عصر بازار

گران‌ترین نان دنیا کجاست؟

عصر اعتبار- مشاور سازمان ملی استاندارد مدعی شد ایران گران‌ترین نان دنیا را دارد.

گران‌ترین نان دنیا کجاست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، غلامرضا کاظم‌پور با بیان اینکه حذف خمیر ترش و روند تخمیر آرد و جایگزین شدن جوش شیرین در نان سبب بی‌کیفیتی این محصول است، گفت: مخلوط کردن چند نوع آرد گندم برای تولید نان و انجام غیراستاندارد مراحل تولید آرد و انتقال آن به نانوایی‌ها و تبدیل آن به نان از دیگر دلایل عمده تولید نان بی‌کیفیت است.

    وی با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت، سبوس مخلوط در آرد ماده مغذی و مفید است، گفت: برداشت اشتباه نانوایان باعث شده است به‌نحوی آرد سبوس که به‌دلیل وجود کپک و فلزات سنگین حتی برای خوراک دام نیز مناسب نیست به‌روی نان پاشیده شود.

    مشاور سازمان ملی استاندارد با ابراز اینکه برای تغییر این وضعیت، استاندارد ویژه‌ای تدوین شده است ادامه داد: در این استاندارد که استاندارد 104 است وضعیت گندم و فرآورده‌های آن برای تولید نان باکیفیت مشخص شده است.

    کاظم‌پور جدول پاکی را که معیار خرید گندم در آن درج شده است، جدولی غیراستاندارد و غیرعلمی دانست و افزود: چالش ما در سازمان ملی استاندارد جایگزین کردن استاندارد 104 به‌جای جدول پاکی است که در صورت تحقق، اولین قدم برای افزایش کیفیت خمیر محسوب می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه مکلف نشدن نانوایان به تخمیر نان مانع افزایش کیفیت آن خواهد شد گفت: درصد نانوایی‌های سنتی بهداشتی 16/8 درصد است.

    کاظم‌پور افزود: از بیش از 80 هزار نانوایی در سراسر کشور، 50/1 درصد نمک را در حد مجاز استفاده­ می‌کنند، 43 درصد فاقد مواد افزودنی غیرمجاز هستند، فقط 17/2 درصد بهداشت فردی و 15/5 درصد بهداشت ابزار و تجهیزات را رعایت می‌کنند.

    مشاور سازمان ملی استاندارد قیمت خرید تضمینی گندم را از سوی دولت 1400 تومان اعلام کرد و گفت: این رقم در دنیا 700 تومان برای هر کیلوگرم است.

    وی با اشاره به هزینه حمل و ذخیره‌سازی گندم و هزینه تبدیل آن به آرد از سوی دولت ادامه داد: هر کیلو آرد بدون اعمال این هزینه‌ها در هر کیلوگرم 800 تومان به نانوا فروخته می‌شود.

    کاظم‌پور نان ایرانی را گرانترین نان دنیا دانست و گفت: نان در تهران بین 3400 تا 6 هزار تومان فروخته می‌شود در حالی که آرد آن کیلویی 800 تومان خریداری شده است.

    وی گران شدن نان را بی‌علت اعلام کرد و ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده نان باید به‌صورت کیلویی عرضه شود.

    مشاور سازمان ملی استاندارد و میزان مصرف گندم را در کشور 10 میلیون تن اعلام کرد و افزود: قیمت آرد از کارخانه 830 تومان و بر اساس درصد سبوس آن تعیین می‌شود.

    وی با بیان اینکه کارخانه‌های تولید آرد سبوس را جدا کرده و با قیمت بالا به دامداران می‌فروشند ادامه داد: بر اساس استاندارد برای نان سنگک، آرد باید به‌صورت کامل فروخته شود در حالی که این استاندارد را نتوانستیم نهادینه کنیم.

    کاظم‌پور در خصوص وزن مصوب برای چانه‌های نان گفت: چانه نان سنگک باید 650 گرم، نان تافتون 200 و 250 گرم، نان بربری 500 گرم و نان لواش باید 160 گرم باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو