عصر بازار

سخنگوی دولت؛

۷۵ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در سال آینده اختصاص می یابد

عصر اعتبار- سخنگوی دولت با برشماری منابع حاصل از اصلاح قیمت های حامل های انرژی گفت: ۷۵ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در سال آینده اختصاص می یابد.

۷۵ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در سال آینده اختصاص می یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که منابع حاصل از افزایش حامل های انرژی در چه بخش هایی هزینه خواهد شد، گفت: دولت با اینکه مجوز افزایش قیمت های حامل های انرژی از مجلس را داشت اما فقط یک بار از آن طی چهار سال گذشته استفاده کرده و قصد دارد یک بار دیگر این قیمت این حامل ها را اصلاح کند و منابع حاصل از آن که حدود 17 هزار میلیارد تومان می شود را به بخش اشتغال اختصاص دهد.
    وی ادامه داد : البته تا 75 هزار میلیارد تومان مبلغ مانده که دولت سعی دارد آن را تامین کرده تا طرح بزرگ دولت برای ایجاد اشتغال را محقق کند.
    سخنگوی دولت اضافه کرد: قصد داریم به واحدهای تولیدی کوچکی که در مسیر افزایش صادرات غیرنفتی حرکت می کنند، تسهیلات داده شود تا خود را احیا کنند. در عین حال مردم انتظار دارند که شهرشان نیز بازسازی شود که دولت قصد دارد برای بهسازی بافت های فرسوده تسهیلات ویژه ای را مدنظر قرار دهد.
    نوبخت تصریح کرد: طی روزهای گذشته زلزله های فراوانی در کشور اتفاق افتاده اما خسارت فقط به ساختمان هایی وارد شده که فرسوده بودند.ساختمان های بازسازی شده هیچ صدمه ای ندیدند. به همین دلیل نقشه هایی تهیه کرده ایم که محله به محله مشخص شده بافت فرسوده کجاست و می خواهیم آن محله را به طور کامل بازسازی کنیم و همین موضوع باعث ایجاد 240 هزار فرصت شغلی خواهد شد.
    رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دولت برای خرید بافت های بهسازی شده نیز به دنبال ارائه تسهیلات ارزان قیمت تا حدود 60 درصد قیمت ساختمان خواهد بود و در عین حال قصد دارد برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مینی بوس، اتوبوس، موتورسیکلت و تاکسی ها نیز تسهیلات ویژه ای را در نظر بگیرد.
    وی با تاکید بر اینکه دولت قصد ندارد دست در جیب مردم کند ، خاطرنشان کرد: ولی درآمد بیشتر کشورها از طریق مالیات است و درآمد کشور ما نیز یا از مالیات بوده و یا از فروش نفت که اگر بخواهیم سراغ فروش نفت برویم فریاد می زنند که اقتصاد بدون نفت چه شد.
    نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرا نکردن برخی پروژه ها توسط دستگاه ها به بهانه عدم تخصیص بودجه در زمان مقرر اظهار داشت: 66 هزار پروژه استانی و 6 هزار پروژه ملی که جمعا 72 هزار پروژه در کشور می شود، بر روی دست دولت مانده و همه دستگاه ها و مردم توقع دارند که دولت مشکلات آن ها را حل کند ولی منابع ما محدود است و این انتظار که همه بار بر روی دوش دولت باشد درست نیست.
    وی تصریح کرد: تمام کانکس هایی که توسط سپاه بعنوان پیمانکار در کرمانشاه ساخته شده و به دست مردم می رسد با هزینه دولت بوده و دولت سعی دارد که آرامش نسبی در کرمانشاه و کشور ایجاد کند اما انتقاد زیاد از دولت، رافع مشکل نیست.
    سخنگوی دولت همچنین در مورد سامانه ملی حقوق و دستمزد نیز گفت سازمان اداری استخدامی همه مقدمات آن را آماده کرده و به زودی گزارشی در این زمینه ارائه خواهد کرد.
    نوبخت درباره تغییر تقویم آموزشی کشور نیز اظهار داشت دولت درباره اصلاح تقویم زمانی آموزشی کشور هیچ تصمیم نگرفته و چنین چیزی را در دستور کار ندارد.
    وی درباره فضای رسانه ای علیه دولت و اینکه آیا این انتقادها باعث خواهد شد که دولت مسیر خود را عوض کند، گفت دولت باید بپذیرد که منتقد دارد اما میزان انصاف و انتقادات منتقدین برای متوقف کردن دولت با خودشان است.
    سخنگوی دولت گفت: اگر یادمان باشد در مورد حقوق های نجومی جامعه پر از فضاهای مسموم شد اما در انتخابات مردم دوباره به دولت اعتماد کردند ولی دولتمردان جدای از بحث های فضای مجازی از عمق جامعه نیز باخبر است.
    نوبخت در پاسخ به اینکه کسانی می گویند پیشمان هستیم، اظهار داشت: آن ها که پشیمان هستند باید بگویند کی رای داده اند که حال پشیمان هستند. ولی به ما مردم قول می دهیم که اموال آن ها را نفله نمی کنیم و تلاش می کنیم به نحوعاقلانه از آن استفاده شود زیرا امانتدار مردم هستیم و نباید اموال مردم را از بین ببریم.
    وی با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف می داند از حقوق مردم صیانت کند، اظهار داشت این گونه جوسازی ها باعث تغییر مسیر دولت نمی شود.

    **عوارض خروج

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش عوارض خروج از کشور اظهار داشت این تصمیم فقط برای حمایت از گردشگری داخلی و توسعه زیرساخت ها نیست بلکه سالانه مسافرین از کشور حدود 7 تا 8 میلیارد دلار پول نقد خارج می کنند. با این میزان برخی ها هستند که حتی شبانه با پروازهایی به کشورهای خلیج فارس می روند و با خودشان چند چمدان لباس وارد می کنند که باعث از بین رفتن تولید داخل می شود و باید جلوی آن گرفته شود.
    نوبخت تصریح کرد: ما هرگز نفس سفرها را نفی نمی کنیم ولی باید پاسخگوی کارگران داخلی خود باشیم که در حال ورشکستگی هستند البته در جهت اجرا، مستثنیاتی مانند دانشجویان قائل خواهیم بود.

    ** در جریان زلزله برخی لذت می بردند ذهن جامعه را بهم بریزند

    وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه در میان گذاشتن مشکلات توسط دولت با مردم گفت: این موضوع مطالبه بحق و بجایی است ولی نباید این باشد که همه چیز را از دولت بخواهیم. بطور مثال در جوار تهران زلزله ای آمد و برخی افراد لذت می بردند که ذهن جامعه را بهم بریزند ولی باید همه از فضای بازی که امروز دولت ایجاد کرده استفاده کنند، البته من نمی خواهم شما را به چند سال گذشته بازگردانم و با امروز مقایسه کنید ولی همین شفافیت بودجه را نیز دولت ایجاد کرده که باید از آن استفاده شود.
    نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال در کشور گفت: دولت معتقد به توزیع پول بین بیکاران نیست تا خودشان ایجاد اشتغال کنند. بالاترین ره آورد این کار' بیکار بدهکار' خواهد بود، همانطوریکه در سال های گذشته این موضوع رخ داد.
    وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره شنود دوباره توضیح داد که این موضوعی امنیتی است و درخواست دستگاه اطلاعاتی از مراجع قضایی برای این کار امری عادی است.
    سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای آموزش فرهنگی و اجتماعی مردم کشور بخصوص تهران در زلزله نیز اظهار داشت: هنوز اسکان موقت در کرمانشاه به اتمام نرسیده ولی تاکنون کار بزرگی انجام شده است.
    وی با تاکید براینکه دولت در اختصاص بودجه مصوب به مناطق زلزله زده هیچ مشکلی ندارد، خاطر نشان کرد: البته توصیه ما این است که در کنار بنیاد مسکن یک پیمانکار دیگری از بخش خصوصی یا عمومی نیز وارد ساخت وساز در مناطق زلزله زده کرمانشاه شود.
    نوبخت درباره تهران نیز اظهار داشت: در تهران نیز کارهای مختلفی به شهرداری تهران ابلاغ شده یکی از این موارد بازسازی بافت های فرسوده است که می خواهیم محله به محله این بافت های فرسوده را بازسازی کنیم تا دربرابر زلزله مقاوم شوند.
    وی درباره سیاست دولت در سال آینده برای کنترل نرخ تورم و پیش بینی این نرخ در سه ماه باقی مانده از سال ادامه داد: در سال آینده سیاست مهار تورم را دنبال می کنیم زیرا کنترل تورم دستاورد مهم دولت یازدهم بوده. آن را در دولت دوازدهم ادامه خواهیم داد و هرآنچه که موجب افزایش تورم شود مانند بنزین را کنترل خواهیم کرد.
    سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت باید نظارت قابل توجهی را درباره افزایش قیمت ها داشته باشد زیرا دوست دارد که مردم در رفاه باشند. هدف گذاری دولت در سال آینده کنترل تورم و ایجاد اشتغال بزرگ است.
    وی همچنین درباره ادامه طرح تحول سلامت در سال آینده نیز افزود: 400 هزا میلیارد تومان در سال آینده به طرح تحول سلامت اختصاص می دهیم و امسال نیز غیر از بودجه طرح سلامت 10 هزار میلیارد تومان نیز برای بیمه سلامت اختصاص دادیم که تا پایان سال 110 درصد یعنی 110 هزار میلیارد تومان در همین بخش به وزارت بهداشت پرداخت خواهیم کرد.
    رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در حال شناسایی افرادی هستیم که فرار مالیاتی زیادی دارند تا پایه مالیاتی این افراد را افزایش دهیم، گفت: دولت بیشتر از این نمی تواند از مردم مالیات دریافت کند، غیر افرادی که فرار مالیاتی دارند.
    وی ادامه داد: به دنبال رشد متوازن در سال 97 هستیم و امیدواریم رشد اقتصادی قابل توجهی را شاهد باشیم در عین حال سیاست کمک به بخش خصوصی را در دستور کار داریم، ولی باید نظارت خود را نیز افزایش دهیم.
    سخنگوی دولت تصریح کرد: اما نباید درباره نظارت بیشتر تبلیغ کرد، زیرا همین موضوع باعث می شود که هیچ مدیری دیگر، جرات اجرای اقداماتی که بر آن نظارت خواهد شد را نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی