عصر بازار

یک اقتصاددان:

۴۰ درصدفعالیت های اقتصادی ایران دچار فرار مالیاتی است

عصر اعتبار- استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت در حالی باید مالیات را جایگزین درآمدهای نفتی کند که ۴۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی ایران دچار فرار مالیاتی است و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بنگاه های بزرگ اقتصادی هم از مالیات معاف هستند.

۴۰ درصدفعالیت های اقتصادی ایران دچار فرار مالیاتی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «مهدی تقوی» با تاکید بر اینکه دولت باید چتر مالیاتی خود را همه‌گستر کند،افزود: ساختار اقتصاد کشور منحصربه‌فرد است یا بهتر است بگویم منحصربه‌فرد شده است؛ هنوز هم اقتصاد نتوانسته تبعاتی که تصمیمات دولت نهم و دهم به آن وارد کرده، را جبران کند. در این شرایط خاص بودجه و تمام برنامه‌های اقتصادی از وضعیت تأثیر می‌گیرد.
    وی ادامه داد: بودجه جاری دولت براساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، باید متکی به درآمدهای مالیاتی شود، درحالی‌که بخش زیادی از هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای نفتی تأمین می‌شود.
    به عقیده این اقتصاددان، در اقتصاد ایران خیلی از بنگاه‌های بزرگ اقتصاد به دلایل متعدد معاف از مالیات هستند که شاید این رقم از 20 تا 30 درصد را شامل شود و باید به این معافیت ها فرار مالیاتی را هم اضافه کرد زیرا 40 درصد از فعالیت‌های اقتصادی ایران دچار فرار مالیاتی است.
    تقوی تاکید کرد: ایران در ردیف بزرگ‌ترین کشورهای دنیا از حیث فرار مالیاتی قرار دارد. در چنین شرایطی چگونه ممکن است بودجه جاری بر اساس منابع درآمدی مالیات‌ها تنظیم شود یا اینکه نفت در پروژه‌های توسعه‌ای-زیربنایی هزینه شود.
    استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است، «علاوه بر مسئله مالیات، اقتصاد کشور با مشکلات دیگری هم روبه‌رو است؛ خصوصی‌سازی یکی از این مشکلات است.»
    به گفته تقوی، خصوصی‌سازی نه‌تنها در جهت بهبود اقتصاد ایران قدمی برنداشت، برعکس با این شیوه عملکرد لطمه بزرگی به اقتصاد ایران وارد کرد. درحالی‌که اهدافی که دنبال می‌شد، این نبود.
    وی اظهارداشت: هدف از خصوصی‌سازی اقتصاد، شفافیت بود، اما این خصوصی‌سازی «خصولتی‌سازی» شد. در نتیجه نه دولت می‌تواند درعملکرد این بنگاه‌ها دخالت کند و نه این اقتصاد عملکرد شفافی داشت و نه به درآمد مالیاتی دولت افزوده شد.
    این اقتصاددان تاکید کرد: برای بهبود اقتصاد کشور، یک‌راه وجود دارد و آن خصوصی‌سازی واقعی است؛ تا زمانی هم که این اتفاق نیفتد، هیچ‌کدام از موانع توسعه از مسیر اقتصاد برداشته نخواهد شد.
    تقوی اظهارداشت: اگر شفافیت اقتصادی باشد، اگر همه قوانین به‌موقع و درست کار کند، اگر بانک‌ها به وظایف خود عمل کنند، اقتصاد رونق می‌گیرد، در غیر این صورت خیلی از مشکلات با اقتصاد ایران عجین شده و بخش جدایی‌ناپذیر آن می‌شوند. این‌ها «اگر» های طلایی هستند که پیش‌شرط رونق اقتصادی به‌حساب می‌آیند.
    وی یادآور شد: اقتصاد ایران از یک بحران سنگین نجات‌یافته است؛ این اقتصاد تورمی حدود 40 درصدی را از سر گذرانده و الان رشد حدود 10 درصدی را تجربه می‌کند.
    استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: البته عده‌ای می‌گویند این رشد تا کنترل تورم، واقعی نیست؛ کسانی که می‌گویند رشد اقتصاد در ایران واقعی نیست، برخورد سیاسی با اقتصاد دارند؛ اقتصاد ایران از سال 1392 از تلاطم‌های سیاسی و تصمیمات لحظه‌ای در امان بوده است و تاثیر این رفتارهای منطقی را در رشد اقتصاد و کنترل تورم و رکود می‌بینیم. الان هم به نرخ رشد تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه نزدیک شده‌ایم. اما برای چشم‌انداز رشد پایدارتر نیاز به اصلاح است.
    به گزارش ایرنا، لایحه بودجه 1397 کل کشور که 19 آذر ماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، نخستین بودجه عملیاتی دولت به شمار می رود که بودجه دستگاه های مختلف مبتنی بر عملکرد آنها تعیین شده است.
    دولت در این لایحه سعی کرده است در زمینه درآمدهای بودجه ای و هزینه هایی که برای سال آینده پیش بینی کرده، شفاف عمل کند.
    حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری روز سه شنبه در همایش منشور حقوق شهروندی با استقبال از نقدهایی که به لایحه بودجه 1397 کل کشور شده است، گفت: از مردم ایران و بویژه جوانان می خواهم مساله بودجه 97 را رها نکنید؛ ادامه بدهید، ببینید در بودجه چه خبر است و این نور افکن ها باید روی ردیف ها برود، این راه خوبی است که آغاز شده است.
    رییس دولت دوازدهم با بیان این که بسیار خوشحالم که مردم در مورد لایحه بودجه اظهار نظر می کنند، اظهار داشت: من در همین تریبون به وزیر اقتصاد و خزانه کشور دستور می دهم از سال 97 هر بودجه ای که به دستگاهی تخصیص می دهد یا پرداخت می کند، باید بلافاصله باید در سایت اعلام کند که همه مردم بدانند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو