عصر بازار

عضو هیات‌ مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر :

میل مردم به خرید طلا کم می‌شود؟

عصر اعتبار- عضو هیات‌ مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر از کاهش علاقه مردم به خرید طلا و مصنوعات آن خبر داد.

میل مردم به خرید طلا کم می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، محمدکشتی‌آرای ، اظهار کرد: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، قانونی است که در سال‌های گذشته بر صنعت طلا و جواهر کشور اثرات متعدد داشته است. از سویی دریافت این مبلغ قیمت تمام‌شده طلا و مصنوعات آن را بالا می‌برد و از سوی دیگر مواجهه با رکودی که این روزها بر کل کسب‌وکارها و اصناف حاکم است، وضعیت بازار را تحت تاثیر مضاعف قرار می‌دهد و مجموع این شرایط موجب می‌شود میل خرید مردم روزبه‌روز کاهش بیشتری پیدا کند.

    وی گفت: در واقع طلا کالایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود که مردم آن را برای روز مبادا می‌خرند و آن را نوعی اندوخته می‌دانند، اما در نظر بگیرید که هر بار افراد بخواهند طلای خود را تعویض کرده یا به فروش برسانند، بخشی از ارزش آن به‌نام مالیات بر ارزش افزوده کاسته خواهد شد و در نهایت اگر فرد چندبار کالای خود را تعویض کند ارزش آن به‌سمت صفر گرایش پیدا می‌کند.

    عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر گفت: طبیعی است در چنین شرایطی میل مردم به خرید طلا و مصنوعات آن روز به‌روز کمتر شود.

    کشتی‌آرای افزود: همین روند موجب شده در سال‌های گذشته حدود 25 درصد واحدهای صنفی فعال در این عرصه در به ورطه تعطیلی کشیده شوند؛ موضوعی که بی‌شک منجر به افزوده‌شدن به خیل بیکاران خواهد شد.

    عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر اظهار کرد: زمانی که خرید طلا و مصنوعات آن کاهش پیدا کند، بخشی از سرمایه مردم و کشور به‌سمت خرید بدلیجات می‌رود و به‌این ترتیب پول و سرمایه کشور به جیب چین و کشورهای دیگر سرازیر می‌شود.

    وی گفت: اکنون با توجه به مجموع شرایط به نظر می‌رسد این اوضاع به آسیب‌شناسی جدی نیاز داشته و لازم است مسئولان درصدد اصلاح قوانین حاکم بر این بخش برآیند.

    عضو هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تصریح کرد: درباره اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز مدتی است ما این بحث را پیگیری کرده و آن را به مجلس رسانده‌ایم، اما به نظر می‌رسد در مجلس هم نیاز به بررسی بیشتری روی این موضوع وجود دارد.

    کشتی‌آرای افزود: در این سال‌ها با توجه به هزینه‌های بالایی که برای فعالان صنعت طلا وجود دارد، میزان صادرات نیز به مرور کاهش یافته و به حدود صفر رسیده است، چراکه توان رقابت با کشورهای دیگر را نداریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی