عصر بازار

سکه و دلار رشد کردند؛

جدال نامرئی در بازار ارز

عصر اعتبار- در روزی که میان معامله‌گران غیررسمی و بازیگران بازارساز یک جدال نامرئی در جریان بود، قیمت دلار و سکه افزایش یافت. به گفته فعالان، روز یکشنبه بیشتر عرضه بازار بر عهده بازارساز بود و بازیگران غیررسمی تمایل چندانی به فروش نداشتند. همزمان این دسته از بازیگران تلاش چندانی نیز برای خرید دلار نکردند.

جدال نامرئی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در واقع، آنها به‌طور مستقیم و با مقابله با عرضه بازارساز سعی نمی‌کردند، قیمت دلار را نوسانی کنند؛ بلکه با خارج کردن ارز خود از روند دورانی عرضه و تقاضا تلاش می‌کردند قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند. نتیجه کاهش حجم ارز در بازار، افزایش 4 تومانی دلار و رسیدن به قیمت 4 هزار و 190 تومان بود. در کنار این، عده‌ای از بازیگران بازار باور داشتند میزان فروش‌های آتی نیز در روز گذشته پایین‌تر از روزهای گذشته بود. به گفته آنها این موضوع نیز تا حدی در روند بازار نقدی اثرگذار بود. البته این اتفاق در شرایطی صورت گرفت که قیمت دلار همچنان در معاملات آتی زیر سطح بازار نقدی معامله می‌شد. به گفته یکی از فعالان، اگر چه فروش‌های آتی در این روز افت کرده بود، ولی خریدهای زیادی نیز در این بازار وجود نداشت.

    روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز همسو با افزایش قیمت دلار راه رشد را در پیش گرفت و با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 399 هزار تومان رسید. افزایش قیمت سکه در حالی صورت گرفت که معامله‌گران سعی می‌کردند با احتیاط رفتار کنند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، علت این احتیاط به انتظار معامله‌گران برای آغاز بازارهای جهانی در روز جاری و چگونگی روند بهای اونس طلا مربوط بود. اونس هفته گذشته افزایشی شد و تا قیمت هزار و 275 دلار بالا رفت. اگر روند افزایشی طلای جهانی در هفته جاری ادامه پیدا کند، احتمال بازگشت سکه به کانال یک میلیون و 400 هزار تومان وجود خواهد داشت.

    به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار دو هفته پیش به بالای مرز 4 هزار و200 تومان صعود کرد، عده زیادی از معامله‌گران خریدهای ارزی خود را افزایش دادند. خریداران در آن مقطع زمانی انتظار داشتند که قیمت دلار به سرعت نوسانات بیشتری را تجربه کند و تحت‌تاثیر تقاضای آذرماهی حتی تا کانال 4 هزار و 300 تومان افزایش پیدا کند. در این شرایط، نزول 30 تومانی ابتدای هفته گذشته و بازگشت به محدوده 4هزار و 190 تومان برای بسیاری از معامله‌گران غیرمنتظره بود. این دسته از معامله‌گران در آن مقطع تصور کردند که افت دلار موقتی خواهد بود، در نتیجه ارز خود را نگه داشتند. برخلاف تصور آنها، دلار در روزهای ابتدایی زمستان نیز توان افزایش چندانی را از خود نشان نداد. با این حال این دسته از متضرران ارزی تمایل چندانی به عرضه ارز خود ندارند و سعی می‌کنند با احتکار دلار فشار بیشتری را به قیمت وارد کنند. با این شرایط کسانی که تصور می‌کردند قیمت دلار به سقف 4 هزار و 200 تومان رسیده، در همان مقطع ارز خود را فروختند. به این ترتیب بازار دلار در روزهای ابتدایی زمستان تنها شاهد عرضه ارز از سوی بازارساز بوده است. در این شرایط، اگر در روزهای آینده تقاضا در بازار افزایش بیشتری پیدا کند، باید دید عرضه بازارساز به تنهایی می‌تواند پاسخگوی تقاضا باشد یا قیمت بار دیگر به بالای مرز 4 هزار و 200 تومان بازخواهد گشت. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در صورتی که قیمت در 2 هفته ابتدایی دی ماه رشد خاصی را تجربه نکند، در هفته دوم زمستان به‌طور سنتی با کاهش تقاضای ژانویه توان زیادی برای افزایش نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو