عصر بازار

عضو اتاق بازرگانی تهران :

پایین نگه داشتن نرخ دلار به صورت مصنوعی تورم را کاهش می‌دهد

عصر اعتبار- آرگون گفت: با پایین نگه داشتن نرخ مصنوعی دلار، کاهش تورم را در پی خواهد داشت، بنابراین با پایین آمدن هزینه تولید، تورم نیز رشد پیدا نخواهد کرد.

پایین نگه داشتن نرخ دلار به صورت مصنوعی تورم را کاهش می‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نقش دلار در بازار اظهار کرد: قیمت دلار یکی از متغیر‌های مهم اقتصادی است که نقش بسیار مهمی در ایجاد تعادل در بازار دارد.

    عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به عدم همسان سازی قیمت دلار با نرخ تورم تصریح کرد: دلار مانند هر کالایی تابع قیمت بازار است و در صورت افزایش قیمت کالا‌های دیگر به تناسب بازار لازم است قیمت آن افزایش یابد. در این میان ارائه ارز دولتی باعث می‌شود که نرخ ارز به صورت مصنوعی ثابت مانده و قیمت آن افزایش پیدا نکند.

    وی با اشاره به دخالت دولت برای کاهش غیر واقعی ارز در کشور تاکید کرد: پایین نگه داشتن نرخ مصنوعی دلار کاهش تورم را هم در پی خواهد داشت، چرا که با پایین آمدن هزینه تولید، تورم نیز رشد پیدا نمی‌کند و به دنبال آن اشتغال هم افزایش می‌یابد، البته این اثر تنها در کوتاه مدت جواب می‌دهد و در بلند‌مدت پایین نگاه داشتن نرخ ارز، می‌تواند عامل رشد واردات، تهدید برای تولید و اشتغال و به موجب آن پیامدهای منفی را برای دولت‌های آتی به دنبال خواهد داشت.

    آرگون با اشاره به نیاز کشور به صادرات برای افزایش رونق اقتصادی یادآور شد: رابطه‌ای مثبت میان صادرات کالا‌های غیرنفتی و نرخ دلار وجود دارد و در صورت همسان سازی نرخ ارز با تورم صادرات کالا، توجیه بیشتری پیدا می‌کند و تراز تجاری مثبت خواهد شد.

    تقویت صادرات در گرو افزایش تولید در بخش خصوصی
    وی با بیان اینکه دولت نیز از این افزایش صادرات بهره مند می‌شود، بیان کرد: افزایش صادرات ناشی از بالا رفتن تولید در بخش خصوصی است و این رونق اقتصادی می‌تواند درآمد دولت از محل مالیات را افزایش دهد و باعث اشتغال‌زایی شود.

    آرگون با بیان اینکه موانع زیادی بر سر صادرات کشور وجود دارد، تاکید کرد: مشکلات عوامل متعددی در راه صادرات کشور وجود دارد که می‌توان به بحث‌های بانکی، نقل و انتقالات، ال‌سی باز کردن، نبود دیپلماسی اقتصادی، نرخ ارز و حضور در سازمان تجارت جهانی اشاره کرد، که البته کالای ایرانی با وجود این محدودیت‌ها توان رقابت و حضور در بازار خارجی را از دست می‌دهد.

    عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اثرات منفی عدم همسان سازی دلار با قیمت تورم گفت: در صورت عدم همسان سازی نرخ دلار با بازار سرمایه ضمن از دست دادن بازار‌های خارجی و کاهش صادرات،  بازار‌ داخلی نیز متضرر می‌شود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه دولت نباید به واردکنندگان کالا‌های غیر اساسی سوبسید ارائه دهد، اذعان کرد: دولت با کاهش قیمت دلار در واقع سوبسید به واردکننده پرداخت و به نوعی از تولیدات داخلی سایر کشور‌ها حمایت می‌کند.

    وی با بیان اینکه تکی نرخی شدن دلار در لایحه بودجه 97 دیده نمی‌شود، یاد آور شد: تک نرخی شدن ارز باعث جلوگیری بسیاری از ویژه خواری و رانت‌های اقتصادی می‌شود که متاسفانه به دلیل نگرانی دولت از افزایش قیمت‌ها صورت نگرفته است.

    عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه تک نرخی بودن ارز، بازار را رقابتی خواهد کرد،گفت: با تک نرخی شدن ارز ضمن پیشگیری از نوسانات بازار، واردات و صادرات با نرخ واقعی صورت می‌گیرد و کالای تولید در داخل و کالای وارداتی در شرایط برابر رقابت می‌کنند.

    آرگون در پایان با بیان اینکه ارائه قیمت غیر واقعی ارز در کوتاه مدت جواب خواهد داد،تاکید کرد: نرخ واقعی دلار بالاتر از رقم فعلی است که در بودجه سال 97 به صورت غیر واقعی اعلام شده و در صورت تورم یا کمبود ارز جهش زیادی خواهد داشت، برای مثال می‌توان به سال 90 اشاره کرد که دلار از 2 هزار تومان به حدود 4 هزار تومان رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو