عصر بازار

عدم تناسب ورودی و خروجی وام مسکن

عصر اعتبار- با این‌که حدود ۳۰ ماه از زمان راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌گذرد و سررسید بسیاری از وام‌ها فرا رسیده، بررسی‌ها نشان می‌دهد ورودی‌های این صندوق بیش از پنج برابر خروجی آن است.

عدم تناسب ورودی و خروجی وام مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پاییز امسال تقاضا برای سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) در حالی رشد 58 درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده که هنوز تعداد وام‌گیرندگان با سپرده‌گذاران تناسب ندارد. هم‌اکنون ماهیانه بیش از 20 هزار نفر به منظور دریافت وام در این صندوق سپرده‌گذاری می‌کنند، اما تسهیلات پرداختی کمتر از یک پنجم این میزان است؛ در حالی که زمان سررسید بسیاری از تسهیلات فرا رسیده است.

    بازار مسکن شهر تهران آماده ورود به شرایط پیش رونق شده است. در آذرماه امسال میانگین قیمت مسکن شهر تهران به متری 4 میلیون و 966 هزار تومان رسید که 13.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت. تعداد معاملات نیز 17 هزار و 985 مورد بود که رشد 52 درصدی را نسبت به آذرماه پارسال نشان داد.

    یکی از دلایل این افزایش، استفاده شهروندان تهرانی از تسهیلات مسکن یکم و اوراق حق تقدم "تسه" عنوان می‌شود. این در حالی است که هنوز بخش عمده‌ای از سپرده‌گذاران اقدام به خرید مسکن نکرده‌اند. برآوردها حاکی از آن است که از زمان افتتاح صندوق پس‌انداز مسکن یکم در 18 خرداد 1394 بیش از 300 هزار نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده اند اما برآوردها نشان می‌دهد تعداد تسهیلات پرداختی کمتر از 30 هزار فقره بوده است. بررسی‌ها از علت این عدم تناسب به بالا بودن قیمت خانه نسبت به وام، ناتوانی در تهیه مبلغ تکمیلی برای خرید و البته انتظار برای کاهش قیمت مسکن می‌رسد.

    با این وجود، تقاضا برای این نوع وام هر روز بیشتر می‌شود. بنا بر اعلام بانک مسکن، سال گذشته در هر ماه به طور متوسط حدود 12 تا 15 هزار نفر اقدام به افتتاح حساب و سپرده گذاری در صندوق پس انداز یکم می‌کردند؛ در واقع به طور میانگین پارسال در هر روز حدود 500 نفر در این صندوق سپرده گذاری و ثبت نام کرده اند این در حالی است که پاییز امسال در هر ماه بیش از 20 هزار نفر اقدام به افتتاح حساب در صندوق یکم کرده اند؛ ثبت نام ماهانه بیش از 20 هزار متقاضی دریافت تسهیلات یکم در صندوق مختص تسهیلات خانه‌اولی‌ها به منزله افزوده شدن روزانه حدود 800 نفر از خانه اولی ها به آمار صاحبان حساب و متقاضیان دریافت تسهیلات خانه اولی ها است.

    مهر ماه امسال مجموعا 20 هزار و 810 نفر در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کردند که این میزان در آبان ماه به 20 هزار و 458 نفر رسید؛ در مهرماه متقاضیان خرید مسکن در شهرهای کوچک (با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر) مجموعا 3727 حساب، متقاضیان خانه‌اولی تهرانی 6 هزار حساب و متقاضیان شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و مراکز استان‌ها نیز 11 هزار و 83 حساب برای دریافت تسهیلات از صندوق پس‌انداز یکم افتتاح کردند.

    این آمار در آبان‌ماه به افتتاح حساب از سوی 3644 متقاضی خانه اولی در شهرهای کوچک (با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر)، 6154 متقاضی خانه اولی در شهر تهران و 10 هزار و 660 متقاضی خانه اولی در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر رسید.

    آمار پرداخت تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه پرداخت تسهیلات به خانه‌اولی‌ها نسبت به دوره‌های قبلی است؛ هم‌اکنون با فرارسیدن موعد دریافت تسهیلات از سوی برخی از خانه‌اولی‌ها پس از سپری‌شدن دوره سپرده‌گذاری آن‌ها در حساب مربوط به تسهیلات یکم (گذشت معمولا 18 ماه از زمان سپرده گذاری)، روزانه حدود 150 تسهیلات خرید مسکن به مشمولان دریافت تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز یکم پرداخت می‌شود؛ پاییز امسال حجم تسهیلات پرداختی به متقاضیان واجد شرایط که موعد دریافت تسهیلات آن ها فرا رسیده است به بیش از 3700 پرداخت ماهانه افزایش یافت؛ در مهرماه 3150 فقره تسهیلات مختص خانه‌اولی‌ها به ترتیب به میزان 492 فقره تسهیلات در شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر، 1010 فقره در شهر تهران و 1648 فقره در مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بالاتر از 200 هزار نفر مجموعا معادل 3150 فقره تسهیلات در کل کشور پرداخت شد.

    آمار در آبان ماه به پرداخت 559 فقره تسهیلات خرید مسکن مختص خانه اولی ها در شهرهای کوچک و با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر، هزار و 278 فقره تسهیلات در شهر تهران و 1912 فقره تسهیلات در شهرهای با جمعیت بالاتر از 200 هزار نفر و مراکز استان‌ها مجموعا معادل 3 هزار و 749 فقره تسهیلات، افزایش یافت.

    این در حالی است که با فرا رسیدن موعد دریافت تسهیلات از سوی خانه‌اولی‌های سپرده‌گذار در صندوق پس‌انداز مسکن یکم برآوردها نشان می‌دهد تعداد تسهیلات پرداختی در هر ماه افزایش خواهد داشت؛ همچنین با توجه به روند سپرده‌گذاری متقاضیان جدید در صندوق یکم و همچنین وضعیت بازار مسکن پیش‌بینی می‌شود حجم سپرده‌گذاری ماهانه در صندوق نیز از سوی متقاضیان طی ماه‌های پیش‌رو افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو