عصر بازار

یک کارشناس:

پنج سال است مدام می‌گویند مسکن امسال رونق می‌گیرد

عصر اعتبار- یک کارشناس مسکن گفت: پنج سال مداوم است وقتی معاملات در یک ماه رشد می‌کند فعالان حوزه مسکن اعلام می‌کنند این رشد یعنی تحول؛ اما در عمل می‌بینیم که مسکن در رکود باقی مانده است.

پنج سال است مدام می‌گویند مسکن امسال رونق می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد عدالت‌خواه اظهار کرد: آمارهایی که مقداری رشد بیشتری را در معاملات و قیمت مسکن نشان می‌دهد قابل بسط به کل کشور نیست بلکه باید ببینیم وضعیت اقتصادی به کدام سمت می‌رود. ساخت و ساز مسکن بر اساس نیاز بازار است که الان تقاضا محسوس نیست. زمانی هم مصرف‌کنندگان واقعی در بازار مسکن حضور داشتند و هم سوداگران ولی الان گروه اول به شدت کاهش یافته‌اند و گروه دوم نیز کلا حضور ندارند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت قیمت مسکن یکباره جهش کند.

    وی افزود: در حال حاضر دهک‌های پایین پولی برای خرید ندارند. در مسکن لوکس و نیمه لوکس هم با مازاد تولید مواجهیم. زلزله هم که باعث شده مردم در تصمیم برای خرید مسکن دچار تعلل شوند. پس نمی‌توان آمار رشد معاملات در یک منطقه از کشور را ملاک رونق تلقی کرد.

    این کارشناس مسکن با بیان این‌که بعضا سیگنال‌های کاذب با اهداف خاص به بازار مسکن داده می‌شود، مدعی شد: حتی دستگاه‌های دولتی سیگنال‌های کاذب ایجاد می‌کنند؛ چون راه حل‌ها برای خروج از رکود مسکن اشتباه بوده است. بنابراین سعی می‌کنند با فرم‌های دیگر نشان دهند رونق شکل گرفته و چون دقیق نیست آمارهای نادرستی را به جامعه اعلام می‌کنند. بعضی افراد دوست دارند مردم خانه بخرند تا شغل ایجاد شود. پنج سال است که مدام می‌گویند امسال مسکن رونق می‌گیرد ولی این اتفاق نمی‌افتد. وقتی معاملات در یک ماه رشد می‌کند مشاوران املاک، بانک‌ها، ارگان‌ها، وزرا، معاونان وزرا و دیگر فعالان حوزه مسکن اعلام می‌کنند این رشد یعنی تحول. اما در عمل می‌بینیم که مسکن در رکود باقی مانده است.

    عدالت‌خواه تاکید کرد: واقعیت این است اقتصاد کشور تکان نخورده و درآمد مردم پایین است. کاهش قیمت نفت مشکلاتی را برای اقتصاد کشوربه وجود آورده که بخش مسکن هم از آن متاثر شده است.

    وی با بیان این‌که خارج شدن بخش مسکن از رکود لازم است گفت: رونق باید همه‌جانبه باشد، نه این‌که عده‌ای بساز و بفروش در این فرآیند سود ببرند و مردم عادی ضرر کنند. من نمی‌دانم چرا بعضی افراد اصرار دارند مردم دوباره خانه بخرند. دهک‌های معمولی که بیش از یک خانه دارند. فقط اقشار ضعیف می‌مانند که قیمت زمین و مسکن چندین برابر درآمد آنها  است.

    این کارشناس مسکن، آینده بخش مسکن را منوط به رونق اقتصادی دانست و افزود: اگر یک روزی از راه معاملات ملک، افراد زیادی نان می‌خوردند امروزه دیگر آن درآمدها نیست. بنابراین خود را کنار کشیده‌اند و چاره‌ای هم ندارند. منتظرند اوضاع بهتر شود تا وارد ساخت و ساز شوند. طی یک سال اخیر پروانه های ساختمانی رشد کرده اما کلنگ نمی‌زنند؛ زیرا می‌دانند تا زمانی که مسکن‌های تولید شده فروش نرود قیمت بالا نخواهد رفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی