عصر بازار

یک دیدگاه درباره بیت کوین؛

پول دیجیتال نمی‌تواند مبنایی برای پول رسمی باشد

عصر اعتبار- سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با بیان اینکه نوسانات بیت‌کوین یکی از چالش‌های اصلی آن به حساب می‌آید گفت: اگر بیت‌کوین به وسیله‌ای برای دور زدن تحریمها تبدیل شود شک نکنید که آمریکاییها در مقابل آن خواهند ایستاد.

پول دیجیتال نمی‌تواند مبنایی برای پول رسمی باشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین , حسین صمصامی در نشست بررسی چالش‌ها و فرصت‌های بیت‌کوین گفت: در اقتصاد پولی سه ویژگی اصلی برای پول در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از وسیله مبادله، معیار سنجش ارزش و ابزار ذخیره ارزش. این در حالی است که امروز بخش عمده‌ای از پول به شکل اعتبار است.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر از نقدینگی 1400 هزار میلیارد تومانی تنها 30 هزار میلیارد تومان به صورت سکه و اسکناس در دست مردم است گفت: مابقی نقدینگی یعنی رقمی بیش از 1300 هزار میلیارد تومان به صورت اعتباری و غیرقابل رویت می‌باشد.

    وی ادامه داد: یکی از مهمترین شاخص‌های پول رایج این است که قدرت مرکزی پشتیبان آن است و مردم به اعتبار آن برای پول ارزش قائل هستند.

    به گفته صمصامی بانک مرکزی یک گاوصندوق بزرگ نیست که تمام منابع در آن باشد و خود بانک از مسیر خلق اعتبار بدهی خود را جبران می‌کند. از سوی دیگر تمام اسکناسهای در دست مردم با پشتوانه ارز، طلا یا موزه جواهرات ملی از سوی بانک مرکزی منتشر شده و این پشتوانه یکی از ویژگیهای اصلی پول در دنیای امروز است.

    صمصامی با اشاره به نوسانهای بسیار بالای پول دیجیتال گفت: از ابتدای فروردین‌ماه تا آذرماه امسال ارزش بیت‌کوین 16 برابر شده و به 20 هزار دلار رسیده است. اما در یک مدت کوتاه بیت‌کوین حدود 8 هزار دلار سقوط کرد نوسان بالای بیت‌کوین باعث شده که یک پول قابل اعتماد برای مبادلات بازرگانی نباشد.

    سرپرست اسبق وزارت اقتصاد با مطرح کردن این سوال که آیا رشد ارزش بیت‌کوین براساس عرضه و تقاضای واقعی است گفت: فرض کنید دولت ایران هفته گذشته مقداری بیت‌کوین خریداری می‌کرد حال با سقوط 8 هزار دلاری آن سوالی که ایجاد می‌شود این است که چه کسی پاسخگوی ضرر ده‌ها هزار دلاری است که دولت خریداری کرده بود.

    صمصامی با اعلام اینکه در حال حاضر بیت‌کوین در 65 کشور به صورت قانونی مبادله می‌شود گفت:در 6 کشور از جمله نپال، بولیوی و قرقیزستان مبادله بیت‌کوین غیرقانونی است از سوی دیگر در 121 کشور نیز تصمیم مشخصی در خصوص مبادله و استفاده از بیت‌کوین اتخاذ نشده است.

    به گفته این استاد دانشگاه سقوط بیت‌کوین نشان داد که این پول دیجیتال نمی‌تواند مبنایی برای پول رسمی باشد و مشخص نیست که چگونه برخی کشورها مبادله آن را قانونی اعلام کرده‌اند.

    وی افزود: اینکه بیت‌کوین در آینده به صورت فراگیر کارکرد پول را پیدا کند محل سوال است به همین دلیل نمی‌توان گفت که بیت‌کوین یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری مردم به حساب می‌آید.

    صمصامی تاکید کرد: بدون شک اگر قرار باشد پولی ایجاد و به کار گرفته شود که به وسیله آن تحریمها دور زده شوند قطعا آمریکا با آن مقابله خواهد کرد.

    وی ادامه داد: فرض کنید که بانک مرکزی ایران اعلام کند 50 درصد پرتفوی ارزی از بیت‌کوین تشکیل شود شک نکنید که آمریکایی‌ها در مقابل این پول دیجیتال خواهند ایستاد.

    سرپرست اسبق وزارت اقتصاد گفت: به نظر بنده یک احتمال این است که بیت‌کوین می‌تواند یک کلاهبرداری بزرگ باشد چرا که مکانیزم و تولید کنندگان اصلی بیت‌کوین برای عموم مردم قابل شناسایی نیستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو