عصر بازار

فعالیت سه چهارم فین تک‌های ایران در حوزه پرداخت

عصر اعتبار- یک کارشناس بانکداری الکترونیک با بیان اینکه، سه چهارم فین تک‌های ایران در حوزه پرداخت فعال هستند، گفت: اگر بانک‌ها بخواهند سرویس های متنوع ارائه دهند باید به بازیگران بیرونی و فین تک ها متکی باشند.

فعالیت سه چهارم فین تک‌های ایران در حوزه پرداخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر  اعتبار» به نقل از ایبِنا، نیما نامداری در خصوص آینده صنعت پرداخت در ایران باتوجه به ظهور بازیگران جدید و فین تک‌ها در این بخش، اظهار داشت: آینده خوبی برای صنعت پرداخت به دلیل جوانی و ساختار خوب با وجود بازیگران جدید و جوان، پیش بینی می شود.

    وی با اشاره به اینکه سه چهارم فین تک های ایران در حوزه پرداخت فعالیت می کنند، افزود: اما ایراد بزرگ در حوزه پرداخت، سخت بودن نوآوری در ارائه خدمات به دلیل نبود پرداخت اعتباری و خاص بودن مدل کارمزد است. به عبارتی مدل درآمدی بسیار محدودی در صنعت پرداخت وجود دارد.

    معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا ، وضعیت مدل درآمدی در نظام بانکی را برعکس حوزه پرداخت دانست و ادامه داد: در حوزه بانکی، انواع حوزه های کار و شیوه های نوآوری وجود دارد اما هنوز گام جدی برای فین تک ها برداشته نشده و علت آنهم این است که بانک ها اغلب قدمت بالایی دارند و سالخورده هستند و همین موضوع محافظه کارشان کرده است.

    نامداری اتفاقات رخ داده در حوزه پرداخت را مطلوب توصیف کرد و گفت: البته معتقدم بعد از چند سال این اتفاق در بانک ها نیز می افتد؛ یکی از دلایل اصلی آنهم، این است که بانک ها هم اکنون به شدت به لحاظ سوددهی و سلامت مالی دچار مشکل شده اند و ناچار هستند برای نگه داشتن مشتریان و افزایش رضایت مشتریان فعلی سرویس های متنوع ارائه دهند.

    این فعال در حوزه پرداخت، گفت: اگر بانک ها می خواهند سرویس های متنوع ارائه دهند چاره ای ندارند جز اینکه به بازیگران بیرونی و فین تک ها متکی شوند؛ البته برای اینکار به پلت فرم احتیاج دارند.

    معاون طرح و توسعه شرکت ارتباط فردا با تأکید براینکه هم اکنون پلت فرم هایی نیز شکل گرفته که گام های بلندی در این حوزه محسوب می شود، تصریح کرد: اما بنظرم بانک ها در این زمینه تأخیری نسبت به نظام پرداخت دارند.

    وی در پاسخ به این سوال که ظهور فین تک‌های بانکی در کشور چقدر زمان نیاز دارد؟ گفت: احتمالا در حوزه پرداخت، فین تک ها تا دو سه سال آینده به 8 الی 10 عدد برسند و فکر می‌کنم در حوزه غیرپرداختی و بانکی شاید به تعداد انگشتان دو دست فین‌تک داشته باشیم.

    نامداری در توضیح فین تک های غیرپرداخت تأکید کرد: منظور از فین تک غیرپرداخت، شرکت هایی است که در حوزه پی اف ام، اعتبارسنجی و اعتباری، کیف پول بانکی کار می کنند؛ بعبارت دیگر هر فین تکی که اصلی ترین فعالیتش کارت بانک نیست، فین تک غیرپرداخت محسوب می شود.

    یادآور می‌شود، هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع" نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب و کار مالی" دوم و سوم بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی