عصر بازار

جدیدترین آمار تجارت خارجی ایران اعلام شد

عصر اعتبار- کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه سال‌جاری منتشر شد که براین اساس تراز تجاری ایران با صادرات بیش از ۳۱ میلیارد دلار و واردات بیش از ۳۷ میلیون دلار در حدود منفی شش میلیارد دلار است.

جدیدترین آمار تجارت خارجی ایران اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجموع صادرات غیرنفتی ایران در 9 ماهه سال‌جاری به 31 میلیارد و 640 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.39 درصد کاهش داشته است.

    در عین حال، صادرات کالاهای ایرانی به چین در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 12.78 افزایش یافته و در بازار عراق هم رشد 0.36 درصدی ثبت شده است. صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و افغانستان به ترتیب با افزایش 28.99 درصدی و 6.27 درصدی همراه شد و شاهد افت 18.39 درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.

    بر این اساس در 9 ماهه سال‌جاری تشریفات گمرکی 115 میلیون و 171 هزار تن کالا در گمرکات کشور تماما به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار 26 میلیون و 595 هزار تن سهم واردات و 88 میلیون و 576 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.

    سهم 33.8 میلیارد دلاری 3900 شرکت از کل واردات

    بر اساس این گزارش، در 9 ماهه سال‌جاری به میزان 37 میلیارد و 570 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 18.31 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.

    بنابراین گزارش، در 9 ماهه سال جاری بیش از 33 میلیارد و 800 میلیون دلار از کل واردات ایران در اختیار 3900 شرکت تولیدی شناخته شده و برند یا شرکت‌های بازرگانی معتبر بوده است که البته اسامی چند تاجر بنام و سرشناس هم در بین این شرکت‌ها دیده می‌شود.

    در مجموع بیش از 90 درصد از ارزش کل واردات ایران به 3900 شرکت اختصاص دارد.

    در این فهرست، شرکت‌های فعال در صنعت خودرو در رتبه‌های نخست قرار دارند. پس از این شرکت‌ها به ترتیب شرکت‌های بنام و شناخته شده فعال در حوزه تامین کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد، دارو و صنایع غذایی دیده می‌شوند.

    در مجموع در 9 ماهه سال جاری شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و افراد حقیقی فعال در واردات کالا بیش از 17 هزار عدد بوده‌اند.

    عمده‌ترین کالاهای صادراتی

    اقلام عمده صادراتی کشورمان در مدت یادشده به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش پنج میلیارد و 98 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و 68 میلیون دلار، متانول به ارزش 835 میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین با 810 میلیون دلار و سنگ‌آهن هماتیت دانه‌بندی به ارزش 756 میلیون دلار بوده است.

    اقلام عمده وارداتی

    اقلام عمده وارداتی در این مدت نیز به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید خودروی سواری با یک میلیارد و 240 میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و 115 میلیون دلار، برنج یک میلیارد و 15 میلیون دلار، لوبیای سویا با 749 میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر 1500 تا 2000 سی سی بجز آمبولانس و هیبریدی به ارزش 660 میلیون دلار بوده است.

    عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

    عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در 9 ماهه سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش شش میلیارد و 527 میلیون دلار، عراق با چهار میلیارد و 628 میلیون دلار، امارات متحده عربی با چهار میلیارد و 458 میلیون دلار، جمهوری کره با سه میلیارد و 11 میلیون دلار و افغانستان با دو میلیارد و چهار میلیون دلار بوده است.

    کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

    کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با 9 میلیارد و 452 میلیون دلار، امارات متحده عربی با شش میلیارد و 656 میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و 576 میلیون دلار، جمهوری کره با دو میلیارد و 563 میلیون دلار و آلمان با دو میلیارد و 95 میلیون دلار بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو