عصر بازار

قیمت سکه و دلار پر نوسان شد؛

موج هیجان در بازار ارز

عصر اعتبار- فضای هیجانی بازار موجب غافلگیری معامله‌گران خالی‌فروش و ورود تقاضای جدید به معاملات ارزی شد. در حالی که بازار در آخرین روزهای پرتقاضای فصلی خود به‌سر می‌برد و همه نشانه‌ها حاکی از برگشت تقاضا به سطوح عادی‌تر بودند، هیجان‌های این روزها موجب شد که تقاضای جدیدی با ماهیت سفته‌بازانه به معاملات ارزی وارد شود. این تقاضا اگرچه بسیار محدود بود، اما به‌واسطه کاهش حجم معاملات به‌صورت برجسته‌تری در بازار نمود پیدا کرد. به گفته بخشی از بازیگران بازار، روند وقایع بیرونی در دو روز گذشته نوسان‌ساز بوده است، در این فضا ورود تقاضا با ماهیت سفته‌بازانه نیز می‌تواند قیمت را دچار نوسانات بیشتری کند؛ امری که در روز یکشنبه نیز مشاهده شد. روز یکشنبه، دلار با ۵۷ تومان افزایش به قیمت ۴ هزار و ۲۹۷ تومان رسید. این بیشترین افزایش روزانه در سال ۹۶ بود و دلار را به سقف تاریخی تازه‌ای رساند. دلار ۹ آذر۹۵ رشد بیشتری را به ثبت رسانده بود و پیش از این قیمت بالاتری را نسبت به قیمت روز گذشته ثبت نکرده بود.

موج هیجان در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، با وجود ثبت رکورد تاریخی، معامله‌گران پس از ساعت 3 بعدازظهر حتی سعی می‌کردند که قیمت‌ها را به سطوح بالاتری ببرند، اتفاقی که در روز شنبه نیز رخ داده بود و در روز یکشنبه نیز تکرار شد. در دومین روز هفته برخی معامله‌گران عنوان کردند که دلار حتی پس از ساعت 3 بعدازظهر در مقاطعی به بالای مرز 4 هزار و 300 تومان رفت.به گفته فعالان، فضای هیجانی روز یکشنبه، معامله‌گران خالی‌فروش را نیز غافلگیر کرد. به گفته آنها، معامله‌گران خالی‌فروش روز شنبه با تصور اینکه قیمت روز یکشنبه مسیر کاهشی را در پیش می‌گیرد، اقدام به فروش دلار کردند. با این حال، برخلاف تصور آنها، قیمت دلار دیروز راه صعودی را در پیش گرفت. در این شرایط، خریداران پس از ساعت 2 بعدازظهر از خالی‌فروشان، دلار خود را طلب کردند و خالی‌فروشان ناچار شدند برای تهیه ارز وارد صف تقاضای بازار شوند. عرضه ارز نیز روز گذشته در سطح پایین‌تری نسبت به تقاضا قرار داشت و در این شرایط، ورود تقاضای جدید قیمت را بیشتر تحریک کرد.
      تحلیل معامله‌گران فردایی

    به گفته تحلیلگران، فضای بازار در روزهای اخیر به‌گونه‌ای است که تحلیل روند قیمت‌ها دشوارتر از قبل به‌نظر می‌رسد. به گفته برخی از آنها، فضای غبارآلود بازار را عده‌ای از معامله‌گران سعی می‌کنند گل‌آلود کنند تا ماهی منفعت از آن صید شود. البته روند قیمت در معاملات فردایی به‌گونه‌ای است که از تحلیل متفاوت این دسته از بازیگران خبر می‌دهد. روز یکشنبه در بیشتر مقاطع قیمت دلار در معاملات فردایی پایین‌تر از سطح بهای آن در معاملات نقدی بود. به‌عنوان مثال، در ساعات انتهایی روز در حالی که دلار نقدی در آستانه مرز 4 هزار و 300 تومان قرارداشت، دلار فردایی در حوالی محدوده 4 هزار و 280 تومان نوسان می‌کرد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد معامله‌گران برای امروز انتظار افزایش و تغییر کانال دلار را ندارند. از سوی دیگر فاصله نرخ‌های نقدی و فردایی نشان‌دهنده افزایش نا‌اطمینانی در میان معامله‌گران بازار است. از یکسو قدرت سفته‌بازان مخرب در بازار بالا رفته است که احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها را مطرح می‌کند و از سوی دیگر، ممکن است با کاهش هیجانات قیمت به سرعت راه افزایشی رفته را بازگردد. در چنین شرایطی عده زیادی از معامله‌گران نیز ترجیح می‌دهند در روند معاملات مداخله‌ای نکنند.
      عوامل رشد دلار و سکه

    روز یکشنبه، تقاضای نقدی زیادی وارد بازار ارز و سکه شد تا رکوردهای جدیدی برای این دو دارایی به ثبت برسد. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز 57 تومان افزایش را به ثبت رساند و به قیمت 4 هزار و 297 تومان رسید. در بازار سکه نیز مرز یک میلیون و 450 هزار تومانی شکسته شد و این فلز گرانبها روی عدد یک میلیون و 456 هزار تومان قرار گرفت. این بیشترین رشد روزانه سکه از 29 آبان 96 بود و موجب شد که فلز گرانبهای داخلی به بالاترین قیمت از اواخر سال 91 برسد. در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بودند، عامل اصلی تحرک افزایشی سکه به موج نوسانی دلار و افزایش تقاضای احتیاطی سکه‌بازان نسبت داده شد. سکه روز یکشنبه در دامنه یک میلیون و 436 تا یک میلیون و 456 هزار تومان نوسان کرد. در این شرایط، در بازار موازی نیز دلار نوسانات زیادی را تجربه کرد.

    در دومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 4 هزار و 235 تومان آغاز کرد که 5 تومان کمتر از قیمت بسته‌شده روز شنبه بود. با این حال، موج هیجانی خیلی زود وارد بازار شد و قیمت پیش از ساعت 12 ظهر از مرز 4 هزار و 250 تومان عبور کرد. با شکست این مرز، خریدها در بازار بیشتر شد و قیمت تا محدوده 4 هزار و 270 تومان صعود کرد. از ساعت 2 بعدازظهر موج سوم نوسان‌گیران وارد بازار ارز شدند و قیمت را تا آستانه 4 هزار و 300 تومان بالا بردند. به گفته فعالان، موج سوم بیشتر خالی‌فروشانی بودند که باید دلار تعهد داده شده خود را تحویل می‌دادند.در این میان، عده‌ای اعتقاد داشتند افزایش ابتدای روز بیشتر ناشی از ترکیب حضور تقاضای واقعی و ورود تقاضای هیجانی به بازار بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، روز یکشنبه صرافی که دلار را با قیمت کمتری نسبت به قیمت بازار عرضه می‌کرد، با صف متقاضی زیادی رو‌به‌رو شده بود. این صف نشانه‌ای از وجود تقاضای هیجانی در بازار بود. در کنار این، در این مقطع از سال میلادی به‌طور سنتی تقاضا در بازار بالاست و قیمت را تحریک می‌کند.
      هیجان سایر ارزها

    روز یکشنبه، علاوه‌بر دلار، یورو، پوند و درهم نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. در این میان، بیشترین افزایش سهم یورو بود که با 150 تومان رشد خود را به قیمت 4 هزار و 250 تومان رساند. رشد غیرمنتظره یورو در شرایطی صورت گرفت که روز یکشنبه عمده بازارهای جهانی تعطیل بودند و نرخ برابری این ارز در برابر دلار تغییر خاصی نداشت. به گفته فعالان، پس از اینکه تقاضا برای ارز اروپایی مقداری بالا رفت، حجم این ارز در بازار کاهش یافت و به تبع آن کمتر کسی حاضر به فروش بود.این موضوع موجب شد قیمت در مقاطعی بدون معامله رشد زیادی را تجربه کند. در کنار این، عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، رشد نوسانی دلار به تنهایی فضای بازار یورو را نیز افزایشی می‌کند و انتظارات معامله‌گران این بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در دومین روز هفته پوند نیز با 100 تومان افزایش به قیمت 5 هزار و 815 تومان رسید. درهم امارات نیز با 9 تومان افزایش روی قیمت هزار و 174 تومان قرار گرفت. در این میان، نرخ خرید صرافی‌ها فاصله زیادی با نرخ‌های فروش داشت. همزمان در معاملات پاساژافشار قیمت هر سه ارز در سطح پایین‌تری نسبت به قیمت صرافی‌ها قرار داشت.


     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو