عصر بازار

عضو اتاق بازرگانی تهران؛

دو نرخی بودن ارز بلای جان اقتصاد است

عصر اعتبار- عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: ۲ نرخی بودن ارز عملا باعث تقویت بازار‌های خارجی و تضعیف تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

دو نرخی بودن ارز بلای جان اقتصاد است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم بهادرانی مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران  با اشاره به نرخ تورم در ایران، اظهار کرد: تورم خارجی حدود 3 درصد است و این رقم در کشور ما حدود 10 درصد است که این تفاوت قیمت، هزینه‌های صادرات را برای ما افزایش می‌دهد و عرصه را برای حضور کالا‌های ایرانی تنگ و واردات کالا به کشور افزایش پیدا می‌کند.

    وی با بیان اینکه قیمت دلار تابع شرایط بازار است، افزود: دلار مانند هر کالایی تابع قیمت بازار است و نیاز است در صورت افزایش قیمت کالا‌های دیگر به تناسب بازار قیمت آن افزایش یابد، در این میان ارائه ارز دولتی باعث می‌شود که نرخ ارز به صورت مصنوعی ثابت بماند و قیمت آن افزایش پیدا نکند.

    مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به غیرواقعی بودن قیمت ارز در کشور،  گفت: اعلام نرخ ارز به صورت غیرواقعی برای کنترل بازار و کاهش تورم توسط دولت صورت می‌گیرد که این نرخ غیرواقعی ارز در بازار مانند فنر متراکم شده فشار زیادی را تحمل می‌کند و با کمبود ارز و تورم،  جهش ناگهانی پیدا کرده و بازار را دچار شک قیمت خواهد کرد.

    وی با اشاره به اینکه قیمت ارز باعث افزایش واردات می‌شود، تصریح کرد: به دلیل قیمت غیر واقعی ارز و تورم بازار، وارد کننده سود کلانی از کالا‌های وارداتی دریافت و تقاضا برای واردات افزایش می‌یابد و تولیدات داخلی نیز دچار تعطیلی و ورشکستگی می‌شوند.

    بهادرانی با بیان اینکه نرخ دلار باید متناسب با تورم افزایش یابد، یاداور شد: اگر دلار با توجه به وضع بازار افزایش پیدا کند فضای بازار رقابتی خواهد شد و تولیدات داخلی توان رقابت با کالا‌های خارجی را پیدا خواهند کرد.

    وی با رد کردن این موضوع که جلوگیری از افزایش قیمت ارز در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است، بیان کرد: کمک کردن به مصرف‌کننده به بهای بهم ریختن بازار قابل توجیه نیست، اگر قرار است به اقشار آسیب پذیر کمک شود، باید شفاف و از طریق سازمان‌های مربوطه مانند بهزیستی و کمیته امداد صورت گیرد.

    مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه دولت در ادامه برای کنترل تورم با مشکل مواجه خواهد شد، افزود: دولت برای کنترل تورم هزینه‌های سنگینی می‌پردازد؛ نظم بازار را برهم می‌زند، باعث افزایش واردات می‌شود، تولید داخلی را در معرض ورشکستگی قرار می‌دهد که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

    بهادرانی با اشاره به اینکه کنترل تورم باعث مشکلاتی برای بخش خصوصی می‌شود، یادآور شد: با کمبود بودجه و استقراض دولت از بانک‌مرکزی که باعث افزایش تورم می‌شود، بخش خصوصی نیز برای تأمین منابع مالی خود به مشکل بر می‌خورد و تولید این بخش کاهش خواهد یافت.

    وی با بیان اینکه بازار را نباید فدای نرخ تورم کرد، تصریح کرد: تورم را باید با تعادل میان عرضه و تقاضا و رونق فعالیت‌های تولیدی در دراز مدت ایجاد کرد. تورم را نمی‌توان به شکل دستوری با برهم زدن نظم بازار به وجود آورد.

    مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه 2 نرخی بودن ارز بلای جان اقتصاد است، اظهار کرد: 2 نرخی بودن ارز عملا باعث تقویت بازار‌های خارجی و تضعیف تولیدکنندگان داخلی می‌شود و تفاوت بین ارز مبادلاتی و بازار آزاد باعث ایجاد رانت 700 تومانی برای وارد کننده می‌شود و در مقابل با افزایش قیمت تولید داخلی متناسب با تورم، کالای خارجی با قیمت مناسب‌تر وارد بازار می‌شود و در این میان وارد کننده سود کلانی می‌برد.

    بهادرانی با بیان اینکه نمی‌توان با نرخ ارز برخورد سلیقگی انجام داد، گفت: با اجرای قوانین مربوط به فضای کسب و کار، رفع مشکلات سیستم بانکی و مدیریت بازار می‌توان نرخ ارز را واقعی و در این میان باید از برخورد‌های سلیقه‌ای خودداری کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو