عصر بازار

تحولات دلار در سه بازار

عصر اعتبار- دلار در چند روز اخیر نشان داده بود که پتانسیل دوباره افزایش قیمت را داراست و تحولات قیمتی آن نیز این روند را تائید کرد. دلار دولتی در هفته جاری رکورد ۳۶۰۰ تومان را هم شکست و نرخ در بازار نیز در کانال ۴۲۰۰ تومان در نوسان بود ولی سرانجام در آخرین روز کاری هفته از این رقم عبور و وارد کانال ۴۳۰۰ تومانی شد.

تحولات دلار در سه بازار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دلار امروز -پنج شنبه- در بازار آزاد به 4212 تومان رسید. این البته رکورد محسوب نمی‌شود چراکه در هفته‌های اخیر به 4225 تا 4230 تومان هم افزایش قیمت داشت، اما با وجود اینکه حدود 10 روزی بود از التهاب قیمتی آن کاسته و در دامنه 4160 تا 4190  تومان در نوسان بود برای امروز بار دیگر افزایش قیمت داشت و به محدود 4300 وارد شد.

    قیمت دلار در بازار آزاد از شهریور ماه امسال رو به افزایش رفت و از حدود 3730 تا 4000 تومان در نیمه مهرماه پیش رفت و در ادامه با توجه به بازه زمانی آبان تا دی ماه که تقاضای فصلی و سایر عوامل محرک برای افزایش قیمت دلار وجود دارد نرخ آن تا 4200 تومان پیش رفت و ماندگار شد.

    پیش بینی ولی الله سیف - رئیس کل بانک مرکزی - بر این است تا با کاهش تقاضای فصلی و سایر عوامل موجود این ارز با نرخ تعدیل شده‌ای همراه شود چرا که 4200 تومان برای دلار معقول و قابل تائید نمی‌داند با این حال همانطور که از اظهارات  وی بر می‌آید و البته فعالان بازار ارز نیز بر آن تاکید دارند بعید است دلار به کمتر از 4000 تومان بر گردد.

    مبادله ای هم از 3600 رد شد

    در جریان رشد قیمت دلار در بازار آزاد، مرکز مبادلات ارزی هم کم نگذاشته و این ارز همواره با روندی تند در چند ماه اخیر پیش رفته است. دلار مبادله‌ای که تا سال پیش نوسانی بسیار اندک داشت حدود یکسال و به ویژه در  شش ماه اخیر روند رشد آن تسریع شده است، به گونه‌ای که در یک سال گذشته 362 تومان، شش ماه اخیر 360 تومان، سه ماه اخیر 227 تومان، یک ماه گذشته 83 تومان و در هفته جاری 22 تومان گران شده است. دلار مبادله ای در هفته جاری نرخ 3600 تومان را هم پشت سر گذاشته است. این دلار قرار نیست پایدار باشد و با یکسان سازی نرخ ارز که البته زمانی برای آن تعیین نشده، کاملا حذف و تنها یک نرخ در بازار آزاد باقی خواهد ماند. در همین رابطه از چندی پیش بانک مرکزی با بازنگری در مقررات ارزی دست به حذف تدریجی ارز مبادله ای زده است.

    دلار جهانی اما ارزان شد

    بازار اصلی دیگر که تحولات دلار در آن بر بازار ارزی ایران هم بی تاثیر نیست، بازار جهانی است، با این حال جریان ارزی در این بازار نشان از تضعیف دلار در مقابل سایر ارزها دارد.

    گزارش بانک مرکزی از این حکایت دارد که انتقاد نمایندگان دموکرات کنگره به تاثیر اندک کاهش مالیات بر اقتصاد آمریکا، کاهش اندک نرخ رشد اقتصادی فصل سوم آمریکا و افزایش موقعیت‌های کسری دلار در دو هفته گذشته سبب تضعیف دلار در مقابل اکثر ارزهای جهان‌روا و نوظهور شد. در مقابل، عوامل تضعیف‌کننده ارزش دلار به تقویت بهای طلا کمک کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو