکلات کشور به صورت منظم از لحاظ اقتصادی بررسی شود حدود 38 چالش است که حداقل 15 مورد آن چالش‌های بزرگ است که باید خودمان را با این مشکلات مواجه کنیم و این مشکلات را خوب فهمیده و برای آن راه حل ارائه دهیم که دولت باید در این زمینه همکاری کند.

    وی ادامه داد: اگر در رفع این مشکلات تاخیر شود با مشکلات بزرگتری مواجه می‌شویم لذا نباید از این موضوعات ترسید چرا که توانمندی کشور کم نیست اما صحیح کار کردن و صحیح تدبیر کردن اهمیت دارد.

    لاریجانی با بیان اینکه با منابع موجود باید برخی مشکلات کشور رفع شود، تصریح کرد: برخی امور برنامه ریزی شده و نکاتی به مجلس ارائه شده است اما هنوز در ابتدای کار هستیم اما مرکز پژوهش‌ها باید چالش‌ها را مورد توجه جدی قرار دهد و زمان صرف کند و از انجمن‌های علمی بنیه تحقیقاتی مراکز دیگر استفاده شود و به صورت مستمر راهکارهایی به مجلس ارائه شود تا در این مسائل همه جانبه نگری شود.

    وی با تاکید بر اینکه قانون برنامه تکالیفی را برای دولت، قوه قضائیه و کشور مشخص کرده است، افزود: در زمان بودجه ریزی باید به این موضوع توجه شود که این برنامه باید محقق شود و مرکز پژوهش‌ها باید راهکارهای تحقق آن را فراهم کند حتی اگر دولت در این زمینه تعلل داشت و آن را در بودجه منعکس نکرد کمبود آن باید توسط مرکز پژوهش‌ها جبران شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در همین قانون برنامه تصویب شده که در طول برنامه ششم نیروی استخدامی کشور باید حدود 15 درصد کاهش یابد، ادامه داد: آیا در قانون بودجه سال 97 چیزی از اجرای این بخش دیده می‌شود؟ خیر دیده نمی‌شود البته کار مشکلی است چرا که این افراد مستخدمین کشور بوده و با این وضعیت اشتغال باید برای آن‌ها فکری کرد اما باید راهکاری برای آن مشخص شود که این 15 درصدی که در طول برنامه باید کاهش پیدا کند چگونه باید اجرایی شود که باید روی روش آن فکر شود و در قانون بودجه سال 97 منعکس و در سال‌های پس از آن آرام آرام برای تحقق آن حرکت شود.

    وی یادآور شد: اگر فکری برای تحقق کاهش این 15 درصد استخدامی نشود ما با یک قانون برنامه‌ای مواجه می‌شویم که پس از آن باید گفته شود که حدود 25 یا 30 درصد آن اجرا شده است لذا ما نمی‌خواهیم در کشور وقت تلف شود و این قانون باید اجرایی شود و کاهش 15 درصدی استخدامی حداقل است.

    لاریجانی با بیان اینکه مسئولان کشور باید شفاف‌تر برخی امور را با مردم در میان بگذارند، افزود: در حال حاضر همه فکر می‌کنند که منابع وسیعی در کشور وجود دارد و غفلتی برای حل مشکلات وجود دارد در حالی که منابع کشور ضیق بوده و باید درست مصرف شود لذا در امور استخدامی و سایر مسائل حاشیه‌ای تاثیرگذار باید اصلاحاتی صورت گیرد و رویه کنونی شرایط کشور را بهبود نمی‌دهد.

    وی با تاکید براینکه استفاده از اوراق برای کمبود منابع عمومی برای جبران بودجه تنها می‌توان برای یک سال انجام شود، ادامه داد: اگر این موضوع روال شده و هر ساله تکرار شود یک دولت فرومانده تشکیل می‌شود؛ آیا می‌خواهید دولت فرومانده تشکیل شود یا می‌خواهید سرپا بمانید اگر به دنبال سرپا ماندن هستید باید اصلاح مسیر انجام شود که این اصلاح مسیر اقتضائاتی در حجم دولت دارد.

    رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده که دولت کوچک و چابک شود، اظهار داشت: دولت کوچک و چابک با وضعیت کنونی هیچ سنخیتی ندارد لذا باید راه حل آن ارائه شود که در برنامه ششم توسعه مرکز پژوهش‌ها موارد را باید احصاء کند و موضوعاتی که باید بر بودجه هر سال سایه بیندازد مشخص شود و در ساختار بودجه تغییرات حاصل شود که شامل بخش کشاورزی، صنعت، صادرات و غیره می‌شود.

    وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها جزواتی در تحلیل مشکلات کشور ارائه می‌دهد، افزود: بنده غالبا این جزوات را مطالعه می‌کنم که جزوات مفید و عالمانه‌ای بوده که نمایندگان از آن استفاده می‌کنند که گاهی پیشنهاداتی در این جزوات مطرح می‌شود.

    لاریجانی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها باید ساختاری ایجاد کند که مشخص شود این پیشنهادات چگونه باید به نتیجه برسد که‌گاه در کشور ایده‌های خوبی وجود دارد اما چون به صراط و مسیر تحقق آن توجه کافی نمی‌شود این پیشنهادات می‌ماند لذا اهمیت فهم مسیر کمتر از موضوع نیست چرا که ممکن است ما موضوع را بشناسیم اما طریق تحقق آن باید کاملا طراحی شده ارائه شود.

    وی یادآور شد: فرض می‌شود که مرکز پژوهش‌ها موضوع تامین اجتماعی بررسی می‌شود و اظهار می‌شود که اینگونه تصمیمات در دولت و مجلس در این حوزه اتخاذ نشود یا این منابع در این حوزه تامین شود که بیان این موضوع به این صورت کلی است و باید اظهار شود که چگونه این کار انجام شود یعنی اینکه چگونه مجلس و دولت اینگونه تصمیمات را اتخاذ نکنند یا اینکه این اقدامات عملیاتی شود برای اینکه مشکل طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت رفع شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مرکز پژوهش‌ها باید ساز وکاری برای روش‌ها طراحی کند که ممکن است نیاز باشد برخی از روش‌ها در قالب سیاست‌های کلی ارائه شود یعنی رهبری ابلاغ کند تا همه اطاعت کنند لذا اگر آسیبی در قوای مختلف دیده می‌شود که از یک مرجع بالاتری این مسیر‌ها باید دقیق‌تر شود ممکن است به آن مرجع پیشنهاد داده شود.

    وی با بیان اینکه روش‌هایی برای تامین منابع وجود دارد که باید دقیقا مشخص شود که منظور کدام منابع است، ادامه داد: گاهی دیده می‌شود که کارهای خوبی در مرکز پژوهش‌ها انجام می‌شود اما در تحقق آن التفات کامل انجام نمی‌شود که این موضوع مهم به عنوان یک تحقیق می‌ماند.

    رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌ها، مرکز تحقیقاتی دانشگاهی نیست، تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس باید ما را به یک تصمیم برساند که این گام آخر بسیار مهم است که زمانی که مرکز پژوهش‌ها مشکلات را بررسی کرده و ایده‌هایی برای رفع مشکلات ارائه می‌کند طریق آن را باید شفاف بیان کند تا تصمیم گیری ساده شود که پتانسیل این اقدام در مرکز پژوهش‌ها وجود دارد و افراد ورزیده‌ای که در مرکز پژوهش‌ها سال‌ها فعالیت کردند وقوف خوبی نسبت به مشکلات و چالش‌ها پیدا کردند که با حضور آن‌ها در جلسات می‌توان به تسلط آن‌ها پی برد.

    وی با بیان اینکه در این سال‌ها مشخص شده که وضعیت موجود نتیجه چه اقداماتی بوده است، افزود: این تجربه کمک می‌کند که از اتخاذ اینگونه تصمیمات پرهیز شود و احصاء این مسائل بسیار اهمیت دارد و ظرفیت کشور از لحاظ نیروی انسانی و منابع ظرفیت خوبی است که اگر از این منابع به خوبی استفاده شود حتما شرایط کشور تغییر می‌کند.

    لاریجانی با اشاره به فرمایشی از حضرت علی (ع) ادامه داد: امیر المومنین (ع) می‌فرمایند که توجه به درآمد و تولید باید بیش از این باشد که به مالیات از مردم توجه شود که این موضوع برای امروز کشور بسیار مهم است چرا که ما در شرایط کنونی هنوز دچار رکود هستیم و رونق اقتصادی ایجاد نشده است.

    وی یادآور شد: گاهی در جلساتی که در خصوص مالیات بحث می‌شود بنده تاکید می‌کنم که متناسب با شرایط اقتصادی باید مالیات اخذ شود و باید به بخش تولید کمک شود تا رونق پیدا کند لذا ممکن است در مدت زمانی فشارهای درآمدی از لحاظ مالیاتی متناسب با وضعیت کنونی باشد و پس از آن تغییر یابد اما باید توجه شود که ایجاد رونق در کنار فشارهایی که وجود دارد اقتضاء می‌کند که مسائل تولیدکنندگان که صف مقدم فعالیت کشور از لحاظ اقتصادی هستند به درستی درک شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها باید با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی جلساتی برگزار کند تا شرایط آن‌ها در حوزه بانکی، مالیات و تامین اجتماعی به درستی درک شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که تولید فعال نشود و صادرات راه نیفتد شرایط برای کسب ثروت فراهم نمی‌شود.

    وی با اشاره به فرمایشاتی از شهید مطهری افزود: ایشان می‌فرمایند برخی از جوامع آرمان‌ها و اهداف متعالی دارند اما چون از اقتصاد سالم برخوردار نیستند به اهداف خود دسترسی پیدا نمی‌کنند که مقصود ایشان از اقتصاد سالم، اقتصاد ثروت زا و زاینده است که این نکته نیز برای امروز ما بسیار مهم است.

    دکتر لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی اهداف مهم و متعالی دارد، ادامه داد: این اهداف به خوبی در قانون اساسی بیان شده که در مسیر حرکت 40 ساله گام‌های خوبی در این خصوص برداشته شده که این ضعف در اقتصاد درون زای کشور است و منابع کشور در این حوزه که به روستا‌ها توجه شده و مسائل زیربنایی روستا‌ها رفع شود به خوبی مصرف شده است.

    وی اظهار داشت: در گذشته چندین شهر آباد وجود داشت و مابقی مناطق‌‌ رها شده بود که جمهوری اسلامی امکانات همانند برق، جاده، بهداشت و مخابرات را به روستا‌ها برد اما باید به یک موضوع توجه کرد که اقتصاد باید زاینده باشد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع که منابعی از نفت اخذ شود و در کشور هزینه شود از درون آن اقتصاد زاینده به وجود نمی‌آید چرا که بسیاری از کشور‌ها نفت ندارند اما اقتصاد زاینده دارند بنابراین باید نقص کشور شناسایی شود و این نقایص جبران شود.

    وی ادامه داد: باید به تولید، صادرات و زایندگی اقتصاد با مجموعه تحولاتی که در تکنولوژی دنیا رخ می‌دهد توجه شود چرا که بخش تولید کشور هنوز دچار مشکلاتی است که اگر بخواهیم از این چالش‌ها خارج شویم این بخش باید همیشه مدنظر قرار گیرد و قانونگذاری کشور و دولت باید به این بخش کمک کند که این می‌تواند مسیر را تغییر دهد.

    دکتر لاریجانی یادآور شد: در نظام بودجه ریزی کشور هنوز دچار ساماندهی امور روزمره هستیم که این به اقتصاد زاینده کشور کمکی نمی‌کند و به تغییر مسیر نیاز دارد البته کار ساده‌ای نیست اما باید شروع شود و گفته شود که در سال جاری 5 درصد از این مسیر تحقق می‌یابد و سال بعد 10 درصد که باید برنامه روشنی برای خود داشته باشیم که متوجه شویم که در حال تغییر مسیر هستیم البته این تغییر مسیر در حال حاضر مشاهده نمی‌شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها باید یک کار جدی برای تغییر مسیر انجام دهد و با مجلس در میان بگذارد، تصریح کرد: ظرفیت کشور در حدی است که بتوان از منابع کشور به درستی استفاده کرد لذا امیدوارم اینگونه نشست‌ها کمک کند که تصمیمات مجلس در مسیر کار بیشتر برای ملت قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو