عصر بازار

یک اقتصاددان :

گرانی سوخت ۸درصد تورم و بیکاری درپی دارد

عصر اعتبار- یک اقتصاددان با اشاره به اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث از بین رفتن شغل های موجود می شود گفت:افزایش ۵۰درصدی نرخ سوخت باعث اضافه شدن حداقل ۸درصد تورم خواهد شد.

گرانی سوخت ۸درصد تورم و بیکاری درپی دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ابوالقاسم حکیمی پور، اقتصاددان درباره بودجه 97 و پیشنهادات دولت گفت: بودجه سال 97 انقباضی است. آقای رئیس جمهور طی چند روز گذشته با ارائه این بودجه به مجلس شورای اسلامی بیان کردند که بودجه قرار است دو شعار رفع فقر مطلق، رفع مشکل بیکاری را دنبال کند.

    وی ادامه داد: زمانی که بودجه به طور کامل بررسی می شود مشخص می شود که امکان تحقق این دو شعار وجود ندارد. حذف یارانه ها و افزایش عوارض خروج از کشور از جمله مواردی است که جای سوال بسیاری در بودجه دارد. اولین توجه این است که ببینیم بودجه نفتی به کدام بخش ها تخصیص داده می شود، آیا کاهش فقر و رفع بیکاری با این درآمدهای نفتی محقق می شود. در بخش جهاد کشاورزی که غذای مردم از آنجا تهیه می شود مشاهده می کنیم که برنامه ای برای کاهش فقر دیده نمی شود چرا که کاهش منابع اولیه را در بحث کشاورزی مشاهده می کنیم. همچنین شاهد افزایش قیمت اقلام کشاورزی هستیم اما هم تولید کننده و هم مصرف کننده از افزایش قیمت ناراضی هستند. فاصله بین نارضایتی تولید کننده و مصرف کننده دلالان هستند که سود می برند.

    حکیمی پور اظهار داشت: در بخش صنعت مشاهده می کنیم که 65 درصد صنایع کوچک و متوسط کمتر از 30درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند، برای بخش صنایعی که می تواند بیکاری را از بین ببرد بودجه تخصیص داده نشده است. همچنین هیچ یارانه ای به بخش تولید داده نشده است.

    این کارشناس اقتصادی افزود:شعار دولت که رفع فقر مطلق و کاهش نرخ بیکاری است در بودجه مشاهده نمی شود.واقعاً نمی دانم مشاور دولت  چه کسی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان می کند با افزایش 50 درصدی سوخت تنها 1درصدتورم ایجاد می شود. افزایش 50درصدی نرخ سوخت باعث اضافه شدن حداقل 8درصد تورم خواهد شد.

    حکیمی پور ادامه داد:اگر دولت تنها 5درصد قیمت سوخت را افزایش می داد، نرخ تورم 1 درصد اضافه می شد. اما در شرایطی که نرخ سوخت 50درصد افزایش یابد، نرخ تورم تا 8درصد افزایش می یابد.

    وی با بیان اینکه سال آینده به طرز چشمگیر شاهد افزایش قیمت گاز و برق هستیم گفت: سال آینده علاوه بر افزایش قیمت گاز و برق شاهد افزایش قیمت حمل و نقل عمومی درجامعه خواهیم بود و فشار مضاعفی بر مردم وارد خواهد شد.

    * قدرت خرید یارانه نقدی به 8هزار تومان رسیده است

    حکیمی پور گفت:پرداخت یارانه نقدی از اوایل سال 89 آغاز شد. 44هزار و 500 تومان آن زمان ارزشش کاهش یافته و قدرت خرید آن به 8هزار تومان رسیده است. دولت در حالی تصمیم بر حذف 34 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی دارد که هنوز لیست مشخصی از درآمد مردم ندارد. تعداد زیادی از مردم درآمد آنچنانی ندارند اما حساب های سپرده زیادی در بانک ها دارند و سود آن را دریافت می کند. بنابر این دولت نمی داند که چه کسانی را می خواهد حذف کند.

    وی گفت: حدود 10 میلیون نفر درجامعه هستند که فقیر مطلق هستند یعنی تحت پوشش بهزیستی هستند. 7میلیون نفر هم تحت پوشش کمیته امداد هستند.طبقه متوسط کشور در حال حاضر در حال از بین رفتن است، یعنی این  افراد از نظر مالی در حال نزول و رسیدن به نقطه زیر خط فقر هستند. د رحال حاضر قشر عظیمی از مردم فقیر هستند.

    حکیمی پور با انتقاد از عدم یکپارچگی در بنده دولت گفت:در حال حاضر حدود 293 طرح در بودجه 97آمده است که کلا برای آن ها 20میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. در حالی که می بینیم برآوردها برای توسعه این طرح ها صدها میلیارد تومان است. این در حالی که برای یک سازمان آموزشی وابسته به سازمان مدیریت  حدود33 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است و با هزینه های جانبی حدودد55 میلیارد تومان می شود این درحالی است که این سازمان در طول سالیان اخیر هیچ گونه عملکرد پژوهشی هم نداشته است.

    وی با تأکید بر اینکه بودجه 97بودجه ریزی عملیاتی نیست افزود:این بودجه نتیجه بده بستان‌ها است. درست در زمانی که قرار است بودجه از سوی مجلس تصویب شود، حقوق نمایندگان مجلس را تا 70 درصد افزایش می‌دهند، یعنی از 5میلیون و 400 هزار تومان به 10 میلیون تومان خواهد رسید. بنابراین قدرت نظارتی مجلس به صفر رسیده است و امکان ندارد نمایندگان بودجه 97را تأیید نکنند.

    وی در واکنش به پیشنهاد دولت برای افزایش حامل های انرژی گفت: بسیاری از بخش‌های تولیدی کشور چه در بخش کشاورزی و ...یک مواد سوختی برای فعالیت دستگاه‌های تولیدی خود نیاز دارند. از آنجایی که صعنت ما کاملاً‌ فشل شده است، اگر افزایش قیمت سوخت هم انجام شود شرایط بسیار بدتر می شود. در نتیجه مجبور به کاهش تولید می‌شوند.  اقلام سوختی از جمله مواردی است که هزینه ثابت را افزایش می دهد،در همین میان واحدهای تولیدی مشکلات نقدینگی دارند و به همین دلیل باعث می شوند تعدادی از نیروهای انسانی خود را تعدیل کنند و این موضوع باعث می شود بحران بیکاری افزایش یابد. بنابراین افزایش قیمت حامل های انرژی منجر به ازبین رفتن شغل های موجود می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو