عصر بازار

نظر ۱۰۰ نماینده مجلس درباره بنزین ۱۵۰۰ تومانی و حذف یارانه ۳۴ میلیون نفر

عصر اعتبار- درباره بنزین ۱۵۰۰ تومانی و حذف یارانه ۳۴ میلیون نفر از ۱۰۰ نماینده مجلس نظرخواهی شده است.

نظر ۱۰۰ نماینده مجلس درباره بنزین ۱۵۰۰ تومانی و حذف یارانه ۳۴ میلیون نفر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، لایحه بودجه سال 1397 به علت دربرداشتن دو مبحث مهم افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه 34 میلیون نفر، از حساسیت بالایی برخوردار شده است.

    جام‌جم برای ارزیابی موضع مجلس نسبت به این دو پیشنهاد دولت، از صد نماینده مجلس نظرسنجی کرد و دیدگاه آنها درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همین‌طور حذف یارانه 34 میلیون نفر را پرسید.

    نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد 68درصد نمایندگان شرکت‌کننده در نظرسنجی به طور قطعی با پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه سال 1397 مخالفند.

    در مقابل، فقط 15 نماینده از صد نماینده‌ای که در نظرسنجی جام‌جم شرکت کردند (15 درصد) با طرح دولت برای گران شدن بنزین به 1500 تومان موافقند.

    هفت نماینده هم با قیمت 1500 لیتری بنزین مخالفند اما خواستار افزایش قیمت بنزین با شتاب کمتر و به طور تدریجی مثلا در سطح 1200 تومان هستند. 9 نفر نیز گفتند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند. یک نفر از نمایندگان نیز با افزایش قیمت بنزین به شرط احیای سهمیه‌بندی موافق است.

    در مجموع، اکثر قاطع نمایندگان مجلس با طرح دولت برای افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان و گازوئیل به 400 تومان اعلام مخالفت کرده‌اند که در صورت پابرجا ماندن مخالفت آنها، می‌توان انتظار داشت که تبصره مربوط به گرانی بنزین از لایحه بودجه سال آینده حذف شود.

    درباره حذف یارانه فقط 31 درصد نمایندگانی که در نظرسنجی جام‌جم شرکت کردند به طور قطع با پیشنهاد دولت برای حذف یارانه 34 میلیون نفر موافقند. 24 درصد نیز فقط با حذف یارانه ثروتمندان موافقند یعنی همان طرحی که در سال‌های اخیر مجلس می‌داد و دولت اجرا نکرد. 36 درصد نیز به طور کلی با طرح دولت برای حذف یارانه حدود نصف یارانه‌بگیران مخالفند. 9 درصد باقی‌مانده نیز هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

    بنابراین به نظر می‌رسد هم‌اکنون نمی‌توان دیدگاه مجلس درباره حذف یارانه‌ها را پیش‌بینی کرد و احتمالا در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس با آرای لب مرزی در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.

    از لحاظ جناح‌بندی سیاسی می‌توان گفت مخالفان سرسخت گرانی بنزین اکثرا از طیف اصولگرایان هستند، در حالی که اکثر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با گرانی بنزین اعلام موافقت کرده‌اند.

    اما درباره حذف یارانه مردم نظرات نمایندگان از لحاظ طیف‌های سیاسی آنچنان متکثر است که نمی‌توان گفت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان چه دیدگاهی دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو