عصر بازار

مقاومت شرکت‌های ژاپنی در برابر افزایش دستمزدها و قیمت‌ها

عصر اعتبار- نخست وزیر ژاپن با ادامه سیاست‌های محرک اقتصادی، شرکت‌های ژاپنی را به افزایش سه درصدی یا بیشتر دستمزدها در سال آینده فراخواند.

مقاومت شرکت‌های ژاپنی در برابر افزایش دستمزدها و قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شینزو آبه در سخنانی در نشست کیدانرن - بزرگترین لابی تجاری ژاپن- اظهار کرد: ما باید سیکل اقتصادی مثبت ژاپن را در سال آینده حفظ و مستحکم کنیم تا به هدف درهم شکستن تورم منفی دست پیدا کنیم. به همین جهت از شرکت‌ها می‌خواهم دستمزدها را در بهار آینده سه درصد یا بیشتر، افزایش دهند.

    دستمزدها در شرکت‌های بزرگ ژاپنی از سال 2014 هر سال اندکی بیش از دو درصد افزایش داشته است و افزایش سه درصدی یا بیشتر در سال آینده به بانک مرکزی ژاپن کمک خواهد کرد به هدف تورم دو درصدی دست پیدا کند.

    هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن در این نشست گفت: شرکت‌ها برای افزایش دستمزدها مردد هستند زیرا در طول 15 سال تورم منفی، به اولویت دادن امنیت شغلی به افزایش دستمزدها عادت کرده‌اند. در شرایطی که مصرف‌کنندگان برای پذیرش افزایش قیمت‌ها بی‌رغبت مانده‌اند، بسیاری از شرکت‌ها نگران هستند در صورت افزایش قیمت‌ها مشتریانشان را از دست دهند.

    وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد برای بسیاری از شرکت‌ها برداشتن گام نخست برای افزایش قیمت‌هایشان به حدی دشوار است که آنها منتظرند ببینند سایر شرکت‌ها چه اقدامی انجام می‌دهند.

    اما سادایوکی ساکاکیبارا، رییس کیدانرن در اظهاراتش به دستمزدها اشاره‌ای نکرد و در عوض به نیاز ژاپن برای سازماندهی مرکز مالی خود متمرکز شد.

    بر اساس گزارش رویترز، سیاست‌های محرک اقتصادی آبه معروف به "آبه نومیک" کمک کرده سود شرکت‌ها افزایش پیدا کند و اعتماد تجاری با افزایش قیمت‌های سهام و کاهش ارزش ین تقویت شده است. اما شرکت‌ها با اشاره به دورنمای اقتصادی مبهم، تمایلی به افزایش دستمزدها و قیمت‌ها نشان نمی‌دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی