عصر بازار

سود اقتصادی مهاجران ایرانی برای آمریکا چقدر است؟

عصر اعتبار- خسارت سنگین خروج نخبگان از کشور، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ رقمی که جبران آن در شرایط فعلی، سخت و شاید غیرممکن باشد.

سود اقتصادی مهاجران ایرانی برای آمریکا چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در جهان معاصر امروزی، از نیروی انسانی به عنوان ارزنده ترین ثروت و سرمایه اقتصادی کشورها یاد می شود، تا جاییکه برخلاف گذشته، منابع طبیعی و زیر زمینی بعد از نیروی انسانی معنا پیدا می‌کند.
    در طول سالیان گذشته، تعداد قابل توجهی از نخبگان و بزرگان علمی کشور بنا به دلایل گوناگون به مهاجرت از این مرز و بوم پرداخته اند و با سکونت و اقامت در آن سوی مرزها در صدد ساختن آینده ای بهتر برای خود بوده اند.

    فارغ از برخی نقدهایی که به این موضوع از سوی کارشناسان وارد می شود و البته طرح برخی از ایرادها در بخش هایی از ساز و کار اداری کشور که به نوعی نخبگان را به مهاجرت ناگزیر می سازد، در اصل و ماهیت این موضوع شک و تردیدی وجود ندارد که خروج نیروی انسانی نخبه از کشور پس از سرمایه گذاری عظیم و سنگینی که نظام و دولت برای تربیت آنها لحاظ می‌کند، خُسران بزرگی است که نمی توان به سادگی از آن غفلت کرد.

    اوج این خسارت در شرایطی که یک نیروی انسانی آماده خدمات رسانی به کشور و ملت خود می شود، سودای مهاجرت سر می‌دهد و بنای مسافرت به آنسوی مرزها را در اندیشه خویش می پروراند.

    چندی پیش، اظهاراتی تامل برانگیز از سوی عبده تبریزی، کارشناس مسائل اقتصادی در برخی رسانه ها منعکس شد که به انتظار 5/1 میلیون نفر ایرانی در صف مهاجرت به استرالیا اشاره داشت.

    عدد و رقمی که بسیار تعجب برانگیز محسوب می شود و اینکه بر چه اساس و مبنای محاسباتی این میزان برآورد شده است، اما تردیدی وجود ندارد که بخشی از جامعه نخبه کشور، در صدد خروج از این مرز و بوم و اقامت در دیگر ممالک هستند.

    حسن تقوی،کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لزوم کاهش حداکثری خروج و مهاجرت نخبگان از کشور به دیگر ممالک اظهار کرد: طبق گفته کارشناسان ، سالیانه حدود 150 هزار نفر نخبه از کشور خارج می شوند که هزینه آموزش و تربیت هر کدام از این افراد قریب به 1 میلیون دلار برآوُرد می شود.

    وی افزود: یکی از روسای دانشگاه های کشور، از خروج 92 درصد از المپیادی های کشور طی 14 سال اخیر به جوامع توسعه یافته خبر داده بود که حدود 150 هزار میلیارد دلار بابت آنها هزینه شده است.

    کارشناس مسائل اقتصادی گفت: روایتی دیگر حاکی از هزینه 300 میلیون تومانی هر متخصص کشور است که به هر حال بدون هرگونه قضاوت در خصوص میزان دقت اعداد و ارقام اعلام شده، تردیدی وجود ندارد که هزینه های سنگینی از دوران ابتدایی تا مقاطع عالیه برای نخبگان کشور از سوی نظام مصروف می شود که متاسفانه با خروج آنها از این مرز و بوم،گویی این سرمایه ها، به‌صورت مجانی به آنسوی مرزها تقدیم می‌شود.

    لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای ماندگاری نخبگان در کشور
    محمد صادقی،کارشناس مسائل اقتصادی  با اشاره به نقش تعیین کننده و اثرگذار ایرانیان نخبه و مهاجر به کشورهای توسعه یافته همچون ایالات متحده در حوزه های حساس متعدد،اظهار کرد: این افتخاری بزرگ برای ایران و ایرانیان است که نخبگان این کشور در عرصه های حساس جوامع توسعه یافته ایفای نقش می‌کنند اما با عنایت به سرمایه ای که برای این گروه هزینه می شود، منطق حکم می کند شرایط لازم برای ماندگاری هر چه بیشتر نخبگان در این مرز و بوم فراهم شود.

    وی افزود: طبق گزارش های منتشر شده ؛ ایرانیان در زمره مهاجرینی محسوب می شوند که در مقایسه با دیگر مهاجرین کشورها از درآمد سالیانه هر چه بیشتری برخوردارند و این امر ریشه در توانمندی های خاص نخبگان ایرانی در عرصه های علمی، تخصصی و فنی دارد.

    صادقی در خاتمه یادآور شد: براین اساس حضور دانشجویان ایرانی در ایالات متحده، 386 میلیون دلار برای اقتصاد آمریکا سود به همراه داشته است که به اعتقاد بنده باید با هوشمندی و درایت از این ظرفیت ها به نحو شایسته تری در داخل کشور بهره مند شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی