عصر بازار

نرخ بیکاری در ژاپن به پایین‌ترین حد ۲۴ سال اخیر رسید

عصر اعتبار- نرخ بیکاری ژاپن در نوامبر که شرکتها با کمبود نیروی کار روبرو بودند، به پایین‌ترین حد در ۲۴ سال اخیر رسید.

نرخ بیکاری در ژاپن به پایین‌ترین حد ۲۴ سال اخیر رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، داده‌های دیگری که توسط دولت ژاپن منتشر شده نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف کننده بدون در نظر گرفتن قیمت های متغیر ماه گذشته برای یازدهمین ماه متوالی افزایش یافته است. امری که سیاستگذاران را نسبت به افزایش شتاب تورم و رسیدن به سطح دو درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی ژاپن، امیدوار کرده است هرچند که این افزایش عمدتا ناشی از بهای انرژی بوده است.

    بنابر آخرین اطلاعات موجود، بهبود اوضاع بازار کار درحالی که اقتصاد ژاپن برای هفتمین سه ماهه متوالی (ژوییه تا سپتامبر) رشد داشته، تداوم یافته است. با این حال با گذشت پنج از سال از بازگشت شینزو آبه- نخست وزیر این کشور به قدرت با وعده خروج اقتصاد ژاپن از تورم منفی و در حالی که اقتصاددانان به افزایش ملایم دستمزدها اشاره می کنند، تورم در سطح ضعیفی باقی مانده است.

    نرخ بیکاری ژاپن در نوامبر به 2.7 درصد کاهش یافت که در مقایسه با 2.8 درصد ماه اکتبر، کاهش نشان می دهد. بنابر اعلام وزارت ارتباطات و امور داخلی ژاپن، این میزان کمترین نرخ بیکاری ژاپن از نوامبر سال 1993 تاکنون است.

    وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن نیز اعلام کرد: نسبت تعداد فرصت شغلی به متقاضیان از 1.55 درصد در اکتبر به 1.56 در نوامبر رسیده است. این بدان معناست که برای هر 100 کارمند و کارگر، 156 فرصت شغلی وجود داشته است. شمار کل بیکاران 20 هزار نفر یا 1.1 درصد کاهش یافت و به 1.85 میلیون نفر رسید.

    وزارت کشور ژاپن در بررسیهای خود دریافته است مخارج خانوار- شاخص کلیدی مصرف خصوصی که بیانگر حدود 60 درصد از کل اقتصاد این کشور است، در حال بهبود است.

    در فصل های اخیر، رشد اقتصادی ژاپن عمدتا ناشی از صادرات این کشور بوده است و تقاضای داخلی هنوز از قوت کافی برخوردار نبوده است.

    بنابر اعلام وزارت کشور ژاپن، شاخص قیمت مصرف کننده ژاپن بدون در نظر گرفتن قیمت مواد غذایی تازه به دلیل نوسانات آنها، به دنبال افزایش 0.8 درصدی در ماه اکتبر، در نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.9 درصد افزایش یافت که سریعترین رشد از مارس سال 2015 تاکنون است. البته اگر علاوه بر مواد غذایی تازه، بهای انرژی را هم در نظر نگیریم بهای مصرف کننده تنها 0.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که این مساله بیانگر تورم آهسته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی