عصر بازار

در میزگرد تبیین چگونگی دریافت مالیات مطرح شد؛

دریافت ۹۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده با خوداظهاری و توافق

عصر اعتبار- معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: ۹۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده؛ بر اساس خود اظهاری، تمکین یا توافق با مؤدیان مالیاتی اخذ می‌شود.

دریافت ۹۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده با خوداظهاری و توافق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما، محمد مسیحی افزود: سال گذشته 45 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده گرفته شد که 38 هزار میلیارد تومان آن با اظهارنامه مؤدیان مالیاتی بود.

    وی با بیان اینکه طرح مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون در 160 کشور دنیا در حال اجراست، گفت: نخستین هدف از وضع مالیات، تأمین مالی است اما در مالیات بر ارزش افزوده، در کنار آن شفاف سازی هم مهم است.
    مسیحی افزود: بر این اساس تا کنون سه هزار شرکت کاغذی و صوری که اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار می دادند شناسایی شدند.
    وی گفت: تا قبل از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، نرخ مالیات 54 درصد بود که با اجرای قانون آن را اصلاح کردیم.
    معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی افزود: آنچه که درباره ضد تولید بودن مالیات بر ارزش افزوده گفته می شود بی انصافی است.

    نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در این برنامه گفت: 50 درصد منابع درآمدهای مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده است.

    هادی قوامی افزود: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشکلاتی را به همراه داشته است و آن گونه که باید و شاید به دیگر اهداف قانون ازجمله بهبود فضای کسب و کار و اشتغال توجه نشده است.
    وی گفت: فرایندهای ناکارآمد اخذ مالیات در سازمان اجرایی از جمله آسیب های قانون مالیات بر ارزش افزوده است.
    قوامی افزود: با بررسی 600 واحد پیمانکاری و تولیدی در خراسان رضوی، مشخص شد که مالیات بر ارزش افزوده موجب پایین آمدن اشتغال و تولید شده است و این نشان می دهد که رکود در کشور به علت بد عمل کردن امور مالیاتی است.
    وی تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده نباید به عهده تولید کننده، توزیع کننده، عمده فروش و خرده فروش باشد بلکه باید هدف نهایی آن مصرف کنندگان باشند.
    نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در تلاشیم تا قانون مرتبط با صندوق های فروش را تا پایان سال نهایی کنیم و بودجه سال 97 را بر اساس این قانون و قانون تعدیل شده مالیات بر ارزش افزوده ببندیم.

    عضو اتاق تهران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مالیات بر ارزش افزوده بر تولید و اشتغال تأثیر منفی داشته است.

    محمدرضا نجفی منش افزود: پیشنهاد ما این است؛ برای دو سال وقفه در اجرای این قانون صورت گیرد و اصلاحات اساسی روی آن انجام شود.
    وی گفت: بیشترین پرونده های ما در دیوان عدالت اداری درباره مالیات بر ارزش افزوده است.
    یک کارشناس امور مالیاتی هم در این برنامه گفت: هدف اصلی از مالیات بر ارزش افزوده؛ شفاف سازی اقتصادی است که محقق نشده است و تأمین درآمد برای دولت بر این هدف غلبه کرده است.
    احمد غفارزاده افزود: در مالیات بر ارزش افزوده نباید بار مالی بر تولید کنندگان وارد شود که در شرایط کنونی این گونه است.
    این کارشناس امور مالیاتی گفت: آموزش ندیدن مأموران مالیاتی و عمل نکردن مؤدیان مالیاتی به تکالیفشان از جمله مشکلات اجرای کامل و دقیق قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی