عصر بازار

بررسی وضعیت بازار سکه و ارز در هفته های اخیر؛

عطش خریداران آرام گرفت

عصر اعتبار- بازار سکه در هفته های اخیر منتهی به آخر پاییز، شرایط نسبتا متعادلی را طی کرد.

عطش خریداران آرام گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، پس از التهابی که در بازار سکه ایجاد شد و عطش خریداران برای خرید سکه نقدی و آتی، این بازار در پایان پاییز آرام گرفت و با شرایط نسبتا متعادلی وارد فصل زمستان شد. عرضه های بانک کارگشایی برای پایان پاییز نسبتا کارگشا بود و خریداران این بازار را برای مدت کوتاهی ناامید کرد. اما این روند دیری نپایید و با ورود زمستان نصفه و نیمه به طبیعت که هیچ نشانی از زمستان با خود نداشت و خبری از بارندگی و سوز و سرما نبود، منجر شد تا فعالان بازار گرمای بازار را در نبود سرمای زمستان، مجددا شعله ور سازند و خریداران بازار سکه را ترغیب کنند که مجددا در هجوم برای خرید سکه صف‌آرایی کردند. اینگونه بود که بازار سکه در اوایل فصل زمستان بدون برف سال 96، کار و بارش سکه شد و توانست مجددا در مدار صعودی قیمت قرار گیرد. مداری که مسبب ناراحتی بخشی از جامعه می‌شود، بخشی که پولی برای سرمایه‌گذاری نداشته و در روند صعودی قیمت‌های طلا و ارز و بازار بورس و ... فقط نظاره گرند و افسوس می‌خورند و خوشحالی بخش دیگری را فراهم می‌سازد که بخشی از دارایی خود را به سکه تبدیل کرده و در گاوصندوق‌های خود نگهداری می کنند. اما آنچه که مشخص است این موضوع است که روند صعودی سکه، توجهی به خوشحالی و ناراحتی فعالان بازار و غیرفعالان بازار ندارد و به شاخص های مالی در سطح دنیا نگاه می کند. اگر فضای حاکم بر بازارهای جهانی صعودی باشد، قیمت مورد نظر صعود و در غیر این صورت در شرایط خود باقی می ماند و یا شاید هم نزول کند.
    به هر حال در هفته اول زمستان قیمت‌های سکه و ارز از حالت درجا زدن خارج شده و وارد روند صعودی دیگری شدند. یکی از دلایل رشد قیمتی سکه را می‌توان در نوسان قیمتی اونس جستجو کرد. همانطورکه فعالان بازار اطلاع دارند پس از افزایش نرخ بهره آمریکا در هفته گذشته به میزان 0.25 درصد، برخی از تحلیلگران مالی معتقد بودند که این قفل زرد، می‌تواند تا قیمت 1300 دلار رشد قیمتی را تجربه کند. وقتی نمودار قیمتی اونس طلا در قالب تکنیکال قرار می‌گیرد، می توان دید که قیمت 1300 دلار به عنوان یکی از مقاومت‌های مهم این کالای با ارزش محسوب می‌شود و می‌شد انتظار داشت که این قیمت را لمس کند. اما آنچه مهم است عکس العمل اونس طلا به این مقاومت است.
    با افزایش قیمت اونس تا مرز 1300 دلار، فعالان بازار سکه فرصت را غنیمت شمرده و شوک قیمتی مثبتی را بر پیکره بازار سکه وارد کردند. فشار تقاضا بر روی سکه در روزهای پایانی هفته گذشته و اوایل هفته جاری باعث شد تا قیمت سکه تا حوالی 1 میلیون 420 هزار تومان نیز رشد و خریداران خود را شاد کند. اما همانطور که اشاره شد باید عکس العمل اونس طلا را به قیمت 1300 دلار زیر نظر داشت. در اولین روز هفته جاری، این عکس العمل منفی بود و قیمت جهانی اونس با رنگ قرمز به کار خود ادامه داد. البته فشار رنگ قرمز بر تغییرات قیمت جهانی اونس چندان قوی نبود و تنها توانست 1 دلار تغییر در قیمت اونس ایجاد کند. البته این تغییرات در ابتدای ساعات روز شنبه رقم خورد و می‌تواند این تغییرات تا انتهای روز نوسانات زیادی را تجربه کند. به نظر می‌رسد اونس برای شکست مقاومت 1300 دلار نیاز به فشار تقاضای قدرتمندی دارد که این تقاضا در سایه خبرهای مختلف اقتصادی مختلف می‌تواند به وقوع بپیوندد.
    اما به حرکت قیمت اونس طلا و سکه نقدی در بازارهای داخلی، اتفاق جالبی رخ داد. قیمت قراردادهای آتی سکه که در بازار سکه آتی در حال معامله است، تغییر چندانی نکرد و تغییر قیمتی قرارداد تحویل سکه در شهریور سال 97 به گونه‌ای بود که گویا این قرارداد هیچ ارتباطی به سکه ندارد. زیرا هنگامی که سکه نقدی حوالی قیمت 1 میلیون 400 هزار تومان و چه بسا کمتر از این قیمت در نوسان بود و از سوی دیگر دلار روزهای کم فروغ خود را سپری می‌کرد و زیر 4200 تومان در نوسان قیمتی بود، سکه آتی تحویل شهریور سال بعد، بالای قیمت 1 میلیون 600 هزار تومان در نوسان بود و بعضا قیمت‌های 1 میلیون 620 هزار تومان را نیز لمس کرد. اما در حال حاضر که قیمت سکه نقدی حوالی 1 میلیون 420 هزار تومان بوده و دلار نیز بالای قیمت 4200 تومان در حال معامله است، قیمت سکه آتی تحویل شهریور سال 97، به تمام فشار تقاضایی که ایجاد شد، توانست به سختی بالای قیمت 1 میلیون 600 هزار تومان معامله کند. اتفاقی که در نگاه اول غیرطبیعی است، اما با نگاهی دقیق‌تر به معاملات آتی سکه، می‌توان اینگونه استنباط کرد که هر چه به سررسید نزدیک‌تر می‌شویم، قاعدتا اختلاف قیمتی سکه نقدی با آتی کم شده و این دو قیمت همگرا می‌شوند. به عنوان مثال می توان قرارداد آتی سکه تحویل 25 دی ماه 96 را نام برد که در حال حاضر با قیمت 1 میلیون 430 هزار تومان در حال معامله است. این در حالی است که قیمت سکه نقدی برابر 1 میلیون 420 هزار تومان است. اختلافی 10 هزار تومانی که به مرور زمان از این اختلاف کم شده و این دو قیمت به یکدیگر نزدیک خواهند شد. اما این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که به دلیل جرایم موجود در بازار آتی به موجب عدم تحویل سکه در زمان سررسید، قیمت سکه نقد و آتی هیچگاه به یکدیگر نمی‌رسد و همیشه اختلافی چند هزار تومانی با یکدیگر دارند.
    اما در بازاری که صحبت از روند سکه آتی شد، باید نگاهی هم به قیمت ارز داشته باشیم. زیرا قیمت سکه به شدت از نوسانات قیمت ارز تاثیر می‌پذیرد. در هفته های پایانی پاییز قیمت دلار نیز در حال ورود به خواب زمستانی بود. اما دلار نیز وقتی فهمید خبری از سوز و سرما در زمستان امسال نیست، قید خواب زمستانی را زد و وارد روند صعودی دیگری شد و برای بار چندم در شش ماهه دوم امسال به سمت قیمت 4200 تومان حمله‌ور شد تا شاید بتواند این مقاومت و مقاومت‌های پیش روی خود را یکی پس از دیگری بشکند. اما شکست مقاومت قیمت دلار به این راحتی نیست و عوامل زیادی باید شکل بگیرد تا قیمت دلار بتواند در مدار صعودی قرار گیرد. در اواخر پاییز بود که خبرگزاری‌های مختلفی از مکدر شدن حال رییس جمهور بابت افزایش نرخ دلار خبر دادند که منجر شد دلار چند هفته‌ای را آرام بگیرد. اما این آرام گرفتن دیری نپایید که در هم شکست و دلار مجددا وارد فاز صعودی شد. به نظر می‌رسد در آینده شاهد کاهش قیمت دلار تا حوالی 4200 تومان و قیمت‌های پایین تر خواهیم بود. مگر اینکه خبر بد سیاسی و یا اقتصادی مخابره شود که امید است این اتفاق رخ ندهد و دلار وارد فاز نزولی شود.
    حرکت صعودی قیمت دلار بخشهای مختلفی از اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار میدهد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با زندگی مردم سروکار دارد. افزایش قیمت تمام شده برخی از محصولات تولیدی که مواد خامشان وارداتی است، از جمله مشکلاتی است که می‌تواند در روند افزایشی قیمت دلار بر جامعه تاثیر بگذارد.
    با همه این اوصاف به نظر می‌رسد که افزایش نرخ دلار مقطعی بوده و این ارز در زمان فعلی سودای افزایش قیمت هیحانی را در سر نمی پروراند، مگر آنکه اتفاق خاص رخ دهد. کاهش شاخص دلار نیز دلیل اصلی است برای کاهش قیمت دلار در داخل کشور. روند صعودی اونس طلا نیز می تواند مدت زمانی را در این محدوده قیمتی استراحت کرده و پس از آن مسیر بعدی خود را که می تواند صعودی بوده و یا نزولی باشد را انتخاب کند. اما به عقیده بسیاری از فعالان بازار طلا، رشد قیمت فلز زرد نمی‌تواند در بلندمدت ادامه یابد و فعالان بلندمدتی در بازار طلا در سطح جهانی، باید به نکات بیشتری توجه داشته باشند تا بتوانند سود مناسبی کسب کنند.
    محمود احترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو