عصر بازار

عضو هیأت مدیره راه‌آهن :

ضرورت تأمین ۸۴ هزار میلیارد تومان برای توسعه ریلی

عصر اعتبار- عضو هیأت مدیره راه‌آهن گفت: برای تحقق اهداف راه‌آهن و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی جابه‌جایی مسافر، ۸۴هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که تلاش می‌شود ۵۰ درصد این رقم توسط بخش خصوصی تأمین شود.

ضرورت تأمین ۸۴ هزار میلیارد تومان برای توسعه ریلی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس ، سعید رسولی، اظهار داشت: برای توسعه حمل و نقل ریلی در طول برنامه ششم توسعه، اهدافی را در دو حوزه حمل بار و حمل مسافر و به تبعیت از آن، برای توسعه راه‌آهن در بخش‌های مختلف نظیر ناوگان، زیرساخت و طرح‌ها داشتیم؛ در این‌باره، طرح‌ها تنظیم‌ و در قالب جداول و مستندات ارائه شد و سپس از سوی سازمان برنامه گردآوری و به عنوان سند تفصیلی برنامه ششم به چاپ رسید.

    رسولی افزود:‌ در زمان رسیدگی به برنامه در مجلس شورای اسلامی،‌ مجلس در حکمی دستیابی به سهم 30 درصد سهم حمل بار و رسیدن به سهم 20 درصدی حمل مسافر در انتهای برنامه را برای حمل و نقل ریلی تکلیف کرد.

    عضو هیأت مدیره راه‌آهن یادآور شد: ما پس از ابلاغ قانون، آن سهمی را که مجلس تصویب کرده و امروز قانون است، را به سال‌های برنامه تقسیم کردیم؛ قطعاً رسیدن به سهم 30 درصدی حمل بار و 20 درصدی حمل مسافر در شرایط فعلی کشور که‌ استراتژی مردم در مسافرت‌ها، حمل و نقل شخصی است و استقبال از حمل جاده‌ای کالا زیاد است، مشکل به نظر می‌رسد، اما باید تلاش کنیم، این اهداف با اقداماتی محقق شود.

    ‌رسولی گفت:‌ این دو هدف برای تحقق، در طول سال‌های برنامه توزیع شد و هدف راه‌آهن قرار گرفت؛ برای تحقق این اهداف، طرح‌ها و الزاماتی است که منابع مورد نیاز آنها نظیر ناوگان، بازسازی و بهسازی، افزایش ظریفیت، دو خطه‌سازی، تراک‌بندی و علائم و ارتباطات، باید به حدی برسد که راه‌آهن به آن هدف دست یابد.

    عضو هیأت مدیره راه‌آهن افزود: برای تحقق این اهداف حدود 84 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که هدفگذاری کرده‌ایم، حداقل 50 درصد این رقم توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذار و 50 درصد از سوی راه‌آهن و دولت به عنوان حاکمیت تأمین شود.

    وی اظهار داشت: این عدد الزاماً نباید از محل منابع عمومی تأمین شوند، بلکه همان‌طور که گفته شد بخشی از این رقم باید از محل سرمایه‌گذاری غیردولتی باشد، در این راستا ضروری است، مشوق‌ها، تضامین و اقداماتی که زمینه را برای جذب سرمایه فراهم کند‌، از سوی دولت برای جذب سرمایه‌گذار ارائه شود‌.

    رسولی بیان کرد: استراتژی ما در راه‌آهن این است که سهم بخش غیردولتی را به حداکثر برسانیم،‌ زیرا با توجه به رقم محدود اعتبارات عمرانی و درآمد ـ‌ هزینه‌های کشور، چندان نمی‌توان خوش‌بین بود که از منابع عمومی کشور چنین رقمی جذب شود.

    عضو هیأت مدیره راه‌آهن افزود: سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد، حمایت‌های مناسبی از راه‌آهن داشته‌اند و در سال‌های گذشته، منابعی که در قانون مصوب شده است‌، تا جایی که مقدور بود، با توجه به درآمدهایی که محقق شد، به توسعه راه‌آهن اختصاص داده‌اند.

    وی اضافه کرد: البته تحقق اهداف برنامه و مشکلات فراروی صنعت ریلی برای افزایش سهم حمل بار و مسافر، فقط منوط به افزایش بودجه نیست، بلکه پیش‌نیازهایی نیز ضروری است؛ توسعه زیرساخت حمل و نقل ریلی، سیاستگذاری‌ها، ارتقاء هماهنگی‌‌ بین‌ارگانی و رشد بهره‌وری در استفاده از منابع، نیز از دیگر الزامات توسعه ریلی کشور است.

    عضو هیأت مدیره راه‌آهن اولویت‌بندی در این حوزه را ضروری دانست و گفت: باید پروژه‌هایی را در سبد منابع در اختیار، اولویت‌بندی و اولویت‌ها را هم دسته‌بندی کنیم، همچنین‌ در اجرای پروژه‌ها ضروری است در راستای ارتقاء بهره‌روی، هر بخشی که به پایان رسید، اگر امکان داشت به بهره‌برداری برسد، تا مردم از آن استفاده کنند و سرمایه‌گذاری معطل نماند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی