عصر بازار

بیت‌کوین چگونه مهار شد؟

عصر اعتبار- یک کارشناس درباره سقوط ناگهانی قیمت بیت کوین با اشاره به قاعده‌مندی ‌سازوکار قیمتی این پول الکترونیکی از هجوم خریداران به سمت خرید این ارز به عنوان یکی از دلایل سقوط قیمت آن نام برد.

بیت‌کوین چگونه مهار شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهدی غیبی - کارشناس حوزه فناوری اطلاعات - بااشاره به این موضوع که برخی افراد همیشه به دنبال یک شبه پولدار شدن هستند اظهار کرد: مانند سکه و دلار که برخی از مردم از آنها با عنوان ابزارهایی برای سودآوری یک شبه استفاده می‌کنند، بیت کوین هم در این دوره همین نقش را پیدا کرد و باعث شد تا عده‌ای که به دنبال استفاده از مسائل مالی برای کسب سود هستند به این نوع پول جذب شوند که درنهایت و با هجوم مردم به سمت خرید این ارز الکترونیکی، با افزایش تقاضا عرضه این پول هم در صرافی ها بالا رفت و در نهایت ارزش ریالی این پول سقوط کرد.

    او با اشاره به تئوری "خلق ارزش" و اینکه باید نسبت به سازوکارهای مالی که هیچ محصول تولیدی ندارند بدبین بود؛ بیان کرد: بیت کوین و ارزهای مجازی می توانند در نتیجه مسائل تبلیغاتی رشد کنند و اتفاقا با استقبال زیادی هم رو به رو شوند.  دقیقا همان اتفاقی که در رابطه با سفته بازی‌های معمول یا قیمت سهام برخی شرکت‌ها یا پروژه‌ها اتفاق بیافتد که اساسا ممکن است هیچ ضابطه منطقی هم نداشته باشند.

    وی اضافه کرد: تفاوت اصلی ارزهای الکترونیک با دیگر مسائل مالی این است که برای مثال در حوزه بورسی خریداران می‌توانند با الگویابی برخی سازوکارهای اقتصادی و منطقی پیش بینی کنند که مثلا قیمت سهام فلان شرکت تولیدی می تواند به خاطر کاهش واردات آن محصول در آینده بالا برود و بنابراین خرید سهام آن شرکت در میان مدت و حتی بلندمدت سودآور خواهد بود؛ اما در مورد بیت کوین این قضیه مصداق پیدا نمی‌کند چرا که اساسا هیچ منطق کارکردی مشخصی برای عموم شهروندان ندارد.

    غیبی با اشاره به قاعده‌مند بودن نوسانات قیمتی در دیگر حوزه های اقتصادی اظهار کرد: در حوزه ای مانند حوزه نفتی برای مثال لفاظی های ترامپ یا آزمایش موشکی کره شمالی می تواند بر روی قیمت این کالا تاثیر بگذارد اما در مورد بیت کوین دقیقا معلوم نیست چه اتفاقی بازار بیت کوین را می تواند تحت تاثیر قرار دهد؛ هیچ خط کشی برای اندازه گیری بیت کوین وجود ندارد؛ حتی قاعده رفتار "بلاک چین"ها هم که بیت کوین برروی آن بنا شده، معلوم نیست چگونه است. همین مساله باعث پیش بینی ناپذیری و تحت تاثیر جو قرار گرفتن قیمت بیت کوین می شود.

    این کارشناس حوزه آی تی به مسائل قانونی مرتبط به ارزهای الکترونیکی نیز اشاره کرد و گفت: بعضی مواقع ابهام در قواعد و قوانین مالی مربوط به ارزهای الکترونیکی علاوه بر عدم شفافیت همچنین می تواند موجب سردرگمی فعالان این حوزه هم بشود. همین مساله به خودی خود می تواند موجب سوءاستفاده‌هایی هم در این حوزه باشد. اینکه افرادی پول پرداخت کنند تا نوعی پول دیگر مانند دلار یا بیت کوین را بخرند خود می تواند موجب خلق پول هم شود که در نهایت در این فضا این نوسانات قیمتی را هم می تواند به وجود بیاورد.

    در هفته‌های گذشته روند قیمتی ارزهای رمزنگاری شده‌ای با نام بیت کوین روندی جهشی را پیمود که درنهایت در چند روز اخیر این حباب قیمتی ترکید و قیمت این ارز سقوط کرد. یکی از هشدارهایی که کارشناسان  بر روی آن بسیار تاکید کرده بودند، احتیاط در نزدیک شدن به این پول الکترونیکی مخصوصا در صورت نداشتن تخصص و آگاهی کافی از آن بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو