عصر بازار

حلقه‌ مفقوده‌ای به نام بیمه حوادث طبیعی

عصر اعتبار- باوجود آنکه ایران در دایره حادثه خیزترین کشورهای جهان قرار دارد، قریب به چهار پنجمِ خانه‌های مسکونی در کشور، فاقد بیمه حوادث هستند.

حلقه‌ مفقوده‌ای به نام بیمه حوادث طبیعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خسارتهای اقتصادی همواره یکی از پایه های ثابت سوانح و رخدادهای طبیعی همچون سیل، زلزله، صاعقه و... محسوب می شود که بدون تردید آتش سوزی  یکی از شایع ترین سوانح موجود درخصوص حوادث غیرمترقبه ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

    هر اندازه آسیب های  جسمی و اقتصادی در این خصوص کاهش یابد، شاهد خسارتهای کمتری در ابعاد گوناگون در پی وقوع چنین حوادثی خواهیم بود. با وجود اهمیت بسیار تعیین کننده بیمه درباره پوشش سوانح طبیعی و علی‌رغم قرار داشتن ایران در دایره کشورهایی که با حوادث متعددی مواجه می شود، بنابراین از لحاظ بیمه کردن واحدهای مسکونی، خانوارهای ایرانی ضعیف عمل کرده‌اند و نظرهای کارشناسان و اعداد و ارقام موجود؛ حاکی از کم توجهی و وجود غفلت هایی جدی در این خصوص است.

    طبق گزارش های منتشر شده؛ دولت بصورت سالیانه برای مقابله با حوادث و خطرهای طبیعی غیرمترقبه از طریق بودجه (در قالب اعتبارات ماده 10 قانون مالی) بخشی از این خسارات احتمالی را به‌واسطه وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران پوشش می دهد، در حالیکه این امر خطیر باید به‌واسطه ساز و کارهای بیمه ای و صندوق بیمه حوادث طبیعی، عملیاتی و تامین شود.

    بیمه های فرعی،در اولویت جامعه نیست
    بهروز امینی خواه، یکی از کارشناسان صنعت بیمه در خصوص نقش بسیار مهم شرایط اقتصادی مردم در استقبال از بیمه های موجود در کشور، اظهار کرد: در اولویت نبودن بیمه در میان اذهان و افکار عمومی یکی از مشکلات بارز در این حوزه است.

    وی افزود: تا زمانیکه بسیاری از خانوارهای ایرانی درگیر هزینه های متعدد زندگی اعم از مسکن، آموزش، ارزاق، پوشاک و هزینه های روزمره غیرقابل پیش بینی خدماتی هستند، توجه به بیمه های حوادث کمرنگ خواهد شد.

    امینی خواه تصریح کرد: مصداق بارز این ادعا را می توان در اجباری بودن بیمه شخص ثالث خودروها جستجو کرد، همین اجبار  موید نداشتن توجه کافی جامعه به بیمه است، در غیر این‌صورت نیازی به اجباری کردن چنین بیمه هایی وجود نداشت و مردم به صورت خود جوش خود را بیمه می‌کردند.

    کارشناس بیمه گفت: در کشورهای توسعه یافته، بیمه از جایگاه بسیار برجسته ای برخوردار است و با مقایسه ای میان دایره افراد و گروه های بیمه شده با ایران ، به روشنی به این واقعیت پی خواهیم برد.

    وی افزود: به‌ جز بیمه تامین اجتماعی و بهداشت و درمان که به نوعی بیمه نشدن آن  با ریسک بسیار بالایی همراه است، در سایر موارد شاهد استقبال چندانی در این خصوص نیستیم.

    کارشناس بیمه بیان کرد: بخش دیگری از این عارضه به نداشتن آموزش کافی باز می‌گردد و در صورت فرهنگ سازی صحیح، شاهد توفیقات هر چه بیشتری در این خصوص خواهیم بود.

    مردم تنها در زمان بحران به سراغ بیمه می روند
    اصغر فروزش، یکی از نمایندگی های بیمه فعال در غرب استان تهران  با اشاره به اظهارات مدیر بیمه مرکزی کشور مبنی بر بیمه بودن تنها 20 درصد از منازل مسکونی در ارتباط با آتش سوزی اظهار کرد: این اعداد و ارقام نشان بارزی از کم توجهی به بیمه بلایای طبیعی یا سوانح در کشور است و در زمانیکه کشور ایران بر روی گسل های زلزله خیز قرار دارد، باید چنین مباحثی پیش از وقوع زمین لرزه هایی همچون سرپل ذهاب، ملارد، مشکین دشت و...مطرح شود.

    وی افزود: به نظر می رسد عموم مردم و یا حداقل بخش بسیاری از خانوارهای ایرانی گمان می‌کنند از خطر این حوادث مصون هستند و تنها در مواقع بحرانی در صدد چنین پوشش های بیمه ای بر می‌آیند که آن هم در صورت به اصطلاح ازآب افتادن آسیاب ها بعد از مدتی فراموش می شود.

    فروزش گفت: بدون تردید در صورت پوشش بیمه‌ای حوادث طبیعی همچون آتش سوزی و یا زلزله، شاهد کاهش خسارت و تحت فشار بودن خانوارهای آسیب دیده، خواهیم بود.

    وی در خاتمه یادآور شد: البته موضوع مقاوم سازی بناها از مولفه های اساسی دیگری است وبه طور یقین مجموعه ای از عوامل این‌چنینی باعث تسهیل عبور از شرایط بحرانی همچون آتش سوزی، زلزله، سیل و...خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو