عصر بازار

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه تشریح کرد؛

ابهامات رفع فقر مطلق ۴۰ میلیون ایرانی

عصر اعتبار- مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه هنوز ابهاماتی در خصوص روشهای رفع فقر میان دولت و مجلس وجود دارد، گفت: در صورتی که از سال اول، اصلاحات به شکل جدی انجام نشود، نمی‌توانیم برای رفع فقر مطلق بیش از ۴۰ میلیون ایرانی قدم خاصی برداریم.

ابهامات رفع فقر مطلق ۴۰ میلیون ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ابوذر ندیمی در پاسخ به این سوال که دولت چه موضعی دربرابر ابهامات موجود درخصوص درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها دارد، گفت: با توجه به ارائه لایحه بودجه به مجلس سه ابهام هنوز تعیین تکلیف نشده است، اول آنکه درآمد هدفمندی یارانه‌ها بیش از آن که معطوف به برداشت باشد نوعی تولید درآمد است. در واقع در پایان سال باید دید چه میزان حامل انرژی به فروش رفته و با توجه به اختلاف قیمت چه درآمد خالصی حاصل شده است.

    این نماینده پیشین مجلس ادامه داد، از آنجا که در قانون هدفمندی یارانه‌ها مفهوم باز توزیع مطرح شده است در ابتدا نمی‌توان تخمینی از درآمدهای پایان سال  بدست آورد.

    وی افزود، باید بر اساس قیمت  مصوب جدید حاملهای انرژی در خصوص درآمد واقعی دولت نظر داد. از سوی دیگر نکته مهم این است که مشخص نیست مجلس چه تصمیمی درباره لایحه بودجه و پیشنهاد حذف بخشی از یارانه نقدی و افزایش قیمت برخی حاملهای انرژی اتخاذ خواهد کرد.

    ندیمی با اشاره به اینکه درباره توزیع درآمد طی سال آینده نقشه راه مشخصی وجود ندارد گفت: درحال حاضر معلوم نیست مجلس چه  تصمیمی در خصوص پیشنهاد دولت در مورد شاخص فقر مطلق اتخاذ خواهد کرد. به عبارت دیگر هنوز نمی‌دانیم باید به نزدیک 80 میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت شود و یا نصف یارانه بگیران از چرخ دریافت حذف خواهند شد.

    عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که دلیل تصمیم دولت برای افزایش شدید قیمتها در سال اول برنامه ششم توسعه چیست، گفت: بر اساس مفاد برنامه ششم  بایستی طی 4 سال فقر مطلق از بین برود، در صورتی که از سال اول  اصلاحات به شکل جدی اعمال نشود نمی‌توانیم برای فقر مطلق بیش از 40 میلیون ایرانی قدم خاصی برداریم.

    وی افزود، از سوی دیگر هنوز ابهاماتی در خصوص اتخاذ روش مناسب اصلاح، میان دولت و مجلس وجود دارد و باید منتظر پایان جلسات کمیسیون تلفیق و نظر صحن علنی مجلس باشیم.

    ندیمی ادامه داد، از آنجا که تا کنون یارانه نقدی به صورت کلی داده می‌شد هنوز اطلاعات درآمدی خانوار، آمایش و راستی آزمایی نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی