عصر بازار

شاخص ارزی وارد کانال ۴۲۰۰ تومان شد؛

تغییر جهت در بازار دلار

عصر اعتبار- در آخرین روز هفته گذشته، دلار از مرز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان عبور و سکه سومین افزایش متوالی را تجربه کرد.

تغییر جهت در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز 10 تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت 4 هزار و 205 تومان رسید. همسو با رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز با 3 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 413 هزار تومان رسید. با افزایش روز آخر، میزان بازدهی سکه در اولین هفته زمستان به 6/ 1 درصد رسید. دلار نیز با عبور از کانال 4 هزار و 200 تومان بازدهی هفتگی خود را به 4 دهم درصد رساند. این روند در حالی به ثبت رسید که دلار در آخرین هفته پاییز بازدهی منفی را تجربه کرده بود.تغییر مسیر دلار در اولین هفته زمستان بیشتر ناشی از افزایش تقاضا در روزهای انتهایی هفته بود. به گفته برخی از فعالان، زمانی که قیمت دلار در معاملات روز چهارشنبه به 4 هزار و 195 تومان رسید، فعالیت ارزی بسیاری از معامله‌گران افزایش پیدا کرد و آنها تلاش زیادی کردند که دلار را در روز آخر هفته وارد کانال بالاتر کنند، اتفاقی که از پنج‌شنبه سه هفته پیش سابقه نداشت.
    به گفته فعالان، دلار معاملات خود را از همان ابتدای روز پنج‌شنبه در کانال 4 هزار و 200 تومان آغاز کرد، امری که خود نشان‌دهنده فعالیت و تحرکات معامله‌گران در ساعات غیررسمی بازار بود؛ چراکه قیمت با فاصله‌ای 5 تومانی نسبت به نرخ بسته شده روز چهارشنبه آغاز به کار کرد. یکی از بازیگران باتجربه بازار اعتقاد داشت، رشد نرخ حواله درهم در رشد دلار اثر زیادی داشت. در این میان، عده زیادی از بازیگران ارزی باور دارند، افزایش قیمت دلار در روز ابتدایی هفته ادامه نخواهد یافت. به گفته این دسته از فعالان، مداخله بازیگران بازارساز در روز پنج‌شنبه کمی کمتر از روزهای دیگر هفته بوده است. به گفته آنها، روز پنج‌شنبه عرضه ارز معمولا تا ساعت 2 بعدازظهر ادامه دارد، حال آنکه در روزهای دیگر هفته مدت زمان بیشتری عرضه ارز از سوی صرافی‌های منتخب صورت می‌گیرد. به باور آنها، با افزایش عرضه ارز در روز شنبه به احتمال زیاد قیمت نیز کاهش خواهد یافت. این در حالی است که گروه دیگری باور دارند، هفته جاری با قدرت‌نمایی تقاضا همراه خواهد بود. این گروه باور دارند، میزان خرید ارز در روزهای ابتدایی سال جدید میلادی افزایش پیدا می‌کند.

    در این میان، عده‌ای از معامله‌گران بازار نیز باور دارند، اگر اونس روز جمعه، بالای مرز هزار و 300 دلار به کار خود پایان دهد، روز شنبه با هجوم تقاضا به‌سوی بازار سکه مواجه خواهیم بود و بازار دلار روز آرامی را پشت‌سر خواهد گذاشت. هفته گذشته نیز سکه روزهای پرنوسان‌تری نسبت به دلار داشت. در این میان، ربع سکه با افزایش2/ 3 درصدی برنده اصلی بازار بود و دلار و سکه تمام رشد بسیار پایین‌تری را نسبت به فلز کوچک بازار سکه تجربه کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی