عصر بازار

۷۰۰ هزار نفر در نیمه نخست امسال جذب بازار کار شدند

عصر اعتبار- افزایش نرخ بیکاری تحصیل‌کردگان به ۲۰ درصد، ایجاد ۵۶۰۰ فرصت شغلی توسط تعاونی‌ها در آذر ماه، جذب ۷۰۰ هزار نفر به بازار کار در نیمه نخست سال و واگذاری مدیریت صادرات بخش تعاون به تعاونی‌های سهامی عام از مهمترین اخبار هفته جاری بود.

۷۰۰ هزار نفر در نیمه نخست امسال جذب بازار کار شدند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در دویست‌وشصت و یکمین جلسه کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارشی از سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان ارائه شد که بر اساس آن نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به 20 درصد می‌رسد.

    در این گزارش با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، 42 درصد از بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند، اعلام شد در حالی که نرخ بیکاری در کشور حدود 12 درصد است، این نرخ در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به 20 درصد می‌رسد.

    پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها در راستای هدایت تحصیلی و اشتغال دانش آموختگان، راه‌اندازی دوره‌های کوتاه مدت مهارت‌آموزی ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و تحلیل آمار فارغ‌التحصیلان شاغل در مشاغل نامرتبط با رشته تحصیلی آنان بود.

    در هفته ‌ای که گذشت وزیر کار ابراز امیدواری کرد با درنظر گرفتن ریزش نیروی کار میزان اشتغالزایی تا پایان سال کمتر از سال گذشته نباشد.

    وی با بیان اینکه بخش اعظمی از مشکلات کشور ناشی از فرهنگ کار و نوع نگاه به شغل است، گفت: متأسفانه نگاه به کار بیش از هر چیز با مزد عجین شده است اما واقعیت این است که مقوله کار با جوهره انسانی و حرکت رو به رشد جامعه فاصله گرفته است.

    ربیعی درباره پیش بینی ایجاد اشتغال تا پایان سال با توجه به روند فعلی نیز ،گفت: طی 6 ماهه نخست امسال حدود 350 هزار دفترچه جدید بیمه تامین اجتماعی صادر شده و با توجه به نسبت برابر «شغل رسمی» به «شغل غیررسمی»، به همین میزان اشتغال غیررسمی در کشور ایجاد شده است که با این حساب در نیمه نخست امسال در مجموع بیش از 700 هزار نیروی کار جذب بازار کار شده‌اند.

    واگذاری مدیریت 50 درصد کالاهای صادراتی بخش تعاون به تعاونی‌های سهامی عام از خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

    آنطور که معاون امور تعاونی‌های وزارت کار گفته قرار است از سال آینده مدیریت 50 درصد کالاهای صادراتی بخش تعاون از طریق تعاونیهای سهامی عام انجام می پذیرد.

    به گفته کلانتری، صادرات تعاونی‌ها باید به افزایش کیفیت محصولات منجر شود و کالاهای تعاونی‌ها بهترین محصول باشد.

    وی از اعزام هیاتهای تجاری استقبال کرد و گفت: وزارت تعاون از برگزاری نمایشگاههای خارجی بخش تعاون و اعزام هیاتهای تجاری حمایت می کند.

    از دیگر خبرهای هفته، ایجاد 5662 فرصت شغلی در بخش تعاون طی آذرماه جاری بود.

    بر اساس گزارش‌های اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در آذر ماه سال 1396 تعداد 351 تعاونی در کل کشور به ثبت رسیده است.تعداد کل اعضای تعاونیها 5522 نفر و تعداد فرصتهای شغلی 5662 نفر بوده است.

    تعداد تعاونی‌های ثبت شده در آذر ماه سال جاری در مقایسه با ماه گذشته با افزایش معادل 64 درصد مواجه است که این میزان برای تعداد اعضا افزایش معادل 12درصد و تعداد فرصت شغلی افزایش معادل 54 درصد را به همراه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی