عصر بازار

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران:

تنها ۰.۶ درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی وارد بازار جهانی شده‌اند

عصر اعتبار- معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: تنها ۰.۶ درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی وارد بازار جهانی شده‌اند.

تنها ۰.۶ درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی وارد بازار جهانی شده‌اند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری فاوا و دولت الکترونیک از اقدامات و پروژه‌های مهم سازمان فناوری اطلاعات ایران است. مرکز توانمندسازی، زنجیره‌ای برای تحول در حوزه فناوری اطلاعات و حمایت از کسب‌وکارهای نوین است.

    باقری اصل درباره بلوغ استارت‌اپ‌ها در ایران گفت: 49 درصد استارت‌آپ‌ها وارد ایران شده‌اند. 15.6 درصد نمونه اولیه هستند و نیم درصد در حالت بلوغ و 11.5 درصد در وضعیت گسترش بازارهای جدید و 33.4 در وضعیت رشد و درآمد قرار دارند.

    رضا باقری اصل با بیان اینکه قیمت گذاری استارت‌آپ‌های بزرگ نیاز به شرایط خاصی دارد، گفت: برای استارت‌آپ‌های بزرگ تا زمانی که وارد بورس نشوند قیمت‌گذاری نمی‌توان انجام داد. باید این استارت‌آپ‌ها وارد بورس شوند تا قیمت اصلی و واقعی آنها معلوم شود قیمت‌هایی که به صورت نجومی برای بعضی از استار‌ت‌آپ‌ها عنوان می‌شود چندان صحت ندارد.

    معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات درباره ورود به بازار جهانی برای استارت‌آپ‌ها اظهار داشت: تنها 0.6 درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی وارد بازار جهانی شده‌اند. مشکل اصلی استارت‌آپ‌ها ورود به بازار جهانی است. فاصله زیادی با اهداف جهانی مطرح شده وجود دارد. اگر این استارت‌آپ‌ها در بحث جهانی رشد نکنند نمی‌تـوانیم وارد اکوسیستم جهانی شویم. برخی منابع جهانی می‌گویند 1.6 درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی وارد بازار جهانی شده‌اند این در حالی است که رقم واقعی 0.6 درصد است و در بازار منطقه نیز 1.1 دهم درصد است.

    رضا باقری اصل تاکید کرد: موضوع استارت‌آپ‌ها دریافت وام نیست. تامین مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر با وام دادن متفاوت است. سرمایه‌گذاری به صورت شتاب دهنده یا خطرپذیر تفاوت بسیار زیادی با وام دارد. 32.1 درصد از مشکلات استارت‌اپ‌ها به موضوعات تامین مالی مربوط است. همچنین 14.6 درصد از مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی به مسائل حقوقی و قانونی ارتباط دارد. به همین منظور به زودی دفتری برای پیگیری مسائل حقوقی و قانونی استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌شود.

    وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ استارت‌آپ‌ها عدم وجود نهادهای سازمانی است که 11.4 درصد از مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی را تشکیل داده است. کمبود نیروی انسانی و ضعف در سیاست‌گذاری‌های دولت به ترتیب 14 و 9.9 درصد از مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی است.

    باقری اصل تاکید کرد:‌ رتبه ایران در مقیاس جهانی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به همین دلیل باید پیگیری‌های جدی برای افزایش شاخص ایران صورت بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی