عصر بازار

گرانی هزینه‌های اقتصاد دیجیتالی در کشور

عصر اعتبار- یک کارشناس حوزه تجارت الکترونیکی با بیان این که کشور ما در حوزه هزینه‌های تمام شده اقتصاد دیجیتالی هنوز کشور گرانی است، تاکید کرد: علی‌رغم تغییرات مثبت در سال‌های گذشته اما باز هم تا واقعی‌سازی تعرفه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال فاصله داریم.

گرانی هزینه‌های اقتصاد دیجیتالی در کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ایمان اسلامیان با بیان این‌که فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است صورت اقتصادی دنیا را متحول کند، اظهار کرد: این تحول یکی به صورت ایجاد خدمات و محصولاتی است که از قبل وجود نداشته است و دیگری هم به صورت بازآفرینی خدماتی است که از قبل وجود داشته است.

    وی ادامه داد: امروزه بانک‌ها، بیمه‌ها و بورس با روی کار آمدن فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی دچار تحولی شگرف شده‌اند و به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرده‌اند که این اتفاق بزرگ به صورت خیلی محسوسی بر روی تولید داخلی کشورها تاثیر گذاشته است.

    این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک با بیان این که صنعت دیجیتال با دیگر صنایع هر ساله در حال پیشرفت است، اظهار کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های دیجیتالی که به وسیله دولت‌ها تامین می‌شد با آمدن آقای واعظی در وزارت ارتباطات تسریع شد و ایجاد فرصت اقتصاد دیجیتال در این دوره مورد تاکید قرار گرفت، هرچند هنوز در این زمینه با استانداردهای جهانی فاصله داریم.

    اسلامیان در ادامه به پیشرفت جهشی کشورهای سنگاپور و کره جنوبی در فضای اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: این کشورها با فراهم آوردن زیرساخت‌های دیجیتالی موجبات رشد اقتصادی را در کشور خود فراهم کرده‌اند. در کشور ما نیز البته تحرکاتی صورت گرفته که یک نمونه از آن ایجاد تاکسی‌های اینترنتی است که براساس نمونه مشابه آمریکایی خود ایجاد شده است.

    وی با اشاره به نظریه "مک لوهان" مبتنی بر حرکت جهانی به سمت برداشتن مرزها در اقتصاد، اظهار کرد: امروزه بسیاری از تجارت‌ها اساسا مبتنی بر ویژگی فراملی بودن است. در حالی که در کشور ما اما هنوز یک سیاست شفاف و روشن در زمینه‌ی ارتباط با دیگر کشورها وجود ندارد، هرچند تحریم‌ها نیز در روابط با دیگر کشورها هم تاثیرگذار بوده است.

    او با اشاره به سرعت بالای انجام مبادلات و تراکنش‌ها در فضای اقتصاد دیجیتال، بیان کرد: در اقتصاد دیجیتال انسان‌ها نمی‌توانند مبادلات را کنترل کنند، بلکه این سامانه‌های الکترونیکی هستند که مراقبت می‌کنند تا تقلبی در سیستم صورت نگیرد، اما متاسفانه در این حوزه هنوز در کشور خیلی پیشرفت نکرده‌ایم و نیاز است تا در این حوزه کاری انقلابی صورت بگیرد.

    وی با انتقاد از مدل کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های داخلی، بیان کرد: در کشور ما بسیاری از استارت‌آپ‌ها تنها شکلی از یک اپلیکیشن هستند، شما یا باید یک فناوری جدید را همانند تاکسی‌های تلفنی "اوبر" در آمریکا خلق کنید یا همان چیزهایی که از قبل وجود داشته است را بازآفرینی کنید، در حالی که عموم استارت‌آپ در کشور از این خاصیت بی‌بهره هستند.

    این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک با تاکید بر توان بالای فکری و کاری جوانان کشور، اظهار کرد: بسیاری از جوانانی که دراین حوزه وارد می‌شوند فکر می‌کنند که اقتصاد دیجیتال تنها تولید یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن است، در حالی که اینگونه نیست و ما بسیاری از فین تک‌ها را روزانه می‌بینیم که تولید می‌شوند اما در عمل نتیجه‌ای ندارد، چون عمدتا یک کپی از انواع مشابه در جوامع غربی خود است، جوامعی که از اساس با جامعه ما متفاوت هستند.

    اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتا جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. اقتصاد دیجیتالی که در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوینی یا اقتصاد شبکه ای هم نامیده می شود، اقتصادی است که بر پایه فناوری‌های دیجیتال شامل شبکه های ارتباط دیجیتالی (اینترنت و دیگر شبکه های ارزشی افزوده) رایانه ها، نرم افزار و دیگر فناوری‌های اطلاعاتی مرتبط استوار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو