عصر بازار

یک کارشناس ارزی:

نرخ دلار در بازار آزاد ۱۲ درصد رشد کرده است

عصر اعتبار- یک کارشناس ارزی گفت: با اینکه نرخ دلار بازار آزاد از میانه تابستان تاکنون حدود ۱۲ درصد رشد کرده، اما با توجه به نرخ تورم در کشور، این میزان افزایش معقول است.

نرخ دلار در بازار آزاد ۱۲ درصد رشد کرده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «پویا جبل عاملی» درباره تحولات بازار ارز و فشار تقاضای ناشی از پایان سال نو میلادی اظهار داشت: افزایش نرخ ارز این بار از اواسط فصل تابستان آغاز شد و نرخ دلار از 37 هزار و 500 ریال فراتر رفت.
    وی افزود: منطقی که در این افزایش وجود داشت و سیگنال هایی که از بانک مرکزی می آمد، این بود که بانک مرکزی می خواهد تاحدودی مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار به کار خود ادامه دهد و اجازه دهد افزایش نرخ و تعدیل آن در بازار شکل گیرد.
    جبل عاملی تاکید کرد: اگر این تعدیل انجام نشود، بانک مرکزی باید از ذخایر ارزی خود برای حفظ نرخ ها استفاده کند که این کار به معنی سوخت منابع و دارایی کشور است.
    وی با بیان اینکه از میانه تابستان تاکنون نرخ دلار در بازار آزاد حدود 12 درصد رشد کرده است، گفت: این میزان رشد با توجه به تورم حدود 10 درصدی در کشور و اینکه در گذشته نرخ ارز تعدیل نشده است، تاکنون معقول بوده است و حتی جا دارد که تا 3 درصد دیگر هم تعدیل صورت گیرد.
    این کارشناس ارزی تاکید کرد: تا زمانی که تعدیل نرخ ارز تبعات تورمی نداشته باشد، به نفع اقتصاد است و سبب می شود تا تولید و صادرات در کشور معنا و مفهوم پیدا کند وگرنه کل این اقتصاد را کالاهای وارداتی پر می کند.
    جبل عاملی درباره افزایش نرخ دلار در بازار آزاد به رقم بالای 42 هزار ریال نیز توضیح داد: این افزایش ناشی از فشار تقاضای دوره ای است که هر سال در این مقطع زمانی به دلیل پایان سال میلادی شاهد آن هستیم.
    وی با بیان اینکه این فشار تقاضا از آذرماه آغاز می شود و تا اواخر دی ماه ادامه می یابد و سپس دوباره بازار تعدیل می شود، اظهار داشت: نباید انتظار داشت با عبور بازار از فشار تقاضای فصلی، قیمت ها عقبگرد داشته باشد بلکه بهتر است گفته شود به احتمال زیاد دیگر حالت صعودی ندارد و این روند متوقف می شود.
     هرچند عمده معاملات تجاری کشور با ارزهایی جزء دلار بویژه یورو و به شکل حواله ارزی انجام می شود اما همچنان قیمت دلار در بازار آزاد برای فعالان اقتصادی بویژه صادرکنندگان و واردکنندگان اهمیت دارد.
    قیمت دلار آمریکا از میانه آذرماه جاری وارد کانال 42 هزار ریالی شد و حدود 10 روز به قیمتی بیش از این رقم در بازار خرید و فروش شد اما از ابتدای این هفته (25 آذر) به کانال 41 هزار ریالی بازگشت. دیروز قیمت دلار در بازار آزاد به 41 هزار و 870 ریال رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو