عصر بازار

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد؛

ارز دیجیتالی یعنی خروج از سیطره دلار

عصر اعتبار- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تعریف و ایجاد ارز دیجیتالی با برخی کشورها را با هدف خارج شدن از سیطره دلار در معاملات تجاری خواستار شد.

ارز دیجیتالی یعنی خروج از سیطره دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «محمدرضا پورابراهیمی» عصر سه شنبه در هفتاد و دومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران افزود: ارز دیجیتالی موضوعی است که می تواند در این مقطع کمک بزرگی برای رفع مشکلات بانکی باشد، موضوعی که آمریکا به منظور تداوم سیطره دلار بر فعالیت‌های اقتصادی جهانی به آن ورود کرده و نسبت به تعریف ابزارهای مشتقه برای آن اقدام کرده است.
    پورابراهیمی یکی از موانع موجود در فعالیت تجاری بازرگانان ایرانی در خارج از کشور را مسائل بانکی و نقل و انتقال پول دانست.
    وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم مقوله پیمان پولی نگارش شده است. امروز بانک مرکزی باید توضیح بدهد در راستای پیمان چه اقداماتی داشته است؛ در حالی که کشورهای نظیر چین و روسیه به این موضوع ورود کرده و پیمان های متعدد دوجانبه و چندجانبه منعقد کرده اند.
    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: چند سالی است مشوق های صادراتی بخوبی به صادرکنندگان پرداخت نمی‌شود.
    پورابراهیمی تهاتر جوایز صادراتی با بدهی های اقتصادی بازرگانان و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان را خواستار شد تا فعالان اقتصادی و صادرات کنندگان بتوانند از مقوله جوایز صادراتی حداقل انتفاع را داشته باشد.

    ** لزوم راه اندازی شرکت‌های مدیریت صادرات
    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه دارد: بین فعالان اقتصادی در خارج از کشور انسجام وجود ندارد که این موضوع می‌تواند در قالب شرکت‌های مدیریت صادرات مدیریت شود.
    وی بیان داشت: امروز رقابت درونی بازرگانان ایرانی در روسیه کمتر از رقابت با خارجی ها در بازار نیست و سازمان توسعه تجارت باید راهبرد خود را برای حمایت از فعالان اقتصادی ارائه کند.
    پور ابراهیمی از اشراف کم رایزنان بازرگانی کشور به مسائل اقتصادی انتقاد کرد و گفت: فقط تسلط به زبان آن کشور کفایت نمی‌کند.
    وی ادامه داد: امروز خلاء جدی در دیپلماسی اقتصادی در فعالیت‌های برون‌مرزی به طور کامل مشهود است.
    این مسوول دعوت از وزیر امور خارجه به شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی را خواستار شد تا راهبرد خود را در زمینه فعالیت اقتصادی تشریح کند.
    این نماینده مجلس همچنین از بالا بودن نرخ تامین مالی صادرکنندگان انتقاد و یادآوری کرد: متوسط نرخ تامین مالی در اقتصاد ایران چهار تا پنج برابر کشورهای اطراف است.
    وی اضافه کرد: رفتار نرخ ارز معکوس آن چیزی است که در مقوله صادرات شاهدیم.
    وی با اشاره به تراز منفی بازرگانی ایران در هشت ماهه امسال که منفی چهار میلیارد دلار بود، پیش‌بینی کرد تراز تجاری کشور تا پایان سال به منفی 6 میلیارد دلار افزایش یابد.
    پورابراهیمی همچنین با اشاره به لزوم اصلاح هدفمندی یارانه‌ها که اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در این راستا بسیار راهگشا باشند، یادآور شد: هدف از قانون هدفمندی یارانه ها حمایت از تولید و اشتغال بود اما سنگ بنای آن در دولت های نهم و دهم کج ریخته شد.
    وی همچنین بر اصلاح عوارض خروج از خروج از کشور تاکید کرد و گفت: بسیاری از افراد برای درمان، مسابقات ورزشی، تحصیل و فعالیت اقتصادی از کشور خارج می‌شوند.
    پورابراهیمی همچنین به منفی بودن تراز بازرگانی حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: پارسال 11 میلیارد دلار ارز در بخش گردشگری از کشور خارج شد و در مقابل هفت میلیارد دلار ارز وارد کشور شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی