عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی عنوان کرد؛

پیش‌بینی کسری ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۷

عصر اعتبار- نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۷ منجر به افزایش ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی کشور می‌شود، گفت: بودجه ۹۷ با کسری ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شود.

پیش‌بینی کسری ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، عباسعلی نورا در مورد لایحه بودجه 97 گفت: بودجه سندی است مبنی بر پیش‌بینی درآمد و هزینه و اگر دولت در درآمدها اشتباه کند، کشور را با چالش مواجه می‌کند.

    * لایحه بودجه 97 واقع‌بینانه نیست

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برآورد دولت از درآمدش در لایحه بودجه 97 واقع‌بینانه نیست، گفت: عدم واقع‌بینی باعث کسری مزمن در بودجه می‌شود و کسری مزمن بر کاهش رفاه عمومی، افزایش نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و رکود اقتصادی تأثیرگذار است.

    نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه‌نویسی در کشور همیشه با چالش مواجه بوده و هیچ رئیس جمهوری تاکنون موفق به ایجاد انقلاب در بودجه‌نویسی نشده است، گفت: یعنی بودجه به روش سنتی نوشته می‌شود و همواره مبلغی برای درآمدها و هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود، بدون اینکه به تبعات منفی کسری توجه شود.

    وی افزود: عدم واقع‌بینی در درآمدهای بودجه، آن را با چالش مواجه می‌کند.

    عضو کمیسیون تلفیق برنامه و بودجه و برنامه توسعه سوم با اشاره به اینکه رئیس جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه 97 اعلام کرد که بودجه بر اساس فعالیت‌ها تنظیم و تدوین شده است، گفت: اما مطالعات نشان می‌دهد که  بودجه به همان روش سنتی نوشته شده است.

    نورا با تأکید بر اینکه دولت باید شرایط اقتصادی را برای مردم بازگو کند، گفت: با گذشت 9 ماه از سال بخش کمی از اعتبارات عمرانی در بودجه 96 تخصیص یافته و کشور با رکود مواجه است.

    این استاد اقتصاد با بیان اینکه دولت در سند لایحه بودجه 97 جامعه را با مشکلات روانی مواجه می‌کند، گفت: بدون مشخص شدن تکلیف دهک‌های جامعه، اعلام شده که 30 میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف می‌شوند و مشخص نیست که این تعداد از کدام دهک‌ها هستند و چگونه شناسایی می‌شوند.

    وی افزود: اقتصاددانان در تنظیم بودجه کشور باید تأثیرات روحی و روانی آن را هم در نظر بگیرند و  نباید با نوشتن آن مشکلات اجتماعی، روحی و روانی ایجاد کنند.

    نورا گفت: این در حالی است که لایحه بودجه 97 از این منظر بسیار خطرناک است و مشکلات اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

    نورا با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین گفت: برای دولت این فرصت وجود داشت که آهسته و آرام  و طی سا‌لهای گذشته قیمت بنزین را افزایش دهد، نه اینکه به یکباره قیمت بنزین را 500 تومان افزایش دهد.

    استاد دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: دولت باید برای مردم به صورت شفاف توضیح دهد که درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، کجا صرف خواهد شد.

    * سال آینده نقدینگی کشور به هزار و 800 هزار میلیارد تومان می‌رسد

    وی با بیان اینکه لایحه بودجه 97 حدود هزار و 200 هزار میلیارد تومان است و این رقم نزدیک به کل نقدینگی کشور یعنی هزار و 300 هزار میلیارد تومان است، گفت: با این کار احتمال فاجعه ملی وجود دارد و ممکن است، مقدار نقدینگی کشور در سال 97 به هزار و 800 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

    نورا با بیان اینکه اکثر مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور کارشناس اقتصادی نیستند، گفت: به نظر می‌رسد، آقای نوبخت که فاقد تحصیلات اقتصادی و دارای تخصص مدیریتی است، یه تنه بودجه را مدیریت کرده است.

    وی با اشاره به تبعات بودجه افزود: افزایش نقدینگی در سال آینده قدرت خرید مردم را کاهش و دامنه فقر را گسترش می‌دهد و فشار بر دهک‌های جامعه را بیشتر می‌کند.

    * کسری 160 هزار میلیارد تومانی بودجه 97

    نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه 97 سال آینده حدود 150 تا 160 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت، گفت: نقش مجلس در بودجه‌ بسیار کمرنگ است و نمی‌تواند در مدت کوتاهی تحول بنیادی در لایحه بودجه بودجه ایجاد کند.

    نورا با بیان اینکه کمیسیون تلفیق یک کمیسیون تخصصی نیست، گفت: در حال حاضر به علت حضور نمایندگان  کمیسیون‌های مختلف در کمیسیون تلفیق، هر نماینده‌ای سعی می‌کند برای حل مشکلات بخش خود تلاش کند و بودجه بگیرد و به همین دلیل کمیسیون مذکور از حالت تخصصی خارج شده است.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به حذف 30 میلیون نفر یارانه‌بگیر اظهار داشت: مجلس در اولین گام باید بررسی کند که چه کسانی قرار است از شمول دریافت یارانه حذف شوند و همچنین باید برای کسانی که قرار است یارانه دریافت کنند، اعتبار تخصیص دهد.

    * سایه سیاست از اقتصاد برداشته شود

    وی با تأکید بر اینکه مجلس باید به فکر خروج از رکود باشد، گفت: برای رسیدن به این مهم مجلس باید سایه سیاست را از سر اقتصاد بردارد، زیرا تا زمانی که اقتصاد کشور بر اساس گرایش‌های سیاسی تنظیم می‌شود، آن کشور دچار بحران اقتصادی خواهد بود.

    نورا با تأکید بر اینکه مشکل اساسی کشور بانک مرکزی است، گفت: در حالی بانک مرکزی ایران زیر چتر دولت است که این بانک باید مستقل باشد و نباید دولت اقدامات مالی را به آن حکم کند.

    نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید تکلیف بانک مرکزی را مشخص کند، تا زمانی که بانک مرکزی ابزار دولت‌ها است، اقتصاد کشور درست نمی‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه بانک مرکزی مورد تحقیق و تفحص مجلس قرار نگرفته است، گفت: این درحالی است که با تحقیق و تفحص از بانک مرکزی، باید دلیل افزایش نقدینگی مشخص شود و همچنین میزان بدهکاری دولت و تأمین اجتماعی به بانک مرکزی باید کاملا مشخص شود.

    نورا گفت: بانک مرکزی در ایران نقش یک بانک معمولی را ایفا می‌کند.

    وی در مورد افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی که در لایحه بودجه 97 به آن اشاره شده است، گفت: مصرف انرژی در ایران چندین برابر یک کشور اروپایی است و همین موضوع باعث ایجاد بحران شده، اما راهکار حل آن فقط افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست و باید راهکارهای دیگری توسط کارشناسان برای اصلاح الگوی مصرف انرژی ارائه شود.

    نورا اظهار داشت: به عنوان مثال با استفاده از ماشین‌الات کم مصرف، می‌توان بخشی از مصرف انرژی را کم کرد و دولت هم به عنوان مشوق استفاده از این ماشین آلات می‌تواند برای خرید این دسته از ماشین آلات کم مصرف یارانه بدهد.

    وی با تأکید بر اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 97 محقق نمی‌شود، گفت: درآمد مالیاتی بودجه 96 هم تحقق نمی‌یابد، زیرا افزایش درآمد مالیات منوط به افزایش تعداد مودیان مالیاتی است و نباید برای افزایش درآمد مالیاتی فشار را بر مردم بیشتر کرد.

    این استاد اقتصاد بیان داشت: نرخ ارز برای جلوگیری از بروز مفسده، باید تک نرخی و آزاد شود، اما برای حمایت از صنعت و تولیدات داخلی به واردات ماشین آلات صنعتی یارانه داده شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی