عصر بازار

نماینده بجنورد‌ در مجلس شورای‌اسلامی خبر داد:

بررسی اثرات تورمی افزایش بهای بنزین از سوی مرکز پژوهش‌ها

عصر اعتبار- علی قربانی گفت: در صورتی که نرخ حاملهای انرژی افزایش پیدا کند نرخ تورم بیش از ۲.۴ دهم درصدی خواهد شد که دولت اعلام کرده است.

بررسی اثرات تورمی افزایش بهای بنزین از سوی مرکز پژوهش‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اثرات تورمی افزایش بهای حامل های انرژی گفت: آنچه دولت اعلام کرده تورم دو رقمی نخواهد شد اما پیش‌بینی اقتصاددانان این است که اگر نرخ حامل های انرژی افزایش پیدا کند و بهای بنزین و گازوئیل با همان نرخی که دولت اعلام کرده در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد قطعا نرخ تورم 2 رقمی خواهد شد.

    وی افزود: البته ما این موضوع را به مرکز پژوهش های مجلس اعلام کردیم و اثرات تورمی آن هم مورد بررسی قرار گرفته است که چه اثراتی بر روی تورم و علی‌الخصوص ده دهک جامعه خواهد داشت.

    قربانی گفت: ما در انتظار اعلام نتایج تحقیقات مرکز پژوهش‌ها هستیم و زمانی که آنها اعلام کنند ما تصمیم نهایی خود را اعلام خواهیم کرد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که نرخ حاملهای انرژی افزایش پیدا کند تورم بیش از 2.4 دهم درصدی خواهد شد که دولت اعلام کرده است.

    وی همچنین در مورد حذف 33 میلیون نفر یارانه بگیر افزود: سال گذشته مجلس این اجازه را به دولت داد تا یارانه افراد پر درامد را قطع کند اما این کار از سوی دولت صورت نگرفت و برای سال 97 این پیشنهاد داده شد که به 8 گروه یارانه داده شود و بقیه نیز حذف شوند.

    قربانی تصریح کرد: یکسری از گروه‌ها در جامعه هستند که ما معتقدیم مستحق دریافت یارانه هستند.

      وی گفت: آنچه از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده 7 دهک از ده دهک جامعه که میانگین درآمدی 3 میلیون و 300 هزار تومان ( درآمد یک خانواده 4 نفره در کشور) نیازمند دریافت یارانه نیستند اما از 80 میلیون نفر جمعیت کشور حدود 6 میلیون نفر زیر میانگین درآمد کشوری قرار دارند و در حقیقت نباید از دریافت یارانه حذف شوند.

    وی ادامه داد: دولت اعلام کرده که ما یک ریال از افزایش نرخ حامل‌های انرژی و حذف یارانه بگیران در بودجه محاسبه نکرده‌ایم. این در حالی است که نمایندگان معتقدند دولت با این کار تنها کسری های خود را جبران خواهد کرد.

    قربانی افزود: هر چند دولت مدعی است که یک ریال از پول یارانه‌ها را جایی هزینه نخواهد کرد و تنها آنرا برای ایجاد اشتغال و کمک به صادرات و رونق اقتصادی هزینه خواهد کرد اما مجلسی ها معتقدند عملا دولت این کارا را انجام نمی دهد و این موضوع در حد شعارباقی خواهد ماند و قابلیت اجرا ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی