عصر بازار

معاون اول رییس جمهور:

طرح‌های صنعتی در مناطق محروم به رونق اقتصادی کمک می‌کند

عصر اعتبار- جلسه شورای اقتصاد ظهر دوشنبه به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

طرح‌های صنعتی در مناطق محروم به رونق اقتصادی کمک می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص ایجاد نیروگاه ذغال سنگی طبس، اجرای این گونه طرح ها را در مناطق کمتر توسعه یافته نظیر طبس، مثبت ارزیابی کرد و افزود: باید با اجرای چنین طرح هایی به رونق اقتصادی و اشتغال زایی در مناطق محروم کشور کمک کرد.


    جهانگیری همچنین پس از ارائه گزارش وزارت نیرو در جلسه درخصوص طرح تکمیل تاسیسات فاضلاب غرب اهواز، اجرای این طرح را گامی موثر در خدمات رسانی به مردم اهواز برشمرد و گفت: دولت نگاه ویژه ای به استان خوزستان دارد و برای خدمت رسانی به مردم این استان حداکثر تلاش خود را بکار می گیرد.
    در این جلسه که وزرای نفت، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی،‌دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند درخواست های برخی دستگاه های اجرایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.


    اصلاح مصوبه شورا در خصوص سرمایه گذاری از محل منابع داخلی شرکت توسعه منابع انرژی توان (باطری سازی نیرو) در خصوص طرح نوسازی، اصلاح و انتقال کارخانجات تولیدی سرب و مس به محدوده خارج از شهر تهران که به درخواست وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مطرح شده بود مورد بررسی قرار گرفت و با اصلاح این مصوبه در خصوص افزایش میزان سرمایه گذاری برای اجرای این طرح موافقت شد.


    اصلاح مصوبه های طرح های هفت گانه فولاد استانی و طرح ذغال سنگ پروده 4 طبس نیز از درخواست های وزارت صنعت،‌معدن و تجارت بود که در این جلسه بررسی و تصویب شد.


    اخذ هزینه خدمات مستمر از مشترکین گاز طبیعی (آبونمان) و انتشار اوراق مالی و اسلامی ـ ریالی به میزان 40 هزار میلیارد ریال نیز از درخواست های وزارت نفت بود که در این جلسه پس از طرح موضوع از سوی وزیر نفت و ارائه گزارش، با این دو درخواست موافقت شد.


    بر اساس این مصوبه به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اجازه داده می شود که اوراق مالی و اسلامی ـ ریالی به مبلغ 40 هزار میلیارد ریال منتشر کند.


    استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) به منظور بهسازی نیروگاه بخاری شهید رجائی قزوین نیز از جمله درخواست های وزارت نیرو بود که در این جلسه مطرح شد و به تصویب رسید.


    وزارت نیرو همچنین درخواست های دیگری را نیز در این جلسه مطرح کرد که مطالعه و اجرای نیروگاه ذغال سنگی طبس، اصلاح سیستم خنک کننده نیروگاه شهید مفتح همدان و مطالعات نیروگاهی در سطح کل کشور با سرمایه گذاری از محل منابع داخلی، از دیگر درخواست های این وزارتخانه بود که شورای اقتصاد با آن موافقت کرد.


    در این جلسه همچنین در ادامه بررسی درخواست های وزارت نیرو،‌ مصوبه شورا درخصوص استفاده از فاینانس برای طرح انتقال نیروی برق مازندران، دستورالعمل تعرفه آب صنعتی خارج از تاسیسات شرکت های آب و فاضلاب و جدول دریافت و بازپرداخت تسهیلات مالی خارجی طرح های ساختمان سد مخزنی شفارورد و تکمیل تاسیسات فاضلاب غرب اهواز نیز اصلاح شدند.


    در ادامه این نشست به درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع بازنگری در وضع عوارض صادراتی پوست خام، وت بلو گاوی و پیه صنعتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه گزارش کمیسیون شورا، با تصمیمات اتخاذ شده در خصوص بازنگری در وضع عوارض صادراتی اقلام فوق الذکر موافقت شد.


    در پایان این جلسه نماینده وزارت جهاد کشاورزی درخواست تعیین قیمت خریدتضمینی محصولات زراعی و باغی را مطرح کرد که مقرر شد وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور این موضوع را در جلسه ای مورد بررسی قرار دهند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی