عصر بازار

افزایش ۱۸ درصدی اشتغال و ۱۲.۶ درصدی صدور جواز تاسیس در ۷ ماهه امسال

عصر اعتبار- وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در هفت ماه امسال با صدور ۱۰ هزار و ۴۵۶ فقره جواز تاسیس و افزایش ۱۲.۶ درصدی نسبت به سال گذشته، مجوز صدور اشتغال ۲۴۱ هزار و ۸۸ نفر پیش بینی شده است.

افزایش ۱۸ درصدی اشتغال و ۱۲.۶ درصدی صدور جواز تاسیس در ۷ ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته،18 درصد افزایش پیش بینی اشتغال را به همراه دارد.
    سال هاست که اشتغال یکی از دغدغه های مردم به شمار می رود، به قدری که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1396 را سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ملی» نامگذاری کردند. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز همانند همه ارگان های دیگر در راستای رسیدن به این هدف در تلاش است تا در کنار اقتصاد مقاومتی و تولید، اشتغال را افزایش دهد.
    به همین منظور پیش بینی افزایش صدور مجوز اشتغال با افزایش قابل توجهی همراه بوده است به طوری که در هفت ماهه امسال شاهد افزایش 18 درصدی پیش بینی صدور مجوز اشتغال در جواز تاسیس و افزایش 22.3 درصدی پیش بینی اشتغال در پروانه بهره برداری بخش صنعت بوده ایم.
    در پروانه بهره برداری معدن نیز 158 درصد و در پروانه بهره برداری نرم افزار تجارت الکترونیک افزایش 189.3 درصدی را شاهد بوده ایم.
    برپایه این گزارش، در این خصوص در بخش جواز تاسیس صنعت تا پایان مهر ماه شاهد افزایش 38.2 درصدی و در پروانه بهره برداری با افزایش 21.3 درصدی مواجه بوده ایم. در گواهی کشف معدن نیز 24.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته ایم.
    در هفت ماه امسال با صدور 10 هزار و 456 فقره جواز تاسیس و با پیش بینی سرمایه یک میلیون و 372 هزار و 228 میلیارد ریالی، مجوز صدور اشتغال 241 هزار و 088 نفر پیش بینی شده است.
    مقایسه ارقام فوق با مدت مشابه سال قبل نشان دهنده افزایش 12.6 درصد در تعداد، 38.2 درصد در پیش بینی سرمایه گذاری و 18 درصد پیش بینی اشتغال است.

    ** پیشتازی استان های همدان و خراسان رضوی در صدور جواز تاسیس
    در این مدت بیشترین تعداد جواز تاسیس صادره به استان های خراسان رضوی و همدان به ترتیب با 999 فقره و 818 فقره تعلق دارد.

    ** افزایش 22.3 درصدی اشتغال با صدور سه هزار و 235 فقره پروانه بهره برداری
    در هفت ماهه امسال، سه هزار و 235 فقره پروانه بهره برداری با اشتغال 53 هزار و 165 نفر صادر شده است. مقایسه ارقام فوق با مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده روند افزایشی 8.3 درصدی در تعداد، 22.3 درصدی در اشتغال و 21.3 درصدی در سرمایه گذاری است.
    از این تعداد پروانه بهره برداری صادره، یک هزار و 786 فقره آن پروانه بهره برداری ایجادی و یک هزار و 449 فقره آن پروانه بهره برداری توسعه ای ست.
    بیشترین تعداد پروانه بهره برداری صادره در بین استان های کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی با 279 فقره و کمترین آن با 14 فقره به استان خراسان جنوبی اختصاص دارد.
    بالاترین میزان سرمایه گذاری درج شده در پروانه های بهره برداری صادره را استان خراسان رضوی با 186 هزار و 999 میلیارد ریال با سهم 11.5 درصدی به خود اختصاص داده است.
    متوسط سرمایه گذاری برای راه اندازی یک واحد در این دوره 50.4 میلیارد ریال بوده و بالاترین اشتغال با پنج هزار و 143 نفر در استان تهران ایجاد شده است.
    به گزارش ایرنا، پرداخت 26 هزار و 851 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید، صدور چهار هزار و 950 جواز تاسیس و یک هزار و 724 پروانه بهره برداری صنعتی از اهم اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکصد روز نخست دولت دوازدهم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی