عصر بازار

مدیر کل بازرسی کار:

روزانه ۶۳۰۰ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان می دهند

عصر اعتبار- مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت:در هر ۱۵ ثانیه یک نفر (روزانه ۶۳۰۰ نفر) در اثر حوادث و بیماری های ناشی از کار جان خود را از دست می دهد. برآورد سازمان بین المللی کار نشان می دهد، این رقم معادل چهار درصد تولید ناخالص ملی کشورها برآورد می شود.

روزانه ۶۳۰۰ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان می دهند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا،«علی مظفری» روز چهارشنبه در پنجمین روز از هفته پژوهش و فناوری در نشست'آموخته ها از حادثه انفجار زمستان معدن یورت استان گلستان' که در محل وزارت کار با اشاره به ایمنی و بهداشت کار در سطح جهان افزود: سالیانه 2 میلیون و 350 هزار نفر در اثر حوادث و بیماریهای ناشی از کار در جهان می میرند.
    مظفری با اشاره به آمار جهانی حوادث ناشی از کار ارائه شده از سوی سازمان بین المللی کار (ILO) اظهار داشت: تعداد بیماری های ناشی از کار 6 برابر حوادث ناشی از کار است .
    وی افزود: در کشورهای امریکا سالانه 4585 نفر، کانادا 362نفر، آلمان 605 نفر، اسپانیا 260نفر، ژاپن 928نفر، سنگاپور66 نفر و ترکیه 745 نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می دهند.
    به گفته مظفری، میزان مرگ و میر ناشی از کار در ایران در سال 1389 را برابر با 1167نفر،سال 1390برابر با 1273نفر،سال 1391 برابر با 1199نفر،سال 1392 برابر با 1092نفر،سال 1393 برابر با 1084نفر ،سال 1394 برابر با 903نفر و سال 1395 برابر با 814 نفر عنوان کرد.
    مدیر کل بازرسی کار اظهار داشت: روزانه به طور متوسط 2.2 نفر در اثر حوادث ناشی از کار روزانه و حداقل 6 برابراین رقم بر اثر بیماری های ناشی از کار فوت می کنند. پرداخت غرامت مستقیم به حادثه دیدگان ناشی از کار سازمان تامین اجتماعی در سال 1395 معادل 580 میلیارد تومان بوده است.
    وی ادامه داد: همچنین هزینه های حوادث و بیماری های ناشی از کار، معادل 4تا 6 درصد تولید ناخالص ملی کشورها تخمین زده می شود.
    مظفری برآورد هزینه های مستقیم حوادث و بیماری های شغلی در ایران را (تولید ناخالص کشور حدود 500 میلیارد دلار) چهار درصد تولید ناخالص ملی معادل 20 میلیارد دلار را عنوان کرد.

    **معادن ذغالسنگ
    وی مرگ و میرهای ناشی از معادن ذغال سنگ در جهان را بالا دانست و گفت: از سال 1372 به بعد حوادث متعددی در معادن ذغال سنگ ایران رخ داده است که حدود 105نفر برآورد می شود اما بیشترین تعداد در معدن یورت به میزان 43نفر بوده است.
    وی متوسط نرخ تلفات جانی در معادن جهان را هشت برابر سایر مشاغل دانست و گفت:میزان تولید زغالسنگ در جهان طی 30 سال گذشته دو برابر شده است .
    وی خطر عمده در معادن زغالسنگ را انفجار گاز متان و گرد زغال عنوان کرد و گفت: در سال 1395 در ایران 42نفر فوت،11نفر نقص عضو و هشت نفر قطع عضو در معادن کشور اتفاق افتاد.
    مظفری کل شاغلان در معادن ایران را 91هزار 211 نفر عنوان کرد و گفت: 9 هزار و 995 نفر در معادن ذغالسنگ شاغل هستند .کل معادن ایران پنج هزار و 214 معدن است که 91 معدن آن ذغالسنگ می باشند.

    **معدن یورت
    مظفری افزود: معدن ذغالسنگ یورت در سال 1374تاسیس شد که ظرفیت تولید آن سالانه 75هزار تن است اما سالانه 22هزار و 500 تن ذغالسنگ به طور متوسط استحصال می شود.
    وی با بیان اینکه حادثه معدن یورت در روز 13 اردیبهشت ماه سال 96 رخ داد، گفت: این حادثه بر اثر انفجارگاز متان ناشی از جرقه ایجاد شده در هنگام تعمیر لکوموتیو حمل زغالسنگ در تونل شماره یک معدن زمستان یورت آزادشهر واقع در استان گلستان به وقوع پیوست .
    این مقام مسئول ادامه داد: تعدادی از کارگران بر اثر برخورد مستقیم سنگ و سایر ادوات موجود و عده ای بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن و کمبود اکسیژن فوت و زخمی شدند. کمبود اکسیژن و غلظت بالای گاز منواکسید کربن امدادرسانی به کارگران را در زمان اولیه پس از انفجار غیر ممکن کرده و تعداد حدود70 نفر از کارگران و امدادگران که به داخل تونل رفته بودند به دلیل گازگرفتگی به بیرون و بیمارستان منتقل شدند .
    مظفری ادامه داد: با خروج جسد 43 نفر از کارگران، عملیات امداد رسانی پایان یافت.
    وی در خصوص اقدامات انجام شده بعد از حادثه زمستان یورت در سطح مقامات کشوری و استانی اظهار داشت: پرداخت کمک هزینه کفن و دفن برای کارگران فوت شده ،برقراری مستمری،ایجاد واحد ویژه جهت ثبت نام و اخذ مدارک برای برقراری بیمه بیکاری کارگران و ممانعت از ادامه فعالیت استخراج در این معدن تا مشخص شدن دلایل وقوع حادثه از اقدامات پس از حادثه بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی