عصر بازار

سخنگوی سازمان غذا و دارو؛

حذف پوشش بیمه ای داروهای بدون نسخه نهایی نشده است

عصر اعتبار-سخنگوی سازمان غذا و دارو، گفت: موضوع خروج داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه های پایه هنوز نهایی نشده است.

حذف پوشش بیمه ای داروهای بدون نسخه نهایی نشده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر ، دکترکیانوش جهانپور در خصوص خروج داروهای بدون نسخه(OTC) از پوشش بیمه های پایه، اظهارداشت: تصمیمی در شورای‌عالی بیمه قبل از انتقال دبیرخانه این شورا به وزارت بهداشت مبنی بر خروج داروهای بدون نسخه از پوشش بیمه پایه گرفته شده که البته این موضوع تاکنون نهایی نشده و مورد تصویب دولت قرار نگرفته و لذا اجرایی نیز نشده است، اگرچه بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان امر در صورت نهایی شدن و ابلاغ آن، این تصمیم در راستای منافع عمومی و تخصیص بهینه منابع در نظام سلامت ارزیابی می شود.

    وی خاطر نشان ساخت: داروهای OTC یا بدون نسخه، داروهای متداول، پرمصرف، ارزان و کم عارضه ای هستند که بدون نسخه و تجویز پزشک از داروخانه ها در سراسر دنیا قابل تهیه هستند و حتی در باکس دارویی و جعبه کمکهای اولیه بسیاری از منازل و خانواده ها موجودند، در بسیاری از نظام های سلامت کشورهای مختلف نیزمشمول بیمه نیستند، هیچ آنتی بیوتیکی در فهرست بدون نسخه قرار ندارد و همین امروز و قبل از ابلاغ چنین مصوبه ای بسیاری از افراد این داروها را بدون نسخه از داروخانه ها تهیه می کنند.

    جهانپور افزود : داروهای بدون نسخه برخی اقلام نظیر مسکن های خفیف مانند استامینوفن و ... یا داروهای سرماخوردگی و برخی محلول های ضد عفونی یا آنتی اسید گوارشی و ... را شامل می شود و در صورت نهایی شدن و ابلاغ، در حال حاضر 83 قلم/ شکل دارو را شامل می شود.

    سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اضافه کرد: در هر حال تاکنون چنین مصوبه ای در دولت نهایی و ابلاغ نشده ولی در صورت اجرایی شدن افزون بر 140 میلیارد تومان صرفه جویی در این موضع اتفاق خواهد افتاد که این منبع می تواند به اولویت‌های بالاتر و مهمتری نظیر داروهای بیماران خاص و صعب العلاج و ... تخصیص یابد و ازین جهت در راستای منافع عمومی و تسهیل ارایه خدمات دارویی ارزیابی می شود.

    وی افزود: حسب اطلاع این مصوبه تنها در مورد داروهای بدون نسخه افراد بالای 12 سال بوده و در صورت نهایی شدن، شامل نسخ دارویی بیمه افراد زیر 12 سال نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی