عصر بازار

رییس کل اسبق بانک مرکزی؛

اگر دشمنی ها و برجام نبود کاستی های بانک ها دیده نمی شد

عصر اعتبار- ابراهیم شیبانی رییس کل اسبق بانک مرکزی معتقد است بسیاری از مشکلات تعاملی بانکی با بخش خارجی بیش از آن که ریشه در قوانین داشته باشد به دشمنی ها با ایران باز می گردد. او می گوید اگر مشکل دشمنی نداشتیم و بحث برجام نبود، برخی ضعف های بانکی اصلا دیده نمی شد.

اگر دشمنی ها و برجام نبود کاستی های بانک ها دیده نمی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، او که اکنون ریاست کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی را به عهده دارد، در نشستی گفت درست است که بانک ها باید مشکلاتشان را حل کنند ولی پیش از این ، حتی بدون برخی از قوانینی که اکنون تصویب شده، بسیاری از درها به روی بانک های ایران باز بود.
    خلاصه ای از گفت وگو با ابراهیم شیبانی را می خوانید:


    **اگر مشکل دشمنی نداشتیم کاستی های بانکی ما اصلا دیده نمی شد/ از نپال که بدتر نیستیم
    شیبانی اظهارکرد: این نکته که گفته می شود ما خودمان هم مشکلات بانکی داریم و باید حل کنیم، قسمتی از آن ممکن است درست باشد چرا که ما هم بالاخره یکسری مقررات داریم و آنها نیز تقاضاهایی دارند ولی واقعیت امر این است که من فکر کنم اگر ما مشکل دشمنی را نمی داشتیم و بحث برجام نبود، اینها اصلا دیده نمی شد.
    وی ادامه داد: مثلا از زمانی که من خودم از بانک مرکزی رفتم تاکنون که یک قرن نگذشته است، چطور آن موقع همه چیز باز بود؟ تازه این قوانین الان را ما نداشتیم، در میان قوانینی که الان تصویب کرده ایم ، پولشویی هم وجود دارد، یک قانون در این زمینه را هم آن موقع نداشتیم فقط ، آیین نامه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تصویب شده بود.
    رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: ما فعالیتمان را می کردیم و اعلام می کردیم آیین نامه ای تصویب کرده ایم. تمام اینها برای ما باز بود. درست است که باید قانون تصویب کرد ولی ما که دیگر آنقدر تغییر نکرده ایم که اکنون بگویند هیچکدام را قبول نداریم. چطور آن موقع همه چیز روبراه و باز بود؟
    شیبانی یادآورشد: حالا ممکن است یک مقدار قوانین هم مطرح باشد ولی این که ما بگوییم قوانین مان باعث شده که ما نتوانیم، من این را باور ندارم چون به هر حال سیستم بانکی ما دیگر این طور عقب مانده نیست که مثلا فرض کنید کشوری مثل نپال بیاید در فهرست خوب قرار بگیرد.
    وی تاکید کرد: بانک ها باید مقررات شان را اصلاح کنند ولی واقعیت همین است قدیم هم حسابرسی بانک ها بود. با همین قوانین و مقررات ما 10 سال پیش همه چیز را داشتیم. حالا یک دفعه همه چیز که عوض نشده است یعنی بانک های مان یکدفعه عقب رفته اند؟ من باور نمی کنم.
    رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: واقعا بانک ها را یک عده تحصیلکرده اداره می کنند و همواره خودشان را به هنگام می کنند لذا به نظر من همه اینها بهانه جویی است ولی البته باید اصلاح هم بشویم، نه این که این موضوع اصل و مقدم بر همه قضایا باشد.
    سفیر پیشین کشورمان در وین یادآور شد: موسسه Ram Corporation گزارشی منتشر کرده و در این گزارش رسما می گوید ما ایران را رها نمی کنیم. اصلا می گوید سه کشور شامل روسیه، ایران و چین را زیر فشار می گذاریم که یکی از ابزارهای فشار مالی و بانکی است.
    شیبانی رسانه ها و فضای مجازی را دومین راهکار فشار بر ایران عنوان کرد و افزود: نباید چنین فکری به ذهن ما متبادر شود که فردا مثلا فلان بانک آلمان (کامرز) یا مثلا یک بانک اتریش با ما شروع به کار خواهد کرد، چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛چون اولا همه این بانک های بزرگ با آمریکا مراوده چندین میلیاردی دارند و آمریکا هم تمام مراکز مالی را زیر سیطره خودش دارد و عمده کسانی که این بانک ها را اداره می کنند، یهودی هستند.

    ** بانک های بزرگ با ما راه نخواهند آمد
    رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت:به هر صورت باید در نظر داشت که بانک های بزرگ با ما راه نخواهند آمد و این شامل همکاری های دو جانبه و همکاری با بانک های کوچک حتی کشوری مانند چین هم می شود و ما باید گلیم خودمان را طوری از آب بکشیم.
    وی خاطرنشان کرد:این خیال واهی است که تصور کنیم مثلا با یک مذاکره می توانیم حتی بانک های چینی را هم با خود همراه کنیم چون چین نزدیک به 450 تا 500 میلیارد دلار به آمریکا صادرات دارد، در حالی که میزان مبادلاتش با ما 15 میلیارد دلار است.
    شیبانی با اشاره به تلاش های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی برای پیشبرد امور اظهار کرد:آقای دکتر ظریف در این خصوص زحمت می کشد، هر موقع هم ما ایشان را می بینیم اینقدر خسته است که دل ما به حالش می سوزد و همراه با ایشان آقایان دیگر هم زحمت می کشند، بانک مرکزی هم دارد کار خود را واقعا انجام می دهد و آنها وسط گل آتش نشسته اند و دارند زحمت می کشند.

    ** در FATF از خط قرمزها عبور نمی کنیم
    رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص نحوه تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفت: کلیاتی را که می توانیم شفاف سازی می کنیم ولی قسمت هایی را که به اصطلاح ما می گوییم خط قرمز است از آن عبور نمی کنیم و البته آنها هم عبور نمی کنند.
    شیبانی در در پاسخ به سوالی درباره گروه ویژه اقدام مالی( FATF ) و اینکه چرا ایران تاکنون عضو این نهاد نشده است، گفت:در واقع FATF نه یک سازمان بین المللی بلکه بین دولی در بین هفت کشور بود که قراردادی بین خود تنظیم و توصیه هایی به نام چهل توصیه به دنیا ارایه کردند که اجباری و لازم الاتباع هم نیست.
    وی با بیان اینکه اصلا ما قرار نبود عضو این نهاد شویم و ما جزو G7 نبودیم افزود: سازمان مزبور یک سازمان بین المللی مثل بانک جهانی یا سازمان ملل متحد نبود که ما به آن بپیوندیم.
    رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 کشورهای عضو گروه هفت بندهایی را در ارتباط با تروریسم به توصیه های قبلی خود اضافه و آن را تقویت کردند که باز هم مشابه توصیه های قبلی و درباره مسائل کلی بین کشورها بود و به ما ارتباط چندانی پیدا نمی کرد.
    وی با بیان اینکه فقط 36 کشور در گروه ویژه اقدام مالی عضویت دارند اظهار کرد:با توجه به اهمیت توصیه های این سازمان و عمل به آنها از سوی برخی کشورهای قوی و قدرتمند تاکنون 180 کشور توصیه های آن را قبول کرده اند و همین امر یک حالت روانی و رعب در بین دیگر کشورها غیر عضو ایجاد کرده است مبنی بر این که باید همه کشورها در آن حضور داشته باشند.
    سفیر پیشین ایران در وین در بخش دیگر از سخنان خود به لیست سیاه ( FATF ) اشاره کرد و گفت:آمریکا از این ابزار برای پیشبرد اهداف و سیاست های خود استفاده می کند.
    شیبانی خاطرنشان کرد:همه این سیاست ها و اقدامات علیه ما به خاطر این است که برای ما با آنها همگام و همراه نیستیم و می خواهیم مستقل باشیم که اینها انواع کارها را علیه ما انجام می دهند.

    ** باید حواسمان را جمع کنیم؛چک سفید به ما نمی دهند
    رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص ضرورت های نحوه تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی گفت:ما باید خیلی حواس خود را جمع کنیم و در عین حال کارهایی را که لازم است، انجام دهیم تا در این دام اسیر نشویم چون این طور نیست که اگر این اقدام را انجام دهیم ،یک چک سفید به ما بدهند و بگویند دیگر تمام شد. می خواهند با ما از این طریق تسویه حساب کنند.
    وی یادآورشد:باید مراقب باشیم که ما نمی توانیم همه خواسته های آنان را انجام دهیم نه اینکه ما نمی توانیم بلکه کشورهای دیگر هم نمی توانند تمام اسناد مالی هر شرکت یا هر شخصی را که گروه مزبور بخواهد به آن بدهند.
    شیبانی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: ما می توانیم قسمت هایی را قبول کنیم و نسبت به برخی قسمت های دیگر ملاحظات خود را داشته باشیم.واقعیت این است که ما هیچ وقت از تروریسم حمایت مالی نکرده ایم. واقعیت هم همین است. نمونه اش کاری که داریم برای منطقه می کنیم.
    رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: ما جاهایی را که می توانیم، تعهد داده ایم و عمل هم می کنیم. ولی قسمت هایی که خیلی ریز وارد می شود آنجا را می شود مذاکره کرد.بنابراین بستگی به میزان ایستادگی و استدلال ما دارد و سیاه یا سفید نیست.
    وی در خصوص واکنش برخی منتقدین به نحوه تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی گفت: این طور نیست که یکی بگوید اصلا تعهد ندهیم و دیگری بگوید هر آنچه را که می خواهند باید قبول کنیم؛ کلیاتی را که می توانیم شفاف سازی می کنیم ولی قسمت هایی را که به اصطلاح ما می گوییم خط قرمز است ما از آن عبور نمی کنیم و آنها هم عبور نمی کنند.
    رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: اگر جایی پولشویی ، انسداد کانال های پولی گروه های تروریستی یا برای مواد مخدر یا افراد جانی باشد ما همه اینها را قبول داریم ولی بعضی جاها که می خواهند برای خودشان تعریف کنند و آن تعریف را بخواهند تعمیم دهند طبیعتا ما نمی پذیریم.

    **48 کشور باهم پیمان های پولی منعقد کرده اند
    وی در بخش دیگر از اظهارات خود به پیمانهای پولی بین کشورها اشاره کرد و در تبیین ریشه های شکل گیری چنین پیمان هایی در جهان گفت: سیطره ای که الان سیستم بسیار وسیع اطلاعاتی که آمریکا روی گردش دلار دارد بسیار نجومی و باور نکردنی است به طوری که در یک روز چندین میلیارد دلار آمریکا در گردش های مالی جهان داد و ستد می شود و آمریکا از این گردش اطلاع دارد.
    شیبانی گفت:این که یک کشور این همه گردش مالی در جهان را کنترل کند ، سر انسان قدری داغ می شود، که اینقدر تمام گردش جهانی را زیر نظر خودشان گرفته اند. هر کسی می خواهد معامله دلاری کند باید گردش کار آن در نیویورک انجام شود و هر چکی اگر بخواهد وصول شود باید از نیویورک هماهنگ شود.

    **پیمان های پولی

    وی خاطرنشان کرد: آخرین آمار حاکی از آن است که حدود 48 یا 47 کشور در حال حاضر با هم پیمان پولی دارند که این شامل کشورهای اروپایی تا آسیایی است برای مثال یکی از بزرگ ترین پیمان های پولی اخیرا بین روسیه و چین امضا شد که 400 میلیارد دلار ظرف 10 سال مبادله می کنند.
    شیبانی با اشاره به تلاشهای وزارت امور خارجه و بانک مرکزی بر اجرای مکانیسم پیمان های پولی با کشورها اظهار کرد: کشورهایی که می خواهند چنین پیمان هایی باهم منعقد کنند باید به اصطلاح اقتصادشان باهم بخواند.علاوه بر این باید پول هر دو کشور به پول هایی مثل یورو یا طلا یا SCR قابل تبدیل باشد.
    وی مدیریت مطلوب ارز را از دیگر شروط موفقیت پیمان پولی بین دو کشور ذکر کرد و گفت: اگر ارز مرتب بالا و پایین برود، نمی شود این کار را کرد مگر این که به یک وسیله ای شما ارز و پول تان را به قول اقتصاددان ها میخکوب یا ثابت کنید.
    رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی روسیه ترکیه و مالزی را از جمله کشورهایی عنوان کرد که ایران می تواند با آنها پیمان های پولی داشته و تجارت خارجی خود را بدون نیاز به دلار پیش ببرد.
    شیبانی در ادامه از یوترن گفت و اظهار کرد: هر چکی که ما دریافت می کنیم اگر به دلار است برای وصول باید به نیویورک برود. به این اقدام «یوترن» می گویند که در فارسی «دوربرگردان» می شود.
    وی با بیان اینکه ما تمام معاملات ارزی مان از بعد از جنگ جهانی دوم تا سال 1387 به دلار بود،ادامه داد:ما در آن زمان نه تهدیدی و نه تعلیقی داشتیم. زمانی که ما این کارها را می کردیم این تحریم ها چه سازمان ملل و چه دیگر تحریم ها اصلا وجود نداشت و همه ارزهای ناشی از فروش نفت را که معادل چند صد میلیون دلار بود را از این طریق دریافت می کردیم.

    ** هر هفته نزدیک 8 تا 9 میلیارد دلار تراکنش ارزی داشتیم
    رئیس کل اسبق بانک مرکزی از چهار و نیم برابر شدن ذخایر ارزی کشور در دوره مدیریت خود خبر داد و گفت:در آن دوره ای که من بودم تراکنش ارزی ما به دلار در هر هفته نزدیک هشت تا نه میلیارد دلار بود که این رقم در طول یک ماه و یا یک سال قابل توجه است و ما شاید چند صد میلیارد دلار پول نفت مان را همه با دلار و به صورت یوترون می گرفتیم .
    وی افزود:زمانی که در 16 شهریور ماه سال 1386 پرونده پیترسون در ارتباط با بحث هسته ای ایران مطرح شد من دیگر در بانک مرکزی حضور نداشتم و این مصادره و غارت به خرداد ماه سال بعد مربوط می شود.
    شیبانی اضافه کرد: از موقع شروع پرونده تا آن موقع 10 ماه طول کشید. در حالی که شما 10دقیقه وقت لازم دارید تا مثلا اوراق قرضه خود را بفروشید.
    رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درخصوص اقداماتی که دولت وقت برای جلوگیری از مصادره اموال ایران انجام داد است گفت: البته آنان اقداماتی کرده اند و چون در شمار اسناد محرمانه است من نمی توانم وارد جزییات آن شوم . به گفته سفیر پیشین کشورمان در وین مقامات وقت بانک مرکزی این اوراق را جابجا و به یک بانک ایتالیایی منتقل کرده اند با این حال فکر نمی کردند که بانک ایتالیایی دوباره این اوراق را جایی می گذارد که آمریکا یا با اطلاع و یا بدون اطلاع آن را غارت کند و موضوع جابجایی به آنان گوشزد شده بود.
    شیبانی در بخش دیگر از سخنانش گفت: در آمریکا تا حکم برای اجرا ارسال شود زمان می برد چرا که حکم دادگاه در خارج از ایالت لازم الاجرا نیست و در مرحله بعد حکم باید به دادگاه فدرال ارسال شود و بعد از آن هم رییس جمهور آن را امضا کند.
    وی اظهار کرد: ما می بینیم که رییس جمهوری آمریکا یعنی اوباما در بهمن ماه این حکم را امضا کرد تا اوراق ما مصادره شود و این به منزله 7 ماه فاصله است .

    ** در یک شب مدیران کل بانک ها را عوض کردند
    رئیس کل اسبق بانک مرکزی در بخش دیگر از اظهارات خود با اشاره به بی ثباتی های مدیریتی در بانک مرکزی در دولت وقت گفت: یکی از بخش هایی که خیلی تغییرات انقلابی و حالا شاید کلمه انقلابی خیلی هم درست نباشد ، شامل آن شد بانک مرکزی بود؛ یعنی در یک شب مدیران کل بانک ها را عوض کردند و این بی ثباتی مدیریتی هم احتمال دارد در چنین مصادره ای بی تاثیر نباشد.
    رئیس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد:خرید اوراق قرضه در بانک مرکزی توسط کمیسیون ذخایر انجام می شود و رییس کمیسیون ذخایر معاون ارزی بانک مرکزی است.در همین دوره (تغییرات)بود که معاون ارزی تغییر کرد و قرار شد تا معاون قبلی نماینده ایران در IMF شود.به جای وی در بانک مرکزی کسی آمد که اصلا در بانک مرکزی سابقه نداشت و سابقه فعالیت وی به ایران خودرو برمی گشت.
    رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: نمی خواهم روی اشخاص خیلی دست ببرم می گویم شاید علت این مشکل تغییر و تحولات باشد و من از حقیقت موضوع اطلاعی ندارم.
    وی افزود: اینکه چرا اوراق را خارج و در یک بانک ایتالیایی گذاشتند احتمالا فکر نمی کردند که مثلا آمریکایی ها متوجه این موضوع بشوند در حالی که علی القاعده آمریکا جابجایی اوراق قرضه خود را کاملا مانیتور می کند.
    رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در عین حال گفت:اصل این موضوع را باید از کسانی پرسید که در جریان امور در همان زمان بوده اند و آنها باید از خودشان دفاع کنند و بگویند که چرا به اینجا رسید.
    شیبانی با اشاره به جلسه خداحافظی خود از ریاست کل بانک مرکزی گفت:موقعی که من خداحافظی می کردم نزدیک شاید هشتصد یا نهصد نفر در جلسه از جمله رییس جمهور ، وزرا ، مسوولان بانکی و نمایندگان مجلس حضور داشتند و من در آن جلسه گفتم در دوره ای که من بودم ذخایر چهار و نیم برابر و سرمایه بانک مرکزی ده و نیم برابر شده است و الان که دارم اینجا را ترک می کنم یک ریال یا معادلش از دارایی های ما بلوکه و تهدید نیست.

    ** محیط به گونه ای شد که دیدم دیگر نمی توانم کار کنم/ کسی مرا بیرون نکرد
    وی ادامه داد:من دیگر نمی خواهم برگردم به گلایه های آن زمان ولی محیط به گونه ای شد که من دیدم دیگر نمی توانم در چنین شرایطی کار کنم. اگرنه که حضور داشتم. چون کسی که مرا بیرون نکرد. من خودم استعفا کردم. بعدا هم به اصرار مرا در اتریش سفیر کردند.
    رئیس کل اسبق بانک مرکزی اضافه کرد: اینطور نبود که با هم دعوا داشته باشیم. من به اصولی اعتقاد داشتم و از این اصولم نمی توانستم عبور کنم.
    شیبانی ادامه داد: زمانی که من در بانک مرکزی بودم سعی کردم همه ذخایر را غیردلاری کنم چون خیلی از ذخایر ما به دلار بود. موقعی که من رفتم فکر کنم حدود 75 درصد یا بیشتر ذخایر ما دیگر دلاری نبود. 25 درصد هم برای این نگه داشتم چون پرداختهای ما دلاری بود.
    وی گفت:اگر شما بخواهید همه ذخایر خود را تبدیل کنید ، ضرر می کنید چون از شما پول تبدیل می گیرند. یعنی آن 25 درصد را هم گذاشتیم برای پرداخت های دلاری مان بنابراین همه را به یورو و حتی طلا تبدیل کردیم.
    رئیس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما ذخایر بزرگی از طلا ایجاد کردیم و در داخل کشور آوردیم که بعدا کشور خیلی از آن نفع می برد چون دیگر اجازه ورود طلا هم نمی دادند. هیچ وقت اینقدر ذخیره نداشتیم که به اصطلاح مملکت بتواند در صورت لزوم خودش را تامین کند.

    **سازو کار مبادلات مالی فروش نفت در بانک مرکزی/همه امور روزانه است
    رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درباره ساز و کار مبادلات مالی فروش نفت در بانک مرکزی گفت:پولی که ما از نفت می گیریم در کل تابع یک روال مشخص است؛ هر سیاهه نفتی را که ما می فروشیم سه برگ برای آن تنظیم می شود. یکی نسخه از آن به خزانه داری و خزانه کشور در وزارت دارایی، نسخه دیگر به بانک مرکزی و یک نسخه هم برای وزارت نفت و شرکت نفت ارسال می شود و این حتما هم باید همان روز انجام شود.
    رئیس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: شما نمی توانید حتی حساب الف دولت را در حساب ب واریز کنید. ما یک مدت مشکلی با دیوان محاسبات داشتیم و فکر می کردیم که امکان این کار وجود دارد ولی آنها گفتند هر واریزی در حساب خودش باشد. یک درگیری در همین ارتباط بین ما ایجاد شد و مدت ها هم طول کشید و در آخر به ما گفتند این کار ممنوع است .
    وی گفت:بنابراین ما دو حساب شامل حساب الف و حساب ب داریم و باید در همان حسابی که ذکر شده مبالغ ریخته شود و دیوان محاسبات هم روی این موضوع کنترل شدید دارد.
    شیبانی تصریح کرد: اینها روز به روز سند می شود نه که جمع شود و در سر هفته یا ماه رسیدگی شود. امروز مثلا ما اینقدر نفت فروختیم. این سیاهه اش می آید برای ما که بانک مرکزی هستیم. چون دولت اگر بخواهد پول معادل ریال آن را می گیرد و بعد ریالش را تحویل خزانه می دهد. آن طرف هم خزانه داری می گیرد و همه این امور روزانه است .

    ** الان اعتقادی به ارزهای دیجیتال ندارم/ در بانک مرکزی نمی توانید یک ذره ریسک کنید
    رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درباره استفاده از ارزهای دیجیتال گفت: تا کنون این حرکت هنوز پا نگرفته و ما هم در ارتباط با آن وارد نیستیم، من خودم هم الان به آن اعتقادی ندارم؛ شاید ما دیگر مال نسل گذشته هستیم، من خودم بدبین هستم نسبت به این مطلب و هنوز هم قضیه در دنیا جا نیفتاده است.
    شیبانی یادآور شد: وقتی یورو اول به بازار آمد بسیاری از روسای بانک مرکزی در شک و تردید نسبت به اعتبار و ذخیره سازی آن احتیاط می کردند ولی الان شما یورو را این طور می بینید. حتی سوال هایی هم آن زمان در خصوص پایداری یورو ، نوسانات آن مطرح شد، اگر یادتان باشد اول یورو با یک دلار معرفی شد و مساوی بود.
    وی ادامه داد: یکی از خصوصیات بانک مرکزی حساس بودن و به اصطلاح محافظه کاری نسبت به ارزهای جدید است یعنی در بانک مرکزی شما نمی توانید یک ذره ریسک کنید. بانک ها می توانند این کار را بکنند ولی بانک مرکزی نمی تواند.
    رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اگر به عنوان مثال ارز یا اوراقی در بانک مرکزی ذره ای خدشه داشته باشد و روشن نباشد ، آن را کنار می گذارد تا موقعی که جا بیفتد. برای مثال اگر کشوری مثل پاکستان بخواهد اوراق قرضه منتشر کند من اگر رییس بانک مرکزی باشم نمی خرم، برای این که مطمئن نیستم سر موقع بتواند اصل اش را به من بدهد.
    شیبانی یادآور شد: استفاده از ارزهای دیجیتال تا این جا نیفتاده و قوانین بین المللی اش تهیه نشده و بنابراین تا زمانی که رد و بدل کردن آن به صورت کامل مشخص نشود، بانک مرکزی معمولا وارد نمی شود و این موضوع هم طول می کشد تا جا بیفتد.
    وی با بیان اینکه تقریبا 18 سال است که یورو وارد بازار شده است گفت: با این که یک بلوک بزرگی پشت یوور قرار دارد و خیلی ها هم دنبالش هستند، هنوز هم خیلی از ایرانی ها اگر امکان داشته باشند بیشتر به سمت دلار می روند تا یورو .
    رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی صرافی ها چقدر می توانند کمک کننده مبادلات مالی کشور باشند،گفت:صرافی ها می توانند مقداری مشکل را جبران کنند. من همیشه مثال می زنم در قلب انسان وقتی کمی سن اش بالا می رود همان موقع رگ های بزرگ می گیرد رگ های کوچک کار همان رگ بزرگ را می کنند.
    وی یاداور شد بنابراین صرافی ها مقداری می توانند به مبادلات کمک کنند ولی مثل بانک های بزرگ نیستند و فقط می توانند برای ما مشکل گشا باشند.
    رئیس کل اسبق بانک مرکزی پیمانهای پولی و همکاری با بانک های کوچک را از راهکارهای پیش روی کشور در شرایط کنونی عنوان کرد و افزود: بانک های بزرگ با توجه به اینکه با آمریکا کار می کنند اگر بخواهند با ایران همکاری کنند بلافاصله مورد تحریم واقع می شوند.همانطور که بانک فرانسوی را 9 میلیارد دلار جریمه کردند اما بانک های کوچک این مشکل را ندارند.
    شیبانی ادامه داد: بانک های کوچک تر مستقل تر هستند و برایشان خیلی سخت نیست با ما کار کنند لذا اتفاقا اگر بخواهیم ما کارمان را پیش ببریم باید سعی کنیم روی بانک های کوچک و به صورت متنوع با همه آنها کار کنیم.

    ** می خواهند ما را زیر فشار قرار دهند
    وی تاکید کرد: دولت های بزرگی که دشمن ما هم هستند نمی خواهند ما از پا در بیاییم چون می دانند که ضرر می کنند. می خواهند ما را زیر فشار قرار بدهند، مثلا در جنگ ایران و عراق کاری می کردند که هر دو طرف اینقدر درگیر باشند که هر دو طرف ضعیف شوند.
    رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: واقعیت هم این است که آنها میل ندارند که خدای نکرده ما به کل از بین برویم و صرفا فشار می آورند.
    شیبانی افزود: الان شما به موضوع فروش نفت نگاه کنید، مثلا می گویند خب حالا شما پولش را بگیرید ولی با آزار و اذیتی که ما می دهیم، مثلا این تیکه اش را می دهند، آن تیکه اش را نمی دهند و در این خصوص بیشتر آمریکا و بعد انگلیس دخالت دارد.
    وی ادامه داد: این دو کشور سعی شان این است که جمهوری اسلامی زیر فشار باشد و نتواند کارهایش را پیش ببرد.نمی خواهند به آن معنی هم ساقط کنند چون اگر بخواهند می توانند ولی به صلاح شان هم نیست برای این که امنیت منطقه را تامین می کنیم و آنها این مسائل را به خوبی می دانند.
    رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت:آنها مزیت های کشور ما را می دانند منتهی چون ما اصلا از آنان متابعت نمی کنیم، فقط آزار می دهند و فشار می آورند که شما کوتاه بیایید.

    **با راه اندازی دفتر اتحادیه اروپا احساس امنیت نمی کنم
    شیبانی در بخش دیگر از اظهارات خود به موضوع درخواست اتحادیه اروپا برای گشایش دفتر این اتحادیه در تهران اشاره کرد و گفت: من خودم با راه اندازی دفتر اتحادیه اروپا در تهران احساس امنیت نمی کنم، باید خیلی مراقب بود. نمی گویم نباید باز شود ولی نگران هستم.
    وی برجام را سندی پیچیده و خانه به خانه عنوان کرد و گفت چون واقعا آدم وقتی داخل برجام ورود می کند و می خواهد خارج شود خیلی مشکل است. دوستان ما زحمت کشیده اند و آقایان کار کرده اند اما بعضی جاهای آن از نظر من روشن نیست یعنی آن چیزی که باید باشد نیست.
    رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: بعضی جاها همان طور که رهبری فرمودند خلل و فرج دارد و این بهترین جمله ای است که من یادم می آید.در برجام جاهایی است که انسان در آن گیر می افتد، عمدا هم این طور است، متن انگلیسی اش متن بسیار پیچیده ای است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو