عصر بازار

رئیس­ کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد؛

آمار رسمی دولت؛ ۶ میلیون تحصیل‎کرده بیکار داریم

عصر اعتبار- رئیس­ کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد،دولت می گوید حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در جامعه فعال و همین مقدار بیکار تحصیل کرده در جامعه غیر فعال داریم که بنا بر آمار رسمی دولت، جمعیت حدود ۵ تا ۶میلیون نفر در جامعه فارغ التحصیلان کشور بیکار داریم.

آمار رسمی دولت؛ ۶ میلیون تحصیل‎کرده بیکار داریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، غلامرضا تاجگردون با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس با اشاره به شکل گیری دغدغه های مردم نسبت به این لایحه افزود: این دغدغه های نمایندگان نیز است.
    وی درباره حامل های انرژی گفت: امسال در بودجه سال 96 با ترکیب منابع در بحث هدفمندی یارانه ها که 42 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است عملا با توجه به درآمدی که در جدول گذاشته شده بود که می شود از محل بودجه شرکت ها برای هدفمندی اتخاذ کرد به نوعی تلویحا مجوز افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله نفت، بنزین و گازوئیل به دولت داده شده بود اما دولت به این موضوع عمل نکرد و به روش های دیگری منابع را تامین کرد.
    تاجگردون با بیان اینکه در محاسبه که در تبصره 18 لایحه بودجه دولت گذاشته شده است دولت می خواهد منابعی را برای ایجاد اشتغال در نظر بگیرد، افزود: دولت حدود 60 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در لایحه بودجه پیشنهاد داده است.
    وی ادامه داد: دولت می گوید حدود سه میلیون و 200 هزار بیکار در جامعه فعال و همین مقدار بیکار تحصیل کرده در جامعه غیر فعال داریم که بنا بر آمار رسمی دولت، جمعیت حدود 5 تا 6 میلیون نفر در جامعه فارغ التحصیلان کشور بیکار داریم.
    رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت می خواهد­ 17 هزار و 400 میلیارد تومان را از طریق افزایش قیمت حامل های انرژی بدست بیاورد، افزود: مبنای محاسبه دولت برای این عدد قیمت 1500 تومان برای بنزین و 400 تومان برای گازوئیل است.
    وی ادامه داد: همچنین دولت 15 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را در بانک ها سپرده گذاری می کند و بانک ها هم معادل جمع این دو عدد یعنی 32 هزار میلیارد تومان منابع بیاورند که جمع آن ها می شود 64 هزار میلیارد تومان که برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته می شود.
    تاجگردون گفت: البته هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است و همه این ها منوط به تصمیم گیری مجلس شورای اسلامی است.
    وی افزود: در قانون هدفمندی یارانه ها پیش بینی شد که قیمت حامل های انرژی پس از دوره 5 ساله به قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس برسد و در هر مرحله از هدفمندی 30 درصد آن به تولید داده شود اما از سال 1389 تاکنون چیزی از این منابع به تولید اختصاص داده نشده است.
    تاجگردون با اشاره به اینکه سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار در جمعیت فعال کشور داریم و در جمعیت غیرفعال هم سه میلیون و 950 هزار نفر بیکار است افزود: 25 میلیون و 790 هزار نفر جمعیت فعال داریم که از این مقدار 22 میلیون و 588 هزار نفر شاغل و سه میلیون و 203 هزار نفر بیکار هستند.
    وی ادامه داد: در جمعیت غیرفعال، با تحصیلات عالی 5 میلیون و 452 هزار نفر بیکار داریم، یعنی حدود 8 میلیون نفر تحصیل کرده بیکار داریم که از ظرفیت اقتصادی آنها استفاده نمی کنیم.
    تاجگردون با بیان اینکه حدود 7 دهک از نظر درآمد، مشابه هستند،گفت: در بودجه سال 1396 درآمد اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را افزایش دادیم.
    وی با بیان اینکه چهار هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی را در بودجه سال 1396 برای این منظور اختصاص دادیم، افزود: دولت عدد 4 هزار میلیارد تومان را در بودجه سال 97 به 7 هزار میلیارد تومان افزایش داد که برای تأمین این منابع باید یارانه دهک های بالای درآمدی حذف شود.
    رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس پیشنهاد داد که بودجه سال 97 مجلس نسبت به سال 96 پنج درصد افزایش یابد و با این حال به دولت این را اعلام نکردیم و دولت هم بودجه مجلس را افزایش نداد و بودجه عمرانی مجلس را هم 50 درصد کاهش داد و بودجه جاری را هم افزایش نداد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو