عصر بازار

وضعیت آمادگی ارتباطی بانک‌ها در زمان سوانح طبیعی چگونه است؟

عصر اعتبار- لزوم آمادگی و پشتیبانی ارتباطی بانک‌ها در زمان بحران و بروز سوانح طبیعی یکی از دغدغه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و به‌منظور بررسی چالش‌ها، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های سیستم‌های ارتباطی آنها راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

وضعیت آمادگی ارتباطی بانک‌ها در زمان سوانح طبیعی چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رسول سراییان - رییس سازمان فناوری اطلاعات - در جلسه ارزیابی تاب‌آوری دستگاه‌های ارتباطی بانکی در زمان بحران‌های طبیعی که در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: این جلسه به‌منظور بررسی چالش‌ها، نیازمندی‌ها و توانمندی‌های سیستم‌های ارتباطی و زیرساخت‌های موجود بانک‌ها و همچنین ارایه راهکارها و پیشنهادها به‌منظور ارتقا، تداوم و بهبود سرویس‌دهی در شرایط بحرانی برگزار شده است.

    وی با اشاره به‌ تاکیدات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برگزاری جلسات هماهنگی با حضور نمایندگان IT بانک‌های دولتی، افزود: لزوم آمادگی و پشتیبانی ارتباطی بانک‌ها در زمان بحران و بروز سوانح طبیعی یکی از دغدغه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

    سراییان با اشاره به ایجاد مسیرهای ارتباطی جایگزین و پشتیبانی امن در زمان بحران و پس از بحران اظهار کرد: ارزیابی و جمع‌بندی وضعیت موجود زیرساخت‌های ارتباطی بانکی در سرورهای اصلی و پشتیبان به‌منظور بهبود وضعیت ارتباطی در شرایط بحرانی از اولویت‌های مهم و ضروری است .

    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استماع مشکلات بانک‌ها در خصوص ایجاد سرویس‌های ارتباطی در مواقع بحران از قبیل هزینه بالای ایجاد مراکز پشتیبانی امن و همچنین نبود دستورالعمل واحد برای ایجاد این مراکز، تصریح کرد: بانک‌ها برای ایجاد مسیرهای ارتباطی پشتیبان نیازمندی‌های خود از سوی وزارت ارتباطات و اپراتورها را اعلام کنند.

    وی ارتباط بانکی بین مراکز اصلی، پشتیبان و مراکز  DR موسوم به Disaster Recovery  و لزوم برقراری ارتباط در شرایط بحرانی را از اولویت‌های مهم این حوزه دانست و افزود: بانک‌ها در بحث سیستم‌های ارتباطی باید امکانات و توانمندی‌های موجود  و وضعیت مطلوب خود را به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال کنند.

    رییس سازمان فناوری اطلاعات با اعلام اینکه در فاز بعدی بانک‌ها برنامه‌ریزی‌های خود در زمینه ایجاد مراکز  DRو ظرفیت‌های در نظر گرفته‌شده برای این مراکز را به ما اعلام کنند، گفت: در گام بعدی با جمع‌بندی این گزارش‌ها می‌توان استراتژی‌های مشخص و متمرکزی برای ایجاد مراکز DR  از سوی بانک مرکزی در راستای چابک‌سازی و امنیت سرویس‌های ارتباطی تدوین شود.

    سراییان با تصریح بر لزوم آماده‌سازی سیستم‌های ارتباطی در مواقع بحرانی اظهار کرد: باید به جهت بررسی تاب‌آوری سیستم‌های ارتباطی بانکی و آماده بودن زیرساخت‌ها، مانورهایی باهدف بررسی ظرفیت‌ها و ماندگاری ارتباط بانکی و برآورد میزان آمادگی در شرایط اضطراری را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی