عصر بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار:

گرانی آجیل ربطی به شب یلدا ندارد

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار افزایش قیمت خشکبار را محصول نوسانات نرخ ارز دانست و تاکید کرد این گرانی ربطی به مواردی مانند شب یلدا ندارد.

گرانی آجیل ربطی به شب یلدا ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مصطفی احمدی هزینه‌های تولید در ایران را بسیار بالا دانست و اظهار کرد: در ماه‌های گذشته با توجه به نوسانات نرخ ارز قیمت‌ها کمی افزایش یافته که البته این موضوع به مواردی مانند شب یلدا مرتبط نمی‌شود.

    وی با اشاره به بالا رفتن قیمت پسته دربازار گفت: اگر یک محصول مانند پسته قیمتی مضاعف پیدا کند، طبیعی است که قیمت سایر محصولات هم تغییر خواهد کرد، چرا که وقتی قیمت پسته به کیلویی 60 تا 70 هزار تومان می‌رسد، هیچ وقت تخمه ژاپنی 15 هزار تومان باقی نمی‌ماند و قیمت آن هم حداقل 25 هزار تومان می‌شود.

    فاصله گرفتن آجیل ایرانی از روزهای اوج

    رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار افزود: در سال‌های گذشته هزینه‌های بالای تولید موجب شده است شرایط متفاوتی را تجربه کنیم و در حالی که تا 15 سال گذشته اولین تولیدکننده آجیل و خشکبار دنیا بودیم، اکنون در برخی موارد رتبه پنج و شش بازار را هم نداریم؛ به عنوان مثال تخمه کدوی مرمری ایران رتبه اول دنیا را داشت اما حالا شاید پنجمین رتبه این بخش را هم نداشته باشیم.

    احمدی در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود در ایران به دلیل غیر واقعی بودن قیمت آب محصولات کشاورزی نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر تولید می‌شوند، اظهار کرد: هزینه تولید تنها به آب مربوط نمی‌شود و اگر موارد متعددی مانند کود، دستمزد کارگر و ... را نیز در نظر بگیریم مشخص می‌شود که قیمت تولید ما در نهایت بسیار بالاست.

    وی ادامه داد: تخمه آفتابگردان چینی به وفور وارد ایران می‌شود حال اگر چه مدتی است به دلیل گرانی نرخ ارز کمی قیمت این کالا بالا رفته اما تا دو ماه قبل آفتابگردان چینی 5000 تومان بود و نمونه ایرانی 12 تا 13 هزار تومان هزینه داشت. در موارد متعدد تعرفه واردات انواع خشکبار رقم پایینی در نظر گرفته می‌شود تا نیاز داخلی تامین شود اما کفایت صرف به بحث تعرفه‌گذاری، روند درستی نیست، چراکه در این سال‌ها در موارد متعدد شاهد بوده‌ایم که برخی تولیدکنندگان کالای خود را به داخل کشور نفروخته و ترجیح می‌دهند آن را صادر کنند. اگر بنا بر حمایت از تولید گذاشته می‌شود، این راه درستی نیست که تنها تعرفه واردات کالای خارجی را کاهش یا افزایش دهیم تا در بازار داخلی شاهد تورم نباشیم.


    راه بسته آجیل ایرانی به اروپا

    احمدی در عین حال از ژاپن، چین، هند، روسیه و افغانستان و کشورهای آسیایی به عنوان بازارهای اصلی خشکبار ایرانی نام برد و یادآور شد: در زمینه آجیل حتی پس از برجام به کشورهای اروپایی ورود چندانی نداشته‌ایم.

    وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به افزایش قیمت ایجاد شده قدرت خرید مردم کم نشده، متذکر شد حتی در دو ماه گذشته و با افزایش نرخ ارز قدرت خرید مردم کمتر از قبل شده است، چرا که بسیاری افراد نمی‌توانند پسته 80 یا 90 هزار تومانی را خریداری کنند. حتی اکنون توان مردم در حد همین قیمت‌ها هم نیست.

    رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار درباره سهم تولید داخل از بازار آجیل اظهار کرد: تخمه ژاپنی 100 درصد تولید داخل است اما حدود 50 درصد تخمه کدو از طریق واردات و عمدتا از چین تامین می‌شود. برخی اقلام هم هستند که اگر واردات نداشته باشند با توجه به هزینه‌های سنگین تولید امکانی برای تامین آنها وجود نخواهد داشت یا حداقل قیمت‌ها دو برابر قیمت فعلی می‌شود.

    وی ادامه داد: برای تعادل بازار مجبوریم در این زمینه‌ها واردات داشته باشیم. به عنوان مثال بادام زمینی آستانه زمانی در کل دنیا مشتری داشت اما در سال‌های گذشته بسیاری از تولیدکنندگان به واسطه شرایط مجبور شده‌اند زمین‌های خود را به ویلا تبدیل کرده و بفروشند، چرا که وقتی هزینه تولید بالا می‌رود امکانی برای رقابت آنها باقی نمی‌ماند و بادام زمینی چین با نصف قیمت ایران وارد می‌شود و در نهایت تولیدات ما در این بخش اصلا قابل اعتنا نبوده و اگر بخواهیم واردات چین را قطع کنیم، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند.

    احمدی در پایان درباره ارزش غذایی خشکبار وارداتی توضیح داد: یکی از موضوعات اصلی آن است که هیچ یک از محصولات خارجی وارداتی ارزش غذایی نداشته و تنها ظاهر آنها شبیه آجیل ما است. چرا که اینها به گونه‌ای کاشت و برداشت می‌شوند که عقیم شده‌اند اما کالاهای ایرانی ارزش غذایی و دارویی داشته و برای همین است که از کشورهای مختلف حتی چین آجیل ایرانی وارد می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو