عصر بازار

معاون بیمه سلامت ایران:

تامین منابع بیمه رایگان، چالش جدی کاهش بودجه این سازمان است

عصر اعتبار- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران با بیان این که تخصیص بودجه سال ٩٧ این سازمان نسبت به سال ٩٦ در لایحه بودجه دو درصد کاهش داشته است، گفت: تامین منابع بیمه رایگان، چالش جدی کاهش بودجه سازمان است.

تامین منابع بیمه رایگان، چالش جدی کاهش بودجه این سازمان است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، شاهرخ رامزی روز جمعه افزود: حدود 15 درصد از جمعیت بیمه‌شدگان را کارکنان دولت تشکیل می‌دهند. در سال 96 هزینه درآمدی این صندوق برای هر خانوار حدود 161 هزار تومان است.
    وی ادامه داد: برای بیش از 33میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش این سازمان که به صورت رایگان بیمه شده‌ و حدود 85 درصد از جمعیت تحت پوشش را تشکیل می‌دهند، سرانه درآمدی معادل 7 درصد حداقل حقوق مشمولین قانون کار یعنی حدود 65 هزار تومان برای هر خانواراست.
    رامزی تصریح کرد: در مجموع سرانه درآمد سازمان در سال 96 برای هر نفر حدود 26 هزار تومان است که در مقایسه با سرانه هزینه‌ای سال 96 که حدود 38 هزار تومان است، مبلغ 12 هزار تومان بابت هر نفر کسری ایجاد می‌شود.
    وی اضافه کرد: در نتیجه بابت این موضوع در جمعیت 40 میلیونی بیمه‌شدگان این سازمان، مبلغی حدود 5700 میلیارد تومان در سال 96 کسری بودجه به وجود می‌آید.
    معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: با توجه به تخصیص‌های سال 96 و زیان انباشته سال 95 به مبلغ 4400 میلیارد تومان و همچنین مبلغ یک هزار میلیارد تومان عدم وصولی، برآورد می‌شود تا پایان سال 96 حدود 8500 میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم .
    وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی اعتبارات سال 97 که مبلغ 10هزار و 800 میلیارد تومان است، با این روند، پیش بینی می شود علاوه برکسری 8500 میلیارد تومانی در سال 96 و در سال 97 نیز حدود هشت هزار و 100 میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.
    رامزی اظهارکرد: انتظار می‌رود دولت و مجلس با کمک و همکاری سازمان برنامه و بودجه، منابع مالی پایداری برای سازمان تامین کنند در غیر این صورت همه بنگاه‌های اقتصادی فعال در عرصه سلامت کشور از جمله بیمارستان‌ها ، داروخانه‌ها، شرکت‌های دولتی و تجهیزات پزشکی با مشکل جدی مواجه خواهند شد. در این شرایط بیمه به عنوان شاخص توسعه در کشورها ارزش خود را از دست داده و مردم به بیمه و بیمه‌گری بی‌اعتماد می‌شوند.
    معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران با به اینکه این سازمان، شرکتی دولتی است و دولت باید این زیان انباشته را پرداخت کند، اذعان داشت: سازمان بیمه سلامت ایران به همین منظور باید به طور جدی در زمینه مدیریت منابع از طریق بازنگری بسته‌های خدماتی ، استاندارد سازی خدمات بیمارستانی، خرید راهبردی و همچنین از طریق آموزش همگانی و توسعه زیرساخت‌های آی تی در شفاف سازی هزینه‌ها و رفع همپوشانی‌ها گام‌های جدی در سال جاری بردارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی