عصر بازار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس تشریح کرد؛

منابع سازمان تامین اجتماعی پاسخگوی تعهدات آن نیست

عصر اعتبار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی مجلس، به تشریح متناسب نبودن تعهدات سازمان تامین اجتماعی با منابع این سازمان پرداخت و گفت: با منابع ناپایدار، صندوق تامین اجتماعی وضعیت ناخوشایندی را دنبال می کند.

منابع سازمان تامین اجتماعی پاسخگوی تعهدات آن نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «علی ربیعی» سه شنبه برای پاسخ به پرسش ملی حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مورد اجرا نشدن بیمه کارفرمای کشاورزی در جلسه علنی مجلس حضور یافته بود، اظهار خرسندی کرد که با طرح این سوال، فرصتی فراهم شده تا بتوان در عین پاسخ به سوال، بخش هایی از مشکلات و مسایل سازمان مهمی مثل تامین اجتماعی و نیازهایی که در قالب این سوال مطرح شده است را توضیح داد.
    وزیر تعاون افزود: کمتر از یک ماه از جلسه غیرعلنی که گزارشی از بحران ها و مشکلات سازمان تامین اجتماعی در آن مطرح شد، نگذشته است؛ امروز وقتی بحث می کنیم یکی از ابرچالش ها برای نه تنها دولت بلکه نظام سیاسی و نه تنها این دولت - چون مساله بین نسلی است - برای دولت های بعدی، صندوق های بازنشستگی است، سخنی گزاف نگفته ایم و انتظار توجه در این زمینه را داریم.
    وی ادامه داد: در شرایط کنونی، از 18 صندوق موجود فقط یک صندوق داریم که می توانیم آن صندوق را پایدار و اصلاح کنیم تا این صندوق بتواند به وظایف خود عمل دهد؛ صندوق های فولاد و صندوق های دیگر که گاهی بازنشستگان آن در مقابل مجلس جمع می شوند، بخش بسیار کوچکی از مساله صندوق های ما هستند. پایداری صندوق تامین اجتماعی مساله بسیار مهمی است.
    وزیر تعاون با بیان اینکه در سالهای گذشته رویه هایی نادرست در پیش گرفته شد، گفت: ما نمی توانیم به بهای اینکه می خواهیم به لایه های اجتماعی برسیم، این امر را منوط به لایه دوم بکنیم و آن لایه دوم را هم به سقوط بکشانیم.
    وی تصریح کرد: باید صندوق بیمه ای و حمایتی را از هم تفکیک کنیم؛ در این زمینه من در پیشنهاداتم را در اصلاح ساختار صندوق ها و بحث چهارصندوقه شدن مطرح کرده ام.
    ربیعی افزود: می توانیم هر فرد را با 20 سال سابقه کار بازنشسته کنیم؛ اما نباید افراد را سر سفره دیگران بنشانیم؛ این عمل به این معناست که امروز از مستمری ناچیز کارگران تعهدات جدید ایجاد بکنیم؛ کل منابع تامین اجتماعی در سال 96 باید 80 هزار میلیارد تومان باشد که 58 هزار میلیارد تومان از وصول و 20 هزار میلیارد تومان از تعهدات تامین شود؛ تعهداتی که هیچ وقت به دست ما نمی رسد.
    وی با تشریح منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی، به طرح این سوال پرداخت که با این منابع و مصارف چگونه می توان کار را به جلو برد؟
    ربیعی گفت: به عنوان نمونه برای بیمه رانندگان، باربران و خادمان مساجد، اعتبار 637 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اما بار مالی این تعهد، سالانه یک هزار و 200 میلیارد تومان است. بیمه قالیبافان یک هزار و 300 میلیارد تومان بار مالی دارد اما اعتباری که برای آن دیده شده حتی یک دوم این تعهدات نیست و در زمان تخصیص، این عدد به صفر می رسد.
    وزیر تعاون با بیان اینکه وضعیت برای حق بیمه دوره سربازی هم به همین گونه است، ادامه داد: برای معافیت سهم بیمه کارفرمایان، منابع در نظر گرفته شده به 300 میلیارد تومان هم نمی رسد اما بار مالی آن 2 هزار و 500 میلیارد تومان است.
    وی ادامه داد: بیمه اقشار خاص که شامل 2 میلیون نفر می شود، 3 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد اما منابعی که در نظر گرفته شده، پاسخگوی این تعهدات نیست.
    ربیعی افزود: در بیمه کارگران ساختمانی - که همان زمان اعلام کردیم منابع نمی تواند کفاف مصارف را بدهد - 700 میلیارد تومان به دست آمد اما دو برابر آن، برای صندوق تامین اجتماعی بار مالی داشت.
    وی تصریح کرد: صندوق تامین اجتماعی و همه صندوق های بازنشستگی بر اساس قانون موظف هستند در صورت داشتن منابع، هر تعهدی که برایشان ایجاد شده را اجرایی کنند.
    وزیر تعاون گفت: در همین ارتباط، چهارمیلیون و 400 هزار نفر بهره بردار کشاورزی در کشور فعالیت دارد که 406 نظام صنفی سراسر کشور آنها را معرفی کرده اند؛ فقط اگر ما بخواهیم 25 درصد از این بهره برداران را با متوسط دو نفر کارگر پوشش دهیم، بار مالی آن برای ما در سال آینده دو هزار و 461 میلیارد تومان است.
    وی با بیان اینکه تامین این بار مالی به صادرات سبزی جات و تره بار منوط شده بود، گفت: این 2هزار و 461 میلیارد تومان بار مالی به صادرات تره بار منوط شده بود اما از این محل فقط 18 میلیارد تومان درآمد حاصل شد.
    ربیعی در پایان بخش نخست سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: من ناچار هستم بر اساس منابع و مصارف سازمان عمل کنم و کوتاهی در وظایف خود صورت نداده ام.

    **ربیعی خطاب به نمایندگان: «مرغ تخم طلا را نمی کشند تا بخورند»
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه پاسخ به سوال نماینده مردم اصفهان در مجلس، با بیان اینکه «مرغ تخم طلا را نمی کشند تا بخورند»، افزود: سازمانی که سرپا ایستاده و باید بین النسلی عمل کند را به زمین نمی کِشند.
    وی اظهارداشت: من بیش از همه دلم می خواهد هر کسی که پای دار قالی نشسته، آینده بهتری داشته باشد و در همین راستا طرح بیمه فراگیر اجتماعی را به دولت بردم.
    ربیعی تاکید کرد: باید برای 6 میلیون ایرانی که هیچگونه دفترچه بیمه تامین اجتماعی ندارند، فکری کنیم اما سوال این است که آیا باید با پولی که کارگران بین النسلی دادند، دیگران را شریک کنیم؟
    وزیر تعاون با بیان اینکه امسال بیمه 24 قلم تعهد آور نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد، گفت: اما تا کنون هیچ اعتباری برای این 20 هزار میلیارد تومان دریافت نکردیم.
    وی اظهارداشت: ما با درایت رفتار کردیم و هیات مدیران این صندوق (تامین اجتماعی) به سلامت رفتار کردند و حقوق نجومی دریافت نکردند و هرکس حقوق نامتعارفی دریافت کرده، این پول ها پس گرفته شده است.

    ** مجلس کمک کند تا اعتبارات لازم را تامین کنیم
    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: مجلس به ما کمک کند تا بار مالی که نسبت به تعهدات ایجاد می شود را تامین کنیم و حتی پیشنهاد دادم صندوق حمایتی و صندوق بیمه اجتماعی فراگیر تشکیل شود و این راه درستی است نه اینکه یک صندوق پویا را به زمین بِکشیم.
    وی خطاب به «حسن کامران» نماینده مردم اصفهان گفت: «اکنون 4 میلیون و 400 هزار نفری از 406 نظام صنفی وارد صندوق تامین اجتماعی می شوند و نیاز به 2 هزار و 461 میلیارد تومان اعتبار در سال است؛ بگویید با اعتبار 18 میلیارد تومانی چه کار می توانم بکنم؟ بنده ناچارم از جیب دیگر بزنم و بیاورم.»
    ربیعی تاکید کرد: با توجه به اینکه مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه سال آینده قرار دارد، نمایندگان کمک کنند تا منابع پایدار به این موضوع اختصاص یابد و در این صورت بیش از همه اینها را زیر پوشش بیمه ای می برم.
    وی بیان کرد: موظفم به اندازه ای که منبع می گیرم، بیمه کنم آیا اگر بیش از این عمل کنیم فردا شما به من نقد نخواهید کرد؟
    وزیر تعاون اضافه کرد: آیا نمایندگان مجلس ماه گذشته بنده را نقد نکردید که چرا در حالی که منابع طرح تحول سلامت پیش بینی نشده است، پای تعهدات آن رفته ام؟ مگر سوال نکردید چرا چیزی را که منابع نداشت، تعهد کردم؟
    وی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: با این منابع موجود رفتن به دنبال اجرای کامل بیمه یعنی سقوط صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی را سرعت ببخشید که در این شرایط نه کارگری که 30 سال بیمه پرداخت کرده و نه کسی که مستمری دریافت می کند، بهره ای می برد.
    ربیعی اظهارداشت: من قصد دارم دریافتی مستمری بگیری که بیش از 50 درصد حداقل دستمزد هستند را افزایش دهم اما منابع لازم را ندارم و نمی توان نه به این موارد و همچنین مواردی که نمایندگان به دنبال آن هستند را محقق کنم.
    وی تاکید کرد: خواهش می کنم منابع پایدار در بودجه 97 در نظر گرفته شود و در این صورت سالیانه طبق اعتباری که مجلس تعیین کند رفتار می کنم و اگر تخلفی انجام شد نمایندگان حق دارند سوال کنند.
    ربیعی توضیح داد: وزارت کار اعلام کرد هر کسی در طول یک سال حتی اگر یک روز هم کار کرده می تواند 10 سال حق بیمه دریافت کند یعنی یک فرد 36 میلیون تومان پول می دهد و 40 سال می تواند مستمری دریافت کند یعنی یک میلیارد و 200 میلیون تومان باید پول پس دهیم.
    وی اضافه کرد: مقرر شد اعتبار آن از 10 هزارم حق ثبت اموال غیرمنقول تامین کنیم و محاسبه کردیم اگر این اقدام را انجام دهیم، بار مالی آن بیش از یک هزار و 218 میلیارد تومان خواهد شد و تنها 112 میلیون تومان از این محل اعتبار به دست آوردیم.
    ربیعی با بیان اینکه کارگر ساختمانی چه گناهی کرده که بخش مسکن تعطیل است، افزود: 700 میلیارد تومان کفاف اعتبار مورد نیاز این بخش را نمی دهد و بیش از 2.5 برابر آن هزینه می کنیم اما با این حال باز هم ادامه می دهیمم.
    وی گفت: کمتر از یک ماه پیش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز پژوهش های مجلس آژیر خطر را به صدا درآوردند که باید به صندوق های بازنشستگی کمک کرد زیرا ایران رو به سالمندی حرکت می کند؛ نباید سالمند معلول شود؛ باید سالم برود و باید یک نظام بازنشستگی مناسب داشته باشیم.
    وزیر تعاون تاکید کرد: درخواست من این است که در کنار حمایتز از 6 میلیون نفر بیمه شده، کمک کنید که تمام موارد تحت پوشش قرار گیرد.
    پس از توضیحات ربیعی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که از پاسخ های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قانع شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی