عصر بازار

معاون کرباسیان:

سیاست‏‌های نظام مالیاتی، پویا، کارآمد و مودی محور است

عصر اعتبار- تقوی نژاد با بیان اینکه سیاست‏‌های نظام مالیاتی، پویا، کارآمد و مودی محور است، گفت: مهم‌ترین برنامه نظام مالیاتی مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش عدالت مالیاتی است.

سیاست‏‌های نظام مالیاتی، پویا، کارآمد و مودی محور است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، سیدکامل تقوی نژاد معاون کرباسیان، اظهار کرد: سازمان مالیاتی به عنوان یک دستگاه مجری، سیاست‌های مالیاتی دولت به ایفای نقش می‌پردازد و در هم اکنون، مهم‌ترین برنامه نظام مالیاتی مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش عدالت مالیاتی است و رشد مالیات‌ها نیز از محل بسط منابع جدید و شناسایی مودیان جدید تأمین خواهد شد.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از برنامه‌های جدید نظام مالیاتی برای ایجاد شرایط مناسب اقتصادی سخن گفت و  تصریح کرد: در اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم، مشوق‌ها و حمایت‌های خوبی از تولید و صادرات پیش‌بینی‌شده که مهم‌ترین آن‌ها کاهش نرخ مالیات‌ها، هدفمندسازی معافیت‌ها و ارائه مشوق‌های متعدد به فعالان اقتصادی است.

    تقوی نژاد با اشاره به برخی از مصادیق قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با حمایت از تولیدکنندگان  یادآورشد: بر اساس ماده 132 این قانون، درآمد اشخاص حقوقی غیردولتی در واحد‌های تولیدی یا معدنی و تولید فناوری اطلاعات به شرط دارا بودن مجوز از مراجع قانونی، از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول مالیات است.

    وی افزود: همچنین چنانچه واحد‌های اقتصادی مورد اشاره در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند، به مدت 2 سال و در صورت استقرار شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه یافته، به مدت 3 سال به مشمولیت استفاده از نرخ صفر اضافه می‌شود.

    معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: اعطای معافیت مالیاتی گسترده به شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری به مدت 15 سال نیز از دیگر مصادیق حمایت مالیاتی از بخش تولید و اشتغال است.

    تقوی نژاد در ادامه افزود: بر اساس ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم، درصورتی‌که سرمایه‌گذاری انجام‌شده با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با مجوز سازمان سرمایه‌گذاری ایران انجام‌شده باشد، به ازای هر 5 درصد مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی، به میزان 10 درصد به مشوق اعمال نرخ صفر مالیاتی و حداکثر تا 50 درصد اضافه می‌شود.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعتماد آفرینی و مودی مداری را از دیگر رویکرد‌های نظام مالیاتی عنوان کرد و اضافه کرد: ایجاد اعتماد میان دستگاه مالیاتی و مودیان، کلیدی‌ترین سیاست نظام مالیاتی است.

    تقوی نژاد در ادامه به اجرای طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح، ضمن هوشمندسازی سیستم مالیاتی و امکان تعیین مالیات بر اساس اطلاعات واقعی سامانه‌های اطلاعاتی در اختیار، رابطه ممیز و مودی نیز به حداقل ممکن خواهد رسید و همچنین ظرف مدت سه سال، شیوه علی الراس به طور کامل از نظام مالیاتی برچیده خواهد شد و ملاک تشخیص درآمد، اطلاعات واقعی و اسناد و مدارک مودی خواهد بود که این امر به عدالت مالیاتی نیز منجر خواهد شد.

    وی همچنین به کارکرد‌های اصلی نظام مالیات بر ارزش‌افزوده نیز پرداخت و گفت: افزایش شفافیت در اقتصاد از طریق شناسایی زنجیره تولید و توزیع کالا‌ها می‌باشد، لذا اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش‌افزوده یکی از مهم‌ترین راهکار‌های نظام مالیاتی کشور برای مقابله با فرار مالیاتی است که در این راستا، لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده با شناسایی مشکلات قانونی و اجرایی گذشته، در دست بررسی است.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با ذکر این مطلب که به‌منظور مبارزه جدی با فرار مالیاتی، دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده، گفت: ایجاد این دفتر، روند رسیدگی به پرونده‌های کلان فرار مالیاتی را تسریع بخشیده، به گونه‌ای که تنها در شش‌ماهه دوم سال 95، با بررسی 77 پرونده مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور توانسته است 990 میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول کند.

    تقوی نژاد بیان داشت: همچنین با بررسی تراکنش‌های مشکوک بانکی در سال گذشته، حدود 3300 میلیارد تومان وصول شده است. وی در خاتمه با اشاره به ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی در اجرای ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم گفت: به واسطه هماهنگی و تعامل موثر دستگاه‌های ذیربط و بهره‌مندی از این پایگاه، تاکنون بیش از یک میلیون رکورد از مودیان در این بانک اطلاعاتی ثبت و ضبط شده که علاوه بر استفاده در تشخیص دقیق‌تر مالیات، به شناسایی مودیان مالیاتی جدید نیز کمک شایان توجهی می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی